42 روستای کاجوی قصرقند نیازمند امداد رسانی هستند


چابهار- ایرنا- 42 روستای محدوده رودخانه کاجو قصرقند که از پنج روز پیش...
چابهار- ایرنا- 42 روستای محدوده رودخانه کاجو قصرقند که از پنج روز پیش گرفتار سیل و بارندگی هستند به دلیل قطعی تلفن و بسته شدن راه دسترسی امکان امدادرسانی ندارند و تنها از طریق هوایی به تعدادی از این روستاها امداد رسانی شده است.

به گزارش ایرنا، روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

بارندگی‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان معمولا شدید و مقطعی است و با هر بارندگی تلفن این روستاها نیز قطع و دسترسی به روستاییان سخت می شود به همین سبب ضروریست برای تکمیل پروژه راه و زیرساخت های تلفن و اینترنت آن چاره اندیشی اساسی انجام شود.

براثر بارندگی‌های چند روز گذشته در ارتفاعات کاجو و طغیان پی در پی رودخانه وحشی کاجو راه دسترسی ۳۰ روستای حاشیه این رودخانه از توابع بخش مرکزی قصرقند با جمعیتی حدود ۶ هزار نفر از حدو یک هفته پیش بسته شده است مردم این مناطق دسترسی به مرکز شهرستان ندارند.

با توجه به حجم بالای آب رودخانه تا فروکش کردن سیلاب امکان تسطیح و رگلاژ مسیرها مقدور نیست، علاوه بر این ارتباط ۱۲ روستای دهستان حمیری از بخش ساربوگ قصرقند نیز به مرکز بخش قطع است.

تلاش‌های فرماندار، مسئولان محلی و نیروهای امدادی برای خدمات رسانی به مردم روستاهای کاجو قابل توجه بوده و برخی از اهالی محل در تماس‌هایی با خبرنگار ایرنا از آنان قدردانی کرده و خواستار تسریع در امداد رسانی و رفع مشکلات ارتباطی شدند.

جابجایی بیماران با بالگرد و ارائه خدمات مسئولان به مردم کاجو

فرماندار به همراه مسئولان دستگاه‌های دست اندرکار و امدادی و بهداشتی بمنظور بررسی وضعیت روستاها و برنامه ریزی لازم برای بازگشایی مسیر و انتقال بیماران از روستاهای حوزه کاجو بازدید و مشکلات را از نزدیک پیگیری کردند.

رحیم‌بخش پاک‌اندیش فرماندار قصرقند در این دیدار گفت: باتوجه به حجم بالای آب و عدم امکان حمل مواد غذایی با خودرو، در بین ۵ روستا از حوزه کاجو با استفاده از بالگرد توسط جمعیت هلال احمر بسته های غذایی توزیع شد و با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده توزیع موادغذایی برای روستاهای باقی‌مانده ادامه دارد.

وی ادامه داد: ۱۰ تن آرد موردنیاز روستاییان با همکاری اداره تعاون روستایی برای فروشندگی‌های آرد روستایی حوزه کاجو تامین و حمل شده است.

فرماندار قصرقند تصریح کرد: همچنین با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت قصرقند به مقدار لازم نان برای مردم حوزه کاجو پخت شده و در حال ارسال سریع به منطقه است.

وی گفت: باتوجه به اینکه حجم آب موجود مانع بازگشایی مسیر است پس از فروکش سیلاب عملیات تسطیح و بازگشایی راههای ارتباطی حوزه کاجو نیز آغاز می شود.

پاک‌اندیش افزود: باهمکاری هلال احمر و مرکز بهداشت یک نفر که دچار شکستگی ناحیه لگن، یک نفر مار گزیده بوسیله آمبولانس از روستای درواسک، یک نفر بیمار مسمومیت حاد از روستای کلاتین دپ با استفاده از بالگرد و یک نفر بیمار کلیوی از روستای دهیرک با خودروی مرکزبهداشت برای مداوا به مرکز شهرستان انتقال یافته‌اند.

تکمیل جاده قصرقند به کاجو نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار

فرماندار قصرقند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سرگردانی و بی اطلاعی از مردم ۴۲ روستای حوزه مسیر رودخانه کاجو اظهارداشت: با توجه به بارندگی‌ها و طغیان رودخانه از پنج روز پیش تاکنون از برخی روستاهای کاجو اطلاعی در دست نیست و تلفن و راه قطع و بسته شده است.

پاک‌اندیش افزود: طول جاده دسترسی حوزه کاجو در مجموع ۵۴ کیلومتر است که در طول پنج سال گذشته ۲۰ کیلومتر آن بازگشایی شده و ۳۴ کیلومتر باقیمانده حداقل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با قدردانی از تلاش مسئولان بیان کرد: مشکل قطعی برق روستاهای بالادست حوزه کاجو برطرف و در پی آن ارتباط مخابراتی نیز تاحدودی برقرار شده است و محور عزیزآباد به مرکز شهرستان بعنوان مسیر دسترسی روستاهای حوزه پایین دست کاجو(دهستان حمیری) تا حدودی بازگشایی شده است.

فرماندار قصرقند ادامه داد: بازگشایی محور الهی آباد (بخش مرکزی) به مرکز شهرستان، انتقال یک نفر مادر باردار از روستای کلوک (بخش مرکزی) حوزه بالا دست کاجو به مرکز شهرستان، انتقال ۲ نفر مادر باردار از روستای حمیری به مرکز شهرستان و انتقال به بیمارستان، انتقال یک نفر نوزاد با بیماری آسم حاد از مرکز حمیری به بیمارستان نیکشهر و انتقال دو نفر دچار عقرب گزیدگی از روستای کلوک(بخش مرکزی) به مرکز درمانی قصرقند از جمله اقدامات چند روز اخیر در مناطق سیل زده حاشیه رودخانه کاجو بوده است.

قصرقند با جمعیت ۶۵ هزار نفر در ۵۷۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان وبلوچستان واقع شده است.

۳۰۴۳**۶۰۸۱

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته