تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید


تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

گروه فرهنگی ــ در قالب تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با همکاری پژوهشگران علمی و فرهنگی تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید.

تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

به گزارش ایکنا از کردستان، حافظه فرهنگی بخشی از تاریخ فرهنگی است و شاید بدون توجه به تاریخ فرهنگی مفهوم حافظه فرهنگی را نتوان به درستی درک کرد. تاریخ فرهنگی ارتباط خاصی با انسان‌شناسی فرهنگی دارد، به این دلیل که انسان‌شناسان تلاش کردند تجربیات زیست و معناهای ذهن انسان، مقوله فرهنگ، هنر، تمدن و تاریخ را بازنمایی کنند.

حوزه هنری استان کردستان در راستای رسالت هنری خود که تولید محور بودن است و به‌منظور حفظ میراث فرهنگی و معنوی استان به تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان اقدام کرده است که در تدوین این دانشنامه یک شورای علمی از نویسندگان، مؤلفان، و صاحب‌نظران فرهنگی و هنری استان را به کارگیری کرده است.

بهروز خیریه، جمال احمدی، اسماعیل احمدی، کیومرث ایراندوست، کامبیز کریمی و ورزنده اعضای شورای علمی دانشنامه فرهنگی، هنر و تمدن کردستان را تشکیل می‌دهند که به یاری حوزه هنری استان کردستان آمده‌اند.

برای تدوین دانشنامه فرهنگ،هنر و تمدن استان کردستان 110 عنوان از سوی شورای علمی تعیین شده است که این شورا تمام افراد صاحب‌نظر، فرهنگی، هنرمند، مؤلف نه تنها استان کردستان بلکه کشور و جهان را به همکاری در تدوین این دانشنامه می‌طلبد.

تولید محور بودن فعالیت‌های حوزه هنری

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: حوزه هنری استان کردستان یکی از نهادهای فرهنگی استان کردستان بوده که بیشتر فعالیت‌هایش تولید محور است.

وی افزود: در این راستا طی دو سال گذشته کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان را آغاز کرده است و در سال گذشته چهار جلد از این دانشنامه با عناوین کردستان و سنجر خان اثر اسماعیل احمدی، کردستان و شرق‌شناسی اثر کامبیز کریمی، کردستان و ادب حماسی اثر هادی یوسفی، کردستان و ادبیات عامه اثر جمال احمدی چاپ و منتشر شد که در اسفندماه سال 97 با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری رونمایی از این آثار انجام شد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: ایده گردآوری و نشر میراث فرهنگی 10 سال پیش در استان گیلان آغاز شده است و کار تدوین این دانشنامه فرهنگی نیز بعد از دو سال پیگیری در استان کردستان آغاز شد.

وی با اشاره به اهداف تدوین این دانشنامه فرهنگی افزود: تلاش برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات داشته‌‌های فرهنگی به‌عنوان میراث معنوی، شناسایی، تحلیل و توصیف دقیق و علمی میراث فرهنگی با رویکردی دانش محور، نشان دادن ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی کردستان که زمینه توسعه همه‌جانبه استان را فراهم کنند، ارائه تصویر روشن، شفاف از فرهنگ و هنر استان برای پشتوانه فرهنگی از اهداف تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان است.

دانشنامه، میراث فرهنگی را مکتوب برای آیندگان حفظ می‌کند

مرادی با اشاره به اینکه این دانشنامه فقط برای مخاطب خاص تدوین نشده است بلکه برای مخاطب عام نیز قابل فهم است، بیان کرد: مخاطب دانشنامه کسانی هستند که علاقه‌مند به فرهنگ، هنر، آداب و رسوم مردم کردستان باشند.

وی افزود: در عرصه فرهنگ، تمدن و هنر استان کردستان تاکنون کاری در این سطح تأثیرگذار انجام نشده است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تعداد آثار بیشتری را تألیف کنیم تا بتوانیم مجموعه میراث فرهنگی کردستان را به‌صورت مکتوب برای آیندگان نگه داریم.

نوشتن دانشنامه به‌طور کامل علمی است

جمال احمدی، یکی از اعضای شورای علمی دانشنامه فرهنگی، هنر و تمدن کردستان نیز بیان کرد: روش نوشتن دانشنامه کاملاً علمی بوده است و خروجی کار در نهایت به اختصار نوشته شده است.

تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

وی با اشاره به تدوین چهار جلد از این کتاب بیان کرد: کتابچه‌های این دانشنامه بسیار پر بار و در 150 تا 180 صفحه تدوین شده است که در تلاشیم با کمک اصحاب رسانه و صاحب‌نظران و فعالان فرهنگی استان تعداد این کتابچه‌ها را افزایش دهیم.

احمدی بیان کرد: روش به‌کار گرفته شده در تدوین دانشنامه بر پایه اصول علمی و پروپوزال‌های تحقیقاتی است که فرمت و دستورالعمل های مربوطه در سایت حوزه هنری بارگذاری و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نثر دانشنامه نثری احساسی نیست، گفت: خروجی کار به‌گونه‌ای است که قابلیت ترجمه به سایر زبان‌های زنده دنیا را داراست که این از ویژگی‌های بسیار خوب این دانشنامه است.

بهروز خیریه، استاد دانشگاه و از مؤلفان استان کردستان در ادامه این نشست خبری بیان کرد: دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن مجموعه کتاب‌های علمی به روایت توصیفی است که آداب، رسوم، فرهنگ و هنر ما را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام چارچوب‌های علمی در دانشنامه رعایت می‌شود، تصریح کرد: خرد جمعی پشتوانه محکم برای تحکیم چارچوب کمی و کیفی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان است.

تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

این عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با ذکر اینکه دانشنامه تمامی عرصه‌های زندگی و تمدن را در بر می‌گیرد، بیان کرد: امید است بتوان میراثی گران‌بها را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

کامبیر کریمی، دیگر عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز با اعلام اینکه خلق دانشنامه فرصتی مغتنم است، اظهار کرد: دانشنامه برشی از فرهنگ، تمدن و هنر کردستان است که بایستی تمامی افراد صاحب فن و ایده در غنای آن همت گمارند.

وی با ذکر اینکه دانشنامه به‌عنوان فعالیتی خلاقانه در خصوص مناطق کردنشین خارج از چارچوب دانشگاهی است، افزود: تمامی صاحب‌نظران و نویسندگان داخل و خارج از کشور فارغ از تحصیلات آکادمیک با توجه به خلاقیت خود می توانند در این پروسه مشارکت داشته باشند.

این پژوهشگر کردستانی به عناوین منتشر شده دانشنامه اشاره کرد و افزود: سرفصل‌های دانشنامه قابلیت افزایش داشته و محدودیتی برای تعریف عناوین و موضوعات وجود ندارد.

کریمی به اینکه هر آنچه که مربوط به حوزه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان می‌شود، می‌تواند در چارچوب دانشنامه منتشر شود، بیان کرد: شورای علمی دانشنامه تسهیل‌گر، کمک ‌رسان و یاری‌گر محققین و تولیدکنندگان محتوای دانشنامه هستند.

استان کردستان به عنوان هویت فرهنگی ایران شناخته می‌شود

اسماعیل احمدی نیز گفت: استان کردستان یک ذخیره‌گاه فرهنگی است و با مختصات فرهنگی که دارد در سطح ملی به عنوان هویت فرهنگی ایران اسلامی شناخته می‌شود که این فرهنگی بودن نیازمند اقدام عملی، پایدار و مانا باقی خواهد ماند.

تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

وی افزود: تولید دانشنامه بهترین نشانه برای اقتصاد فرهنگی است چراکه ما به اقتصاد فرهنگی توجه نکرده و برنامه ریزی خاصی ندارد که شروع چاپ این دانشنامه می‌تواند گامی مؤثر در این ارستا باشد.
احمدی بیان کرد: امیدواریم مسئولان استانی و فعالان بخش‌های مختلف این را درک کنند که یک کار فاخر، ارزشی در استان کردستان در حال شکل گیری که با تداوم آن می‌‌توان باعث ماندگاری این کار ارزشی شد.

فرهنگ؛ محور اصلی توسعه

کیومرث ایراندوست به‌عنوان دیگر عضو شورای علمی دانشنامه، هدف کلی تدوین دانشنامه را هدفی در راستای توسعه استان دانست و اظهار کرد: باد توجه به اینکه فرهنگ محور اصلی توسعه است لذا فرهنگی بودن استان کردستان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند بستر توسعه با رویکرد کاربردی برای استان فرهم کند.

تاریخ فرهنگی کردستان به رشته تحریر در می‌آید

وی افزود: اقتصاد فرهنگ و هنر در قالب دانشنامه ظرفیت‌سازی شده که در تلاش برای برندسازی بر اساس فرهنگ است.

استاد دانشگاه کردستان با ذکر اینکه موضوعات در عین اینکه علمی و دقیق با استنادهای علمی است، دارای سادگی و قابل فهم برای عموم است، تأکید کرد: در عین سادگی تلاش شده تا موضوعات به‌بهترین شکل ممکن مطرح و بررسی شود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(ویدئو)غذای خوردن با صدا؛ خوردن غذای دریایی بخارپز اختاپوس، صدف، قارچ و میگو توسط دختر ...