امداد ساحلی در زریبار


امداد ساحلی در زریبار

سنندج - ایرنا - دریاچه و تالاب بین‌المللی زریبار مریوان مجهز به پایگاه امداد ساحلی جمعیت هلال احمر شد، فعالیت این پایگاه از اواخر تیر آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد، با این اقدام مسافران و گردشگران با خیال آسوده به تفریح در این فضای آرامش بخش و دلنشین می‌پردازند.

براساس آمار موجود سالانه حدود ۳۶۰ هزار نفر در دنیا غرق می‌شوند و غرق شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در جهان است، بیشترین زمان غرق شدگی هم در اوایل صبح یا حوالی غروب آفتاب ست که اطلاع از این مساله به آگاه‌رسانی بیشتر و کنترل و در نتیجه کاهش تلفات جانی کمک خواهد کرد.

تابستان علاوه بر اینکه فصل مسافرت هم محسوب می شود به دلیل بالا رفتن دمای هوا، تمایل به آب تنی بویژه مردان و کودکان هم افزایش می‌یابد بنابراین در استان‌های غیر ساحلی در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سدها شنا کردن و گاهی اوقات غرق شدن هم زیاد می‌شود.

پایگاه‌های امداد و نجات در استان‌های ساحلی کشور از اواخر خرداد تا پایان شهریور کار خود را آغاز می‌کنند و در این بین هر چند کردستان جزو استان‌های ساحلی نیست ولی به دلیل داشتن دریاچه و تالاب بین‌المللی زریبار هر ساله این پایگاه توسط هلال احمر در حاشیه این دریاچه راه‌اندازی می‌شود.

وجود این پایگاه ها موجب امنیت خاطر مسافران و گردشگرانی که به این دریاچه می‌آیند و از تجهیزات موجود در آن همچون قایق‌های موتوری و پدالی استفاده می‌کنند، می‌شود.

امداد ساحلی در زریبار

هیچ خلا امدادی در دریاچه زریبار وجود ندارد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کردستان به خبرنگار ایرنا گفت: پایگاه امداد و نجات ساحلی در حاشیه دریاچه زریبار مریوان سال گذشته به دلیل خراب شدن قایق موتوری زیاد فعال نبود و امسال به طور موقت آنرا فعال کردیم.

خوش قدم با اشاره به اینکه راه‌اندازی این پایگاه در راستای اجرای طرح تابستانی هلال احمر است، اضافه کرد: این پایگاه متشکل از چهار نفر شامل امدادگر و نجات غریق است که به حادثه دیدگان در مواقع لازم و ضروری کمک می کنند.

وی اضافه کرد: این پایگاه مجهز به قایق موتوری، آمبولانس و ست نجات است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان مریوان هم در این رابطه اظهار داشت: دریاچه زریبار محل گردشگری و تفریحی درآمدزایی است و باید نهادهای خصوصی و دولتی علاوه بر کسب درآمد به فکر برقراری امنیت جانی مردم هم باشند.

فاضل رحیم زاده افزود: این ارگان های ذیربط می بایست با هلال احمر تفاهم نامه منعقد کنند و حامی پایگاه امداد و نجات مستقر در این دریاچه باشند که تاکنون این اقدام انجام نشده است.

وی با اعلام اینکه هیچ گونه خلا امدادرسانی در دریاچه زریبار وجود ندارد، اضافه کرد: هرگونه اتفاقی روی دهد نیروهای ما با آمادگی کامل در کمترین زمان ممکن حاضر می شوند.

کارشناس امداد جمعیت هلال احمر شهرستان مریوان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور میانگین در زمانی که حجم مسافر افزایش می‌یابد ۱۰۰ مورد آگاه‌سازی، هفته‌ای ۴۰ تا ۵۰ مورد نجات، ماهانه ۱۰ تا ۱۵ مورد انتقالی به بیمارستان را در دریاچه زریبار شاهد هستیم.

محمد شادمان اسدی افزود: بیشترین فعالیت پایگاه امداد ساحلی مریوان به آگاه سازی اختصاص می‌یابد و اگر موردی پیش آید عملیات نجات هم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اقدامات احیا را در صورت نیاز انجام و سپس مصدوم برای دیگر کارهای درمانی به اورژانس تحویل داده می‌شود.

کارشناس امداد جمعیت هلال احمر شهرستان مریوان افزود: از آنجا که در محوطه دریاچه هم وسایل بازی وجود دارد اگر موارد شکستگی، سوختگی، گرمازدگی هم ایجاد شود گروه امداد و نجات اقدامات اولیه را در این رابطه انجام می‌دهند.

اسدی اظهار داشت: ماهیگیری در میان نی‌های دریاچه، آب بازی و شنا در زریبار خطرناک است و همواره این مهم به گردشگران و مسافران توسط پایگاه امداد و نجات آگاه رسانی شده و هشدارهای لازم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اهرم بازدارنده‌ای برای شنا در مناطق ممنوعه وجود ندارد، گفت: دریاچه زریبار لایه ای خاک در آن وجود دارد که شیرجه شناگران در بسیاری از قسمت‌های آن خطرناک و امکان گیر افتادن و در نهایت غرق شدن شان وجود دارد.

کارشناس امداد جمعیت هلال احمر شهرستان مریوان افزود: اگر قرار است در دریاچه زریبار ماهیگیری و قایقرانی انجام شود نیاز است ارگان‌های ذیربط تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر منعقد کنند.

اسدی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های مالی پایگاه امداد و نجات توسط جمعیت هلال احمر تامین می‌شود، اضافه کرد: تامین این هزینه‌ها برای این نهاد سخت است و می‌طلبد ارگان‌های مرتبط در این رابطه هلال احمر را یاری دهند.

شنا در سدها و تأسیسات آبی استان کردستان ممنوع است

شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: شنا در سدها و تأسیسات آبی استان کردستان به دلیل خطرات احتمالی کما فی السابق ممنوع است.

در این اطلاعیه آمده است با توجه به وضعیت ناهمواری‌های بستر مخازن سدها و همچنین ویژگی‌های خاص تأسیسات آبی مانند کانال‌های آبیاری و زهکشی و حوضچه های تغذیه مصنوعی و استخرهای ذخیره آب؛ شنا کردن در این تأسیسات بسیار خطرناک است و امکان غرق شدگی و پیامدهای جرحی و فوتی را در پی دارد. از این رو به اطلاع مراجعین به سدها و تأسیسات آبی می‌رساند که ضمن توجه به هشدارهای صادره توسط این شرکت و همکاران ذیربط از شناکردن در این تأسیسات خودداری کنند.

ضمن تاکید مجدد بر ممنوعیت شنا در این تأسیسات به استحضار می‌رساند در صورت وقوع حوادث مذکور در سدها و تأسیسات آبی استان کردستان، مسئولیت‌های ناشی از آن به عهده این شرکت نخواهد بود.

آمارهای غرق شدگی همواره مربوط به مناطقی است که شنا کردن در آن ممنوع است و می‌طلبد هم اطلاع‌رسانی بیشتری در این رابطه انجام شود و هم مردم نسبت به جاهایی که در آن می خواهند شنا کنند با حساسیت بیشتری عمل کرده و به هشدارها توجه کنند تا حادثه ناگواری پیش نیاید.

براساس آمارهای رسمی فقط در تیر ماه امسال ۵ نفر در دریاچه سدها و رودخانه های استان کردستان بدلیل عدم آشنایی با فن شنا غرق شد ه و جان خود را از دست دادند.

۹۹۳۶/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ مسعود صادقلو دیوونه خونه