روسیه، چین و آمریکا بر پیوستن دیگر بازیگران به رایزنی های افغانستان توافق کردند


روسیه، چین و آمریکا بر پیوستن دیگر بازیگران به رایزنی های افغانستان توافق کردند

مسکو – ایرنا – وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به حضور نماینده ویژه پاکستان در نشست سه جانبه اخیر نمایندگان روسیه، آمریکا و چین در پکن از توافق آنها برای پیوستن دیگر کشورهای تاثیر گذار در امور افغانستان به مذاکرات سه جانبه صلح افغانستان خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که امروز سه شنبه منتشر شد، آمده است: بر اساس توافق سه جانبه در مسکو در رایزنی‌های بعدی افغانستان، کشورهای دیگری که بر اوضاع افغانستان تأثیر می‌گذارند نیز دعوت خواهند شد و تاریخ برگزاری این رایزنی از کانال‌های دیپلماتیک اعلام می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از این بیانیه به نشست اخیر تروئیکای افغانستان (چین، روسیه و آمریکا) در پکن با حضور نماینده ویژه پاکستان اشاره و آورده است: در این نشست مسائل کلیدی برای حل و فصل وضعیت افغانستان و مسائل پیرامون آن مطرح شد.

«تروئیکای روسیه، آمریکا و چین از پیوستن پاکستان به رایرنی های افغانستان استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که این اقدام بتواند نقش مهمی در تأمین صلح افغانستان بازی کند.»
«همه شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت توافق به دست آمده در دیدار قبلی افغانستان در مسکو در روز ۲۵ ماه آوریل سال جاری (پنجم اردیبهشت ماه) برای کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان تاکید کرده و از برقراری تماس‌ها بین طرف‌های درگیر از جمله نشست‌های بین افغانی در مسکو و دوحه پایتخت قطر استقبال کردند.»
«شرکت کنندگان در نشست رایزنی در پکن از طرف‌های افغانی دعوت کردند از امکانات موجود برای آغاز روند صلح و اقدام به مذاکره بین جنبش طالبان و دولت افغانستان و سایر سیاستمداران افغان استفاده کنند.»
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: همه طرف‌های شرکت کننده در نشست پکن از اقدامات طرف‌های افغانی برای کاهش خشونت که منجر به برقراری آتش بس موقت و سپس دائم و آغاز مذاکرات افغانی شود، حمایت کردند.

گفتنی است، روسیه، چین و آمریکا دور تازه ای از همکاری ها برای سر وسامان دادن به بحران داخلی در افغانستان را آغاز کرده اند که آن را در قالب تروئیکای افغانستان پیگیری می کنند.

آغاز گفت وگوهای جداگانه آمریکا با طالبان در قطر و روسیه با طالبان و گروه های مختلف افغانی در مسکو در ادامه این برنامه صورت می گیرد با این وجود صاحبنظران معتقدند که بدون حضور دیگر بازیگران بزرگ و تاثیر گذار منطقه همچون ایران، هند و پاکستان به این رایزنی ها، معضل امنیتی افغانستان حل و فصل نخواهد شد.

بنظر می رسد دعوت از نماینده پاکستان به نشست اخیر تروئیکای افغانستان در پکن، نخستین قدم در مسیر ورود دیگر بازیگران به این مذاکرات بوده باشد و در ادامه ایران و هند نیز به رایزنی ها دعوت شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر