چه افرادی نباید نوشابه انرژی‌زا بخورند؟


چه افرادی نباید نوشابه انرژی‌زا بخورند؟

در یک تعریف ساده می توان گفت نوشابه انرژی زا، نوشیدنی است که موجب افزایش انرژی، در بدن مصرف کننده می شود. ریشه تولید نوشابه های انرژی زا به بریتانیا و اوایل قرن 20 باز می گردد. در کشور ژاپن قدمت این نوشابه ها به سال1960 برمی گردد. نوشته چه افرادی نباید نوشابه انرژی‌زا بخورند؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

در یک تعریف ساده می توان گفت نوشابه انرژی زا، نوشیدنی است که موجب افزایش انرژی، در بدن مصرف کننده می شود.

ریشه تولید نوشابه های انرژی زا به بریتانیا و اوایل قرن ۲۰ باز می گردد. در کشور ژاپن قدمت این نوشابه ها به سال۱۹۶۰ برمی گردد.

در ابتدا این قبلی نوشابه ها در بطری های دارو به فروش می رسید. کارگران ژاپنی که مجبور بودند شب ها کار کنند، از آن استفاده می کردند.در انگلستان، Lucozade Energy در سال ۱۹۲۹ به عنوان یک داروی بیمارستانی برای احیا به کار می‌رفت.

چه افرادی نباید نوشابه انرژی‌زا بخورند؟

به صورت رسمی در سال ۱۹۹۴ اولین نوشابه انرژی زا وارد بازار های اروپایی شد. این محصولات طرفداران زیادی پیدا کردند به نحوی که در سال ۲۰۰۱، فروش نوشابه‌های انرژی زا در آمریکا به ۸ میلیون در سال رسید. در سال های اخیر فروش این نوشابه ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

شرکت رد یول که اگر بزرگ ترین شرکت تولید کننده این قبیل نوشابه ها نباشد، یکی از چند شرکت برتر در این زمینه است، در مورد اثرات نوشابه های انرژی زا اینگونه توضیح داده است.

تحریک افزایش متابولیسم افزایش نشاط و به صورت عام، سرحالی افزایش تمرکز و سرعت واکنش درون سلولی و برون سلولی بهبود و افزایش عملکرد

اما آیا خوردن این نوشابه‌های انرژی‌زا برای عموم مردم مناسب است؟ مؤسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده است که مراجعه اورژانسی کسانی که از نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند؛ به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ دو برابر شده است.

چه کسانی نباید نوشابه انرژی‌زا بخورند؟

نوشابه‌های انرژی‌زا از آنجایی خطرناک هستند که مقادیر بالایی کافئین‌ در آنها وجود دارد و همین امر باعث بالا رفتن جدی ریتم قلب و بروز مشکلاتی در جریان خون و فشار خون می‌شود.

پس، به توصیه محققان انجمن قلب آمریکا، خوردن این نوشیدنی‌ها برای افرادی که دارای فشار خون هستند یا با مشکلات قلبی روبرو هستند؛ ممنوع است و توصیه نمی‌شود. خوردن نوشابه انرژی‌زا برای این افراد می‌تواند بسیار مهلک و کشنده باشد.

چه افرادی نباید نوشابه انرژی‌زا بخورند؟

این نوشابه‌ها همچنین الگوی خواب را مختل می‌کنند، باعث تپش قلب و اضطراب شده، منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شوند، فشار خون را بالا می‌برند و سبب کم‌آبی بدن می‌شوند. در موارد خطرناک، نوشیدن این قبیل نوشابه‌ها می‌تواند منجر به مرگ شود.

کودکان و دانش‌آموزان از دیگر گروه‌هایی هستند که نباید سراغ خوردن نوشابه‌های انرژی‌زا بروند. محققان به شدت توصیه می‌کنند کودکان آب و چای سبز را جایگزین نوشیدنی‌های انرژی‌زا کنند.

زنان‌ باردار هم جزو گروه‌هایی هستند که نباید سراغ این نوشیدنی‌ها بروند. تاثیرات نوشابه انرژی‌زا روی متابولیسم بدن هم برای مادر و هم برای جنین خطرزا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری