جشن ثبت جهانی مجموعه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد


جشن ثبت جهانی مجموعه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد

اردبیل - ایرنا - در هفته گرامیداشت استان اردبیل و در دهمین سالروز ثبت جهانی مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مراسم جشنی برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این آئین که با حضور ادبا، شعرا و اصحاب فرهنگ، هنر و موسیقی استان در محوطه بقعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد، شرکت کنندگان در فضایی پرنشاط، دهمین سالگرد ثبت جهانی این اثر تاریخی را جشن گرفتند.
دبیر ستاد گرامیداشت هفته استان اردبیل در جشن ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: شاه اسماعیل صفوی با وجود سن پایین توانست حکومت منسجم شیعی را در این کشور تشکیل دهد.
نادر فلاحی افزود: وظیفه دبیرخانه ستاد گرامیداشت هفته استان اردبیل این است که هویت تاریخی را بویژه برای نوجوانان تبیین کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ برنامه در طول این هفته تدارک دیده شده، اضافه کرد: تمامی برنامه‌ها مردم محور و پژوهش محور است.
فلاحی با بیان اینکه جشن ثبت جهانی در سالروز ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین برگزار می شود، تاکید کرد: دبیرخانه ستاد گرامیداشت هفته استان با برنامه‌های متنوع به دنبال احیای هویت تاریخی و معرفی جاذبه‌های فرهنگی این خطه است.
دکتر رجبی دوانی ،صفویه شناس برجسته کشور نیز در جشن ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با اشاره به جایگاه خاندان صفویه در تاریخ ایران بویژه تشکیل حکومت شیعی مقتدر در پهنه ایران زمین گفت: ارادت حاکمان صفوی به امامان شیعه در مستندات تاریخی اشاره شده است.
وی افزود: شاهان صفوی عمران و آبادی بسیاری را در تمام سرزمین پهناور ایران رقم زدند که از آن جمله می‌توان به احداث ۹۹۹ کاروانسرا توسط شاه عباس در کشور اشاره کرد.
رجبی دوانی با اشاره به اهمیت بقعه شیخ صفی‌الدین در تاریخ حاکمان صفوی اضافه کرد: در طول حکومت حاکمان صفوی این بنای تاریخی به عنوان خاستگاه و مقبره اجداد شاهان صفوی نقش موثری در فرهنگ این سرزمین داشته است.

جشن ثبت جهانی مجموعه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد
در این جشن که همراه با اجرای برنامه‌های شعرخوانی و شب شعر و موسیقی سنتی ایرانی و آذربایجانی بود، رژه نمادین قزلباش‌ها به عنوان سپاهیان حکومت صفوی با لباس مرسوم در آن دوره در پیاده‌راه مقابل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به اجرا درآمد.
شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سالروز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل و هفته منتهی به این تاریخ را نیز به عنوان هفته اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرد.
بر اساس منابع معتبر تاریخی، چهارم مردادماه روز تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه صفوی است که با ایجاد و تاسیس حکومت صفوی ضمن یکپارچه کردن ایران و رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده‌ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است.
بر این اساس، از چهارم تا دهم مردادماه سال جاری برنامه‌های جامع و متنوعی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان و نقش این خطه در یکپارچگی ایران اسلامی و تشکیل حکومت مقتدر مرکزی در ایران توسط خاندان صفوی تدوین شده است.
برگزاری مراسم بزرگداشت استان اردبیل که از حدود هشت سال پیش آغاز شده، پس از چند سال به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار شده است.
مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین جد خاندان صفوی را در خود جای داده است، به سبب دارا بودن ارزش‌های برجسته جهانی در سال ۱۳۸۹ و در جریان سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
۱۹۰۵/۶۰۱۸


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مانور تعمیرات اصلاح خط اصلی در فیبر یک برق مشکین شهر آغاز شد