سردار مومنی: طرح «یاریگران» برای پیشگیری از اعتیاد مهر ماه آغاز می‌شود


سردار مومنی: طرح «یاریگران» برای پیشگیری از اعتیاد مهر ماه آغاز می‌شود

تبریز - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تاکید رییس جمهوری بر ضرورت اجرای طرح «یاریگران» برای پیشگیری از اعتیاد اعلام کرد: این طرح از مهر ماه آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، سردار اسکندر مومنی روز چهارشنبه در بازدید از مرکز نگهداری و درمان ماده ۱۶ تبریز افزود: علت ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۷۰ درصد زندانی ها، بسیاری از سرقت‌ها، قتل‌ها خانوادگی و منشا بیماری‌های واگیردار را می‌توان اعتیاد دانست.

وی ادامه داد: ماده ۱۶ در حوزه بهزیستی است و صمیمانه از این مجموع تشکر می‌کنیم، ولی طبق مصوبه، بهزیستی و شهرداری در کنار سازمان دولتی و دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند، زیرا این کار به تنهایی از عهده یک سازمان بر نمی‌آید.

سردار مومنی با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر هزینه نگهداری را داده و حمایت‌های لازم را می‌کند، گفت: استدعا داریم تا هزینه جاری و فضا توسط خیرین کمک شود و کمک‌های ستاد به توسعه و زیرساخت‌ها اختصاص یابد.

وی در خصوص وضعیت آذربایجان شرقی در بحث اعتیاد نیز گفت: با وجود اینکه وضعیت این استان در سایر حوزه‌های مواد مخدر خوب و نسبت به میانگین کشوری بهتر است، اما متاسفانه شیوع مصرف موادمخدر در بخش کارگری ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده که مسئولان استانی باید در این زمینه تلاش‌های فرهنگی گسترده ای انجام دهند.

وی افزود: طبق آخرین آمار و اطلاعات وضعیت آذربایجان‌شرقی در خصوص تمایل به مصرف مواد مخدر نیز چندان مناسب نیست و نسبت به متوسط کشوری بالاتر است که دلیل اصلی آن احساس بی خطر بودن موادمخدر مدرن در میان خانوارهاست که در این بخش نیز باید اقدامات اساسی فرهنگی از سوی نهادهای مختلف و رسانه ها صورت بگیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، میزان تمایل به مصرف انواع موادمخدر در بین مردم آذربایجان‌شرقی را ۴ درصد اعلام کرد که از میانگین کشوری بیشتر است از این رو باید توهم و تصور بی‌ضرر بودن مواد مخدر مدرن در بین جوانان و خانواده ها را از بین برد.

وی با بیان اینکه وضعیت این استان در شیوع مصرف موادمخدر بسیار بهتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: میزان شیوع مصرف در این استان ۱.۳ درصد است و این استان رتبه ۲۸ بین استان‌ها را دارد که این رقم در متوسط کشوری معادل ۵.۴ درصد می‌باشد.

مومنی ادامه داد: در حوزه شیوع موادمخدر بین دانش آموزان نیز آذربایجان‌شرقی با ۴۳ صدم درصد رتبه آخر در بین استان‌ها را دارد که این میزان در متوسط کشوری برابر با ۲.۱ درصد است و در زمینه شیوع موادمخدر بین دانشجویان نیز این استان با ۱.۶ درصد رتبه ۲۸ کشور را به خود اختصاص داده که در این زمینه نیز میانگین کشوری ۴.۷ درصد است.

وی اقدامات خیرین، نیکوکاران و مسئولان آذربایجان‌شرقی برای مقابله و درمان اعتیاد را بسیار مهم و تحسین برانگیز خواند و با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ تبریز در کشور نمونه و بهترین است، افزود: در این مرکز با کمک خیرین و نهادهای مختلف بهترین امکانات و شرایط برای درمان، سم زدایی و اشتغال معتادان بهبودیافته مهیا شده است که قابل ستایش است.

به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید با بیان اینکه توسعه مرکز ماده ۱۶ تبریز جزو مطالبات اصلی مردم و مسئولان استان از ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری است، گفت: طرح توسعه این مرکز آماده است و نیازمند مساعدت و کمک مالی دولت و ستاد است تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

محمدرضا پورمحمدی وجود مرکز نگهداری و درمان ماده ۱۶ در تبریز آغاز راه سخت و دشوار مبارزه با موادمخدر و جلوگیری از شیوع آن در جامعه بیان و اضافه کرد: بحث اصلی ما در این خصوص اشتغال معتادان بهبودیافته است که برای جلوگیری از بازگشت دوباره آنها به چرخه استعمال باید برنامه‌های اساسی تر و اقدامات موثری به انجام برسد.

وی اظهار داشت: تلاش آحاد مردم، نیکوکاران، خیرین و مدیریت آذربایجان‌شرقی بر این است به هر نحو ممکن مسیری را که در ایجاد مرکز نگهداری ماده ۱۶ شروع کرده‌اند با موفقیت و بهبود معتادان و اشتغال آنها به پایان برسانند.

به گزارش ایرنا، مرکز نگهداری و درمان ماده ۱۶ موادمخدر تبریز در سال ۱۳۹۲ در فاصله ۵ کیلومتری شمال‌غرب تبریز در زمینی به مساحت ۶ هکتار و زیربنای ۶ هزار مترمربع و تعداد ۶ سوله شامل کارگاه‌های خیاطی، قالی بافی، بسته بندی، نجاری، نقاشی، ساخت مصنوعات فلزی و مبلمان و کفاشی و همچنین ساختمان اداری ۶۰۰ مترمربعی ایجاد و از دی ماه ۱۳۹۳ بهره‌برداری از آن آغاز شد.

۳۰۷۷/۳۰۳۸


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب