یک میلیون گونه زیستی دنیا در معرض انقراض است


یک میلیون گونه زیستی دنیا در معرض انقراض است

ارومیه- ایرنا- رئیس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور و مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه 2 بحران تغییر اقلیم و تنوع زیستی به صورت پیش‌رونده دنیا را تهدید می‌کند، گفت: طبق برآوردها از هشت میلیون گونه زیستی موجود در دنیا، یک میلیون در معرض انقراض است.

اسکندر زند روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی تغییر اقلیم در ارومیه افزود: مشابه این اتفاق در طول عمر کره زمین فقط یک بار در زمان عصر یخبندان رخ داده ولی امروزه از طریق دخالت انسان رخ می‌دهد.

وی در خصوص عوامل انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی بیان کرد: بهره‌برداری بی رویه، ۳۷ درصد از علت‌های اصلی این امر است زیرا اکثر منابع کره زمین بیش از حد استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در جریان‌های زیست زمین برخی عناصر شیمیایی از جمله نیتروژن از مرز استاندارد عبور کرده اما در میزان فسفر و اسیدی شدن دارای حالت نرمال است.

رئیس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور اظهار داشت: از بین این شاخص‌ها ۲ شاخص است که فراتر از مرز استاندارد بوده و یکی تغییر اقلیم و دیگری تنوع زیستی است که برهم کنش اینها بیانگر ۲ بحران جدی در کره زمین است.

زند ادامه داد: تخریب و تغییر کاربری ۳۲ درصد، بیماری‌ها ۲ درصد، از بین‌رفتن زیستگاه‌ها ۱۳ درصد، آلودگی چهار درصد، گونه‌های مهاجم پنج درصد و تغییر اقلیم مستقیم هفت درصد در انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه از هفت عامل موثر در نابودی تنوع زیستی یکی تغییر اقلیم است، گفت: یکی از عواملی که در اثر تغییر اقلیم رخ می‌دهد درجه حرارت محسوب می‌شود که به میزان بیش از یک درجه سانتی‌گراد در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه سیستم بارندگی نیز در حال تغییر است، اظهار کرد: پدیده‌های افراطی یکی از مشخصه‌های تغییر اقلیم در طبیعت به شمار می‌رود که مصداق‌های آن سیل‌ها و طوفان‌های شدید و آتش سوزی‌هاست.

وی با بیان اینکه طبیعت یک موجود زنده است، افزود: پدیده‌های افراطی لگدهای طبیعت در مقابل این تغییرات هستند.

رئیس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور اضافه کرد: بررسی منوکسید کربن بر اساس مرجع اندازه‌گیری جهانی در سال‌جاری بیانگر افزایش غلظت این ماده به مرز ۴۱۰ سهم است در حالی‌که مرز حیات ۵۰۰ برآورد می شود.

زند ادامه داد: در صورتی که شاهد تغییر اقلیم باشیم، نسبت جنسیتی، کمیت و کیفیت زیستگاه‌ها به هم می‌خورد و قلمرو موجودات جابجا می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی هم در این همایش گفت: پس از فراخوان، از بین مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه همایش، ۱۱۰ مقاله پذیرش و ۱۲ مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر در این همایش ارائه شده‌ است.

عباسعلی روانلو افزود: تغییرات اقلیمی و تنش‌های محیطی زنده و غیرزنده، راهکارهای نوین در مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی، بحران آب و خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و جنگل، مرتع و نقش پوشش‌های گیاهی در ارتباط با تغییرات اقلیمی، تاثیر اقلیم و تغییرات آن بر گونه‌های گیاهی و جانوری، بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی در راستای تعدیل تغییرات اقلیمی، آلودگی‌های محیطی و تغییر اقلیم از جمله محورهای برگزاری این همایش یک روزه است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم و امنیت غذایی، تاثیر اقلیم و تغییرات آن بر اکوسیستم‌های آبی، خاکی و کشاورزی، انرژی و تغییر اقلیم (سوخت‌های بیولوژیک و فسیلی، انرژی‌های پاک)، کاربرد فناوری نانوو بیوتکنولوژی در مدیریت اقلیم، تغییرات اقلیمی و مدیریت شهری، جوانب اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیمی، تغییرات اقلیمی و سلامت و بلایای طبیعی نیز از دیگر محورهای همایش به شمار می‌رود.

این همایش به مدت یک روز در ارومیه برگزار شد.

۲۰۹۳/۷۱۲۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا