کلوپ: توقع داشتم موفق‌تر از این باشیم


کلوپ: توقع داشتم موفق‌تر از این باشیم
وقتی داستان بازی با بارسلونا را مرور می‌کنم نمی‌شود به آن کرنر فکر نکنم. این هوشمندانه‌ترین اتفاق فوتبالی تمام عمرم بود. بعد من می‌گویم بهترین اتفاق این است که ترنت تنها ۲۰ سال دارد

باید بزرگ ببازی تا بفهمی بازنده نیستی. بله تو باخته‌ای اما می‌توانی برنده باشی. اینها باعث شد قوی‌تر شویم و از باخت کیف، قهرمانی مادرید را به دست آوریم

یورگن کلوپ نام خیابان را به خاطر نمی‌آورد اما ترافیک وحشتناکی که ورودش به منهتن را عقب انداخت، آن هم برای ملاقاتی که شروع همه چیز بود، یادش مانده. دقیق در ذهنش نبود که این جلسه در کدام آسمانخراش برگزار شده چون تعداد ساختمان‌هایی که آسمان نیویورک را پر کرده، خیلی زیاد است اما هیجان این مذاکره که به زندگی‌اش شکل داد و وارد یکی از بزرگترین موسسات ورزشی جهانش کرد، فراموشش نمی‌شود.

اول اکتبر ۲۰۱۵ در برج شیرمن-استرلینگ در خیابان لکسینگتون نیویورک، لیورپول می‌خواست چشم‌انداز کسی که برای مربیگری تیم انتخاب شده بود را بداند. کلوپ بعد از به زمین نشستن هواپیمایش در فرودگاه کندی شش ساعت طول کشید تا به محل قرار برسد. جان دبلیو هنری مالک لیورپول، مایک گوردون رییس گروه ورزشی فنوی، تام ورنر مدیر این گروه و یان آیر مدیر اجرایی سابق لیورپول آنقدر از توجه مربی آلمانی به جزییات لذت برده بودند که بعد از ۶۰ دقیقه، مقدمات توافق با مارک کاسیک، مدیر برنامه‌های کلوپ را آغاز کردند. کلوپ کوتاه نگر نبود، او رویاهای بزرگی در سر داشت و اصرار می‌کرد که لیورپول را دوباره یک تیم قدرتمند می‌کند و مربی قهرمان اروپا به قولش عمل کرد.

ایجاد یک هویت مشخص در زمین؟ تیک بزن. احیای جایگاه تماشاگران در لیورپول؟ تیک بزن. بازگرداندن لیورپول به یک قدرت داخلی و قاره ای؟ تیک بزن.

حالا او در جایی که ۱۰ دقیقه با محل آن قرار فاصله دارد بعد از نزدیک به چهار سال از این تغییرات می‌گوید: «راستش، آن روز که اینجا بودیم و حرف می‌زدیم، پر از امید بودیم، پر از رویا و پر از خوشبینی. چرا نباید می‌بودم؟ قرارداد بسته بودم که مربی این تیم فوق‌العاده باشم. عاشق تیم و تاریخش و همه چیزش بودم. بنابراین خوشبین بودم که موفق می‌شوم.»

بعد لبخندی می‌زند: «خیلی خوشبین بودم که موفق می‌شویم. راستش در آن لحظه تصور و رویایم این بود که بعد از چهار سال موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آوریم.»

واقعیت این است که اگرچه پیشرفت لیورپول زیر نظر او تحت تاثیر قهرمانی اروپا در خرداد قرار گرفت که نخستین جامش با قرمزها بود اما تنها با آن تعریف نمی‌شود.

پیشرفت در کلاس جهانی از همه جهات

کارکنان باسابقه ملوود، مقر باشگاه، همه در این نظر متفق هستند که باشگاه از هر جهت تغییراتی داشته که به کلاس جهانی رسیده؛ از تغذیه تا جذب بازیکن، از کیفیت تیم دوم باشگاه تا پرسنل آپگرید شده. ششمین قهرمانی اروپا با پیروزی ۲ بر صفر برابر تاتنهام در ورزشگاه واندامتروپولیتانو و کسب ۹۷ امتیاز در فصل گذشته لیگ برتر-شش تا بیشتر از تیم «شکست‌ناپذیر» آرسنال در سال ۲۰۰۴ و ۲۱ امتیاز بیشتر از تیم برنده سه‌گانه منچستریونایتد در سال ۱۹۹۹- اصلا تصادفی نیست.

کلوپ ادامه می‌دهد: «ما تصمیمات زیادی گرفته‌ایم و در آینده هم می‌گیریم و قطعا همه آنها به ثمر نمی‌رسد. شما باید بپذیرید که به شانس هم نیاز دارید و این یعنی ممکن است شکست بخورید. شما باید تلاش کنید اما نباید مجبور شوید چیزی را تغییر دهید به صرف اینکه تغییر داده باشید.

باید پیشرفت کنید و معنای پیشرفت این است که اگر بعد از یک سال دوباره همین کار را انجام دهید به خاطر گذشت زمان و کسب تجربه بیشتر عملکرد بهتری داشته باشید. در حال حاضر، موضوع آوردن آدم‌های جدید و این چیزها نیست بلکه استفاده از تجربه گذشته برای بهتر شدن در آینده است، این یعنی آدم‌ها شناخت بهتری از هم پیدا کنند و قوی‌تر شوند، به همین آسانی. این فقط به بازیکنان محدود نمی‌شود و شامل همه می‌شود. پیشرفت این است. من نگران نمی‌شوم اگر صددرصد تصمیماتم یا نوآوری‌هایم به نتیجه منجر نشود. ما الزامی نداریم اما باید از دانش‌مان به درستی استفاده کنیم.»

تجربه تلخ دورتموند

تیم فوق‌العاده بااستعداد او در دورتموند توسط پولدارها تکه تکه شد؛ نوری شاهین به رئال مادرید، ماریو گوتزه و روبرت لواندوفسکی به بایرن‌مونیخ و شینجی کاگاوا به منچستریونایتد رفتند و کلوپ نمی‌خواهد این داستان در لیورپول تکرار شود. به استثنای فیلیپه کوتینیو که با ۱۴۲ میلیون پوند در ژانویه ۲۰۱۸ به بارسلونا رفت، باشگاه از زمان آمدن کلوپ هیچ بازیکن کلیدی را از دست نداده و حتی در آن مورد هم بازیکن تیم ملی برزیل شش ماه برای اینکه به سومین بازیکن گرانقیمت تاریخ مبدل شود، مجبور شد صبر کند. با کمترین ریزش، باشگاه بیشتر ستاره‌های خود را حفظ کرده و در سال گذشته، محمد صلاح، سادیو مانه، روبرتو فیرمینو، جوردن هندرسون، جو گومز، ترنت الکساندر آرنولد، اندی رابرتسون و دیووک اوریگی قراردادشان را تمدید کرده‌اند و ویرجیل فان‌دایک هم می‌خواهد قرارداد جدیدی ببندد.

کلوپ می‌گوید: «اینها قراردادهای واقعی ما هستند که شاید کسی علاقه‌ای به شنیدن‌شان نداشته باشد اما واقعیت همین است. وقتی شما بازیکن خوبی دارید که می‌خواهید حفظش کنید و او قرارداد جدیدی می‌بندد، یا می‌ماند یا به قیمتی گران‌تر او را می‌فروشیم. این قراردادهای جدید پیام خیلی مهمی به جهان بیرون دارد. آنها واقعا در سن فوتبالی خوبی هستند و قهرمان اروپا شده‌اند که این به ارتقای جایگاه‌شان کمک می‌کند.»

کلوپ تاکید دارد که قهرمانی اروپا بدون درس گرفتن از باخت به رئال مادرید در فینال سال قبل ممکن نبود. در حقیقت، همه باخت‌های لحظه آخر، به منچسترسیتی در ضربات پنالتی در جام اتحادیه سال ۲۰۱۶، به سویا در لیگ اروپا در همان فصل و شکست در کیف به این موفقیت نهایی ربط داشت. او توضیح می‌دهد: «ما همه تحت تاثیر جهان بیرون هستیم و اگر هیچ چیز نبرده باشیم نمی‌توانیم واقعا خود را یک برنده بدانیم و ادعا کنیم برنامه های‌مان به جایی نرسیده. جام بردن به همه کمک می‌کند و از طرف دیگر، عبور از لحظات سخت اهمیت خیلی زیادی دارد. باید بزرگ ببازی تا بفهمی بازنده نیستی. بله تو باخته‌ای اما می‌توانی برنده باشی. اینها باعث شد قوی‌تر شویم و من خوشحالم که با این بچه‌ها کار می‌کنم و توانسته‌ام کنار هم نگهشان دارم چون آنها از لحظات سخت در کنار هم عبور کرده‌اند. غیر از بازیکنانی که سال گذشته خریدیم، تیم ما یک شکست بسیار غم‌انگیز در یک لحظه فرح‌بخش مقابل مادرید متحمل شد اما در مادرید جبرانش کردیم و قهرمان شدیم. قرار بود اینطوری باشد.»

شویی برای نمایش ممکن‌ها

در مسیر قهرمانی، واکنش لیورپول به باخت ناسزاوارانه ۳ بر صفر برابر بارسلونا در نیمه‌نهایی در نوکمپ بیش از همه برای کلوپ شاخص است. در بازی برگشت در آنفیلد در حالی که فیرمینو، صلاح، چمبرلین و نبی کیتا به دلیل مصدومیت غایب بودند و رابرتسون هم بین دو نیمه مجبور به ترک زمین شد، ۴ بر صفر برنده شدند و به فینال رسیدند: «می‌دانستم از عهده این کار برمی‌آییم اما بالاخره ما انسان هستیم و آنچه انجام می‌دهیم گاهی به نتیجه مطلوب می‌رسد و گاهی نه. مسابقه برگشت ما برابر بارسلونا کامل و بی نقص بود.

آلیسون چند واکنش خوب انجام داد اما در نهایت این بازی یک شو بود برای اینکه ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد. هر کاری می‌کنیم اگر با شجاعت و جرات نباشد، نمی‌تواند به نتیجه در بالاترین سطح برسد. طوری که ما بازی کردیم شاهد این ادعا بود که وای، همه چیز ممکن است. عبارتی که از وقتی به لیورپول آمدم رویش تاکید داشتم این بود که هر تیمی در یک روز مشخص قابل شکست دادن است. فقط باید مطمئن شویم که با بهترین چهره خودمان مقابل آن تیم قرار می‌گیریم. تجربه زیادی در مربیگری دارم و سال‌ها است که با فوتبال درگیرم، خیلی وقت‌ها احساس افتخار نمی‌کنم اما واقعا آن پیروزی غرورانگیز بود، واقعا خاص بود.»

سکانس باورنکردنی

سکانسی که از آن شب باورنکردنی بیشتر در ذهن و زبان کلوپ مانده، کرنری بود که الکساندر آرنولد زد و همه را به جز اوریگی غافلگیر کرد و مهاجم بلژیکی تیر خلاص را به بارسلونا زد تا لیورپول راهی فینال شود. کلوپ می‌گوید: «وقتی داستان بازی با بارسلونا را مرور می‌کنم نمی‌شود به آن کرنر فکر نکنم. این هوشمندانه‌ترین اتفاق فوتبالی تمام عمرم بود. بعد من می‌گویم بهترین اتفاق این است که او تنها ۲۰ سال دارد و حتی بهتر این است که در جایی نزدیک ۲۰۰ متری ملوود (زمین تمرین لیورپول) رشد کرده و من می‌دانم چقدر مردم منتظر دیدن این ستاره‌های خودساخته باشگاه هستند. شاید فشار خیلی زیادی وجود داشته باشد اما برای ترنت اینطور نیست.»

یک نقاشی دیواری از الکساندر آرنولد توسط یک گروه از هواداران سفارش شده و پولش را هم داده‌اند که نزدیک به تکمیل است و قرار است جایی نزدیک به استادیوم، جایی که آن لحظه به یادماندنی در دوران حرفه‌ای دفاع راست جوان لیورپول رقم خورد، به نمایش درآید.

کلوپ می‌گوید: «امیدوارم آنقدر بزرگ باشد که خوشش بیاید و او به اندازه کافی دوست و فامیل در لیورپول دارد که از دیدن این تصویر خوشحال شوند. امیدوارم آنها هم عکس‌شان را کنار این تصویر قرار دهند مثل اتفاقی که برای دیوارانگاره خود من رخ داده است.»

اوریگی استثنایی

نبوغ کلوپ و رابطه خوب او با بازیکنانش نقش مهمی در موفقیت تیم داشته و خیلی از کسانی که در تیم بی‌مصرف شده بودند، با آنکه از فرصت کم بازی گله داشتند اما فصلی رویایی را با این تیم سپری کردند. اوریگی با آنکه در مجموع در رقابت‌های لیگ و اروپایی ۵۸۳ دقیقه بازی کرد اما پنج تا از مهم‌ترین گل‌های فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ لیورپول را به ثمر رساند. ژوئل ماتیپ که مصدوم شده بود و فصل را به‌عنوان انتخاب چهارم برای دفاع میانی شروع کرد، در پایان فصل به اندازه فان‌دایک موثر بود.

کلوپ این نام‌ها را ادامه می‌دهد: «دنیل استوریج، ژردان شکیری و... ، هیچ کس نبود که برای تیم کاری نکرده باشد و این عالی است. از مربی تیم زنان لیورپول، ویکی جپسون شنیده‌ام که نام بازیکنان خودش را شروع کننده‌ها، تمام کننده‌ها و هواداران گذاشته است. این ایده را دوست دارم. با همه انتقادی که نسبت به فیفا، یوفا و همه تصمیم‌گیرندگان درباره برنامه بازی‌ها دارم، بهترین تصمیمی که گرفته شد این بود که تمام بازیکنان اجازه پیدا کردند در فینال لیگ قهرمانان اروپا روی نیمکت بنشینند، به ۲۳ نفر اجازه دادند و این عالی بود. یکی از بهترین لحظات تمام دوران حرفه‌ای من وقتی بود که آلبرتو مورنو روی شانه‌ام پرید چون نمی‌دانستم او است. این مهم نیست که او روی پشت من پرید، مهم احساسی است که از این پیروزی داشت. برای او احترام زیادی قایلم و از ته قلبم برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. وقتی بعد از پایان قراردادش به ویارئال رفت، برایش پیامی طولانی فرستادم. دوست داشتم بیشتر کمکش می‌کردم اما نتوانستم و این در فوتبال طبیعی است؛ ۵۰-۵۰. او می‌خواست بیشتر بازی کند اما دور و بر تیم بود و شادی‌اش باورکردنی نبود.»

یک جشن بی‌نظیر

کلوپ خوشحال بود از اینکه استوریج و مورنو در اوج از لیورپول جدا شدند، در مراسم شادی با هواداران به خاطر قهرمانی اروپا که با حضور ۷۰۰ هزار هوادار برگزار شد. این مربی ۵۲ ساله در سومین سالگرد حضورش در تیم پیش‌بینی کرده بود که «اگر ما جامی ببریم، این شهر منفجر می‌شود» اما حتی خود او هم تصور نمی‌کرد در بازگشت از پایتخت اسپانیا با دریایی سرخ مواجه شود: «شبیه چیزی نبود که می‌توانستم تصور کنم. هیچ کس نمی‌توانست تصور کند. این شاید خاصیت موفقیت بعد از مدت زیادی ناکامی است مثل این می‌ماند که شما تمام انگیزه و اشتیاق و رویاپردازی و میل به موفقیت خود را یکجا جمع کنید و منتظر بمانید تا وقتی که جامی ببرید و تکرار و عبور از آن واقعا سخت خواهد بود چون خیلی سخت به دست آمد و واقعا خوشحال می‌شوم اگر یک دانشمند برای من توضیح دهد چطور ممکن است ۷۰۰ هزار نفر برای چهار ساعت تمام این همه با هم هماهنگ باشند. من هیچ نظری ندارم، باورکردنی نیست.»

این تقاضا نیست قانون است

لیورپول برای ششمین بار آقای اروپا شده اما کلوپ بیشتر می‌خواهد. او می‌خواهد دوباره به فینال برگردد، بعد از تور پیش‌فصل در آمریکا، آماده‌سازی برای فصل جدید در اردوی تمرینی یک هفته‌ای در اویان فرانسه ادامه پیدا می‌کند. آمریکا مرحله دوم آماده‌سازی تیم در تابستان است که در آن بازی‌های سخت‌تر بدون مزاحمت‌های بیرونی برگزار می‌شود. سال گذشته در نیوجرسی، منچسترسیتی و در میشیگان، منچستریونایتد را بردند و در پایان فصل قهرمان اروپا شدند. این تیم بعد از بازی با ترانمیر، برادفورد، دورتموند، سویا و اسپورتینگ لیسبون، دو بازی تدارکاتی دیگر با ناپولی و لیون دارد و یکشنبه آینده در سوپرجام انگلیس با منچسترسیتی روبه‌رو می‌شود. جمعه ۱۸ مرداد هم در نخستین بازی‌اش در لیگ برتر فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ با نوریچ دیدار می‌کند.

در جریان آن دیدار با مقامات لیورپول برای اینکه متقاعدشان کند انتخاب درستی برای مربیگری باشگاه پرطرفدار انگلیسی است، کلوپ تاکید داشت بزرگترین رقیب لیورپول همیشه خودش خواهد بود. افزایش انگیزه و میل دسته جمعی حالا دیگر یک تقاضا نیست یک قانون است.

ملیسا ردی

newspaper.ira​n-varzeshi.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بی نظیر از آوازخوانی محشر و دلنشین هوتن شکیبا + دلبری این بچه تمامی ندارد!