البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک


کرج - ایرنا - تحریمهای شکننده موجب گردید تا عزم دولت تدبیر و امید برای درونی کردن نگاه ها و سرعت بخشی به توسعه داخلی راسخ و رفع محرومیت ها نقطه به نقطه در کشور از جمله استان البرز با جدیت پیگیری شود.

بازار | ایرنا | 55 دقیقه پیش |8/28/2019 1:10:40 PM 56 بازدید

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

عملکرد دولتمردان در هر شرایطی قابل نقد و بررسی است چرا که حرکت و عملی را نمی توان یافت که نقطه آغاز یا تکمیل نداشته و بدون آزمون و خطا به سرانجام برسد.

هشت سال جنگ تحمیلی با اینکه به لحاظ سرمایه های انسانی و اقتصادی برای کشورمان زیانبار بود اما تجربه گران سنگی شد تا مردم ایران در برابر سختی های امروز تحریم، آب دیده شوند.

امروزه و در این شرایط حساس تحریم، هزاران پروژه بزرگ و کوچک عمرانی ، فرهنگی ، تولیدی و خدماتی در مناطق مختلف کشور در حال انجام است ، طرح ها و پروژه هایی که با همت و پشتکار بخش خصوصی و مسئولان روند اجرایی آنها پیش می رود و گویی هیچ تحریم و مشکلی در کار نیست.

آری به گواه داده های آماری و عینی امروز در شرایط تحریم و اعمال محدودیت های خارجی ، هر روز پروژه های جدیدی در گوشه گوشه ایران سرافراز برای توسعه و آبادانی این سرزمین پر افتخار بهره برداری می شود.

در این میان استان البرز در پهنه رشته کوههای رفیع البرز ملقب به ایران کوچک و پایتخت علم و فناوری که چند سالی از قد کشیدن ساختاری آن در قامت یک استان نمی گذرد ، هر روز شاهد تحولاتی محسوس است که برگرفته از توجه خدمتگزاران نظام بویژه در دولت تدبیر و امید است.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر در گستره ای به مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز قرار دارد و بنا بر آمارها هر سال هزاران نفر مهاجر بر جمعیت آن افزوده می شود.

طبق بررسی ها ، جمعیت البرز از حدود ۲۵۰ هزار نفر در دهه ۵۰ اکنون به حدود سه میلیون نفر رسیده و این امر نشان می دهد که در این گستره کم جغرافیایی شاهد تراکم جمعیت بوده و باید نیازهای زیر ساختی در آن روز آمد شود.

البرز متشکل از ۶ شهرستان کرج ، اشتهارد ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، طالقان و فردیس خرداد ماه سال ۸۹ در تقسیمات کشوری به عنوان سی و یکمین استان ایران شناخته شد.

با اینکه بخشی از موسسات و مراکز علمی ، تحقیقاتی و اقتصادی کشور در این استان مستقر هستند اما زیر ساخت ها در بخش آب ، برق ، راه سازی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، مخابرات ، آموزشی و فرهنگی به تناسب جمعیت البرز رشد نکرد و مسئولان می بایست فراتر از نیازهای جمعیتی به مطالبات مردم منطقه پاسخگو باشند.

با این وجود البرز دارای ظرفیت های فراوانی بوده که این ظرفیت ها عامل جذب مهاجرت ها به شمار می رود.

ظرفیت های اقتصادی

استان البرز در بخش صنایع دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک است که افزون بر تامین بخشی از نیازهای کشور و استان ، بخش دیگری از محصولات این صنایع، صادراتی است و حدود ۱۳۰ هزار نفر در مراکز تولیدی و صنعتی این استان مشغول به کار هستند.

از طرفی وجود ۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی حاصلخیز از مزیت های اقتصادی استان البرز به شمار می رود ، بطوریکه سالانه بیش از یک میلیون تن محصول در این استان تولید و بخشی از آن صادراتی است .

استقرار مراکز عمده پشتیبانی و تحقیقات کشاورزی ایران در البرز موجب شده تا کشاورزی این استان در عرصه تولید پیشگام باشد.

در کنار کشاورزی ، دامپروری البرز با داشتن نزدیک به ۴۰۰ هزار راس دام صنعتی ، نیمه صنعتی و عشایری و ۳۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی از ظرفیت های اقتصادی در تامین مواد پروتئینی کشور و استان به شمار می رود.

همچین فعالیت بیش از ۱۵۰ واحد مرغداری گوشتی و تخمگذار به ظرفیت حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ ، فعالیت ۶۷۸ بهره برداری زنبور عسل با اشتغال ۷۰۹ نفر و تعداد ۵۳ هزار و ۴۱۴ کلنی مدرن و ۷۰ کلنی بومی زنبور عسل و فعالیت حدود ۱۰۹ واحد پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی به ظرفیت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن ماهی پرورشی و ۲۴ واحد پرورش ماهیان زینتی به ظرفیت سالانه ۱۲ میلیون قطعه ماهی زینتی از دیگر داشته های اقتصادی البرز است.

مزیت های علمی و فرهنگی البرز

استقرار بیش از ۱۰ موسسه و پژوهشگاه علمی ، تحقیقاتی و تولیدی مانند موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، موسسه تحقیقات علوم دامی ، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، پژوهشگاه مواد و انرژی ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و ... از دیگر مزیت هایی استان البرز به شمار می رود.

فعالیت بیش از ۵۰ مرکز آموزش عالی با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کد مدرسه با جمعیت دانش آموزی ۴۶۰ هزار نفر ، وجود حدود ۱۰ فرهنگسرا و مرکز فرهنگی در استان البرز از ثروت های علمی و اجتماعی به شمار می رود که این استان را به نام مهد علم و فناوری مزین کرده است.

همچنین وجود ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی مانند کاخ سلیمانیه ، کاخ مروارید ، تپه تاریخی ازبکی ، باغ سیب مهرشهر، جاده گردشگری کرج – چالوس و... از داشته های فرهنگی اجتماعی و طبیعی این استان است.

محرومیت ها و کاستی های گذشته تا حال

استان البرز با وجود این سرمایه ها از مشکلات فراوانی در بخش های مختلف رنج می برد از جمله اینکه قرار گرفتن در مسیر شاهراه ۱۵ استان کشور ، ترافیک سنگین و آلودگی هوا بر این استان تحمیل شده است.

مردم این استان هر روز شاهد ترافیک سنگین در محورهای ارتباطی استان بوده و در کنار آن حوادث تلخ جاده ای نیز تکرار شده و خاطرات تلخی در اذهان می نشاند.

این استان دارای یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است که ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور در البرز وجود دارد.

در بخش بهداشت و درمان استان پر جمعیت البرز تا ۲ سال پیش کمتر از یک هزار تخت بیمارستانی داشت و بسیاری از بیماران راهی تهران می شدند که البته اکنون بخشی از این محرومیت ها و کاستی ها به قوت خود باقی است.

در بخش آموزشی جمعیت فراوان دانش آموزی و قدمت بالای بسیاری از مدارس، سبب شده تا دولت و خیران در این سال ها بخشی از بودجه عمومی کشور و استان را به تامین فضاهای آموزشی البرز قرار دهند.

جمعیت ۴۶۰ هزار نفری دانش آموزی البرز با کل جمعیت تعدادی از استان های کشور برابری می کند و طبیعی است که بنا به شرایط مهاجرت ها باید هر سال ۱۰ ها مدرسه جدید در این استان ساخته شود.

اکنون حدود هشت هزار کلاس درس در این استان نیاز است تا بتوان مشکل تراکم کلاس ها را کاهش داد.

راهبرد دولت تدبیر و امید در سال های اخیر

دولت تدبیر و امید با وجود کاستی ها ، تحریم ها و خیل عظیم مشکلات اقتصادی کشور با نگاهی کارشناسانه و امیدوار کننده در استان البرز گام برداشته و بسیاری از ظرفیت های نهفته استان را به متن آورده و احیاء کرده است.

اهم فعالیت های دولت را می توان در چند بخش تشریح کرد که به اذعان نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان این حرکت ها تحسین برانگیز بوده است.

احیای صنعت خفته البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

گام ارزشمند دولت تدبیر و امید در ۲ سال گذشته با همراهی و همدلی مردم ، مسئولان و بانک ها قابل تحسین است ، حرکتی که با احیای بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی همراه بوده است.

کالای قاچاق، ورود بی رویه محصولات خارجی ، کمبود نقدینگی ، فرسودگی ماشین آلات، بدهی های مالیاتی ، بیمه ای و دهها مشکل دیگر مهم ترین موانعی بوده که تاکنون چوب لای چرخ تولید داخلی از جمله در استان البرز قرار داده است.

از دیگر سو ، تحریم و کمبود مواد اولیه هم در این سال ها سبب شده تا صنعت ایرانی نتواند به خوبی به چرخش درآید و به تبع آن بسیاری از کارگران نیز خانه نشین یا حیران شهرها و دیار مختلف شدند.

در این میان ، اراده و تدبیر دلسوزانه مسئولان در کشور و استان البرز موجب شد تا اراده ملی و شعار ما می توانیم در شرایط تحریم ، جان دوباره ای به صنعت داخلی ببخشد و بسیاری از ظرفیت های به حاشیه رفته به متن اقتصاد و تولید این بار با ساز و کاری بهتر از گذشته باز گردد.

نگاه به درون زایی اقتصادی بارها و بارها در بیانات و سفارش های مقام معظم رهبری دیده می شود و شعارهای سال تاکیدی بر اهمیت این موضوع است که در قالب یک عبارت به نام «اقتصاد مقاومتی » به آن پرداخته شده است.

با این اوصاف مسئولان امر با وجود گستردگی مشکلات اقتصادی در داخل و موانع خارجی با عزمی فراتر از آنچه که تصور می شد پا به میدان کار و تلاش گذاشتند و دهها واحد تولیدی و صنعتی تعطیل شده در کشور و استان البرز را با مشارکت بانک ها ، بخش خصوصی و داشته های ملی و استانی به عرصه تولید بازگرداندند؛ حرکتی ژرف اندیشانه که نمود خود اتکایی و خودباوری است.

امروز صنعت استان البرز در حالی رونق دوباره یافته که تحریم بسیاری از درها مانند تبادل نقدینگی ارزی را بسته و کوه بلندی از موانع را پیش پای صنعتگران ایرانی و البرزی قرار داده است اما در این میان عزم و اراده خلل ناپذیر ایرانی می رود تا دروازه های تولید و نوآوری را بشکافد و با محصولات جدید خودباروی را به ملت های جهان عرضه بدارد.

امروز با حمایت دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم که صنایع و مراکز تولیدی که بیش از ۱۷ سال یا کمتر از تعطیلی آن ها می گذرد ، پس از بازسازی و نوسازی با ترکیب جدید تولیدی و اشتغال گسترده وارد عرصه اقتصادی کشور شده و حتی تولیدات آنها پا را از مرزها فراتر گذاشته است.

ایران کشوری غنی از ذخایر نفت و گاز بوده که اگر چه این ذخایر و نعمت های خدادادی در جای خود بسیار ارزشمند هستند اما گاهی پرداختن به درآمدهای حاصله از صادرات نفت و گاز سبب شده تا از دیگر داشته ها غفلت شود .

اگر چه تحریم در بسیاری جهات مشکل و مانع ایجاد کرده ، اما برخی آن را فرصتی برای توجه به ظرفیت ها و تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل می دانند و شاید اگر تحریم ها نبود همچنان بسیاری از ظرفیت ها و فرصت های داخلی مغفول می ماند و در حاشیه ها خاک می خوردند.

اکنون زمان آن فرا رسیده تا در سایه تحریم ، داشته های فراوان خود را مورد بازنگری قرار داده و تک تک آنها را به متن فراخوان کنیم ، داشته هایی که به مراتب بهتر از کالاها و متاع خارجی بوده و اگر آنها را تقویت و بالنده کنیم در زمان تحریم به کار می آیند.

فراموش نکنیم که هشت سال جنگ در سایه تحریم سلاح در مقابل کشورهای بزرگ و کوچک دنیا با پیروزی به پایان رساندیم و این جنگ سرآغازی برای تولید مدرن ترین سلاح های ساخت داخل شد ، سلاح هایی که امروز پهپاد پیشرفته و بلند پرواز آمریکایی از گزند آنها در امان نیست.

از دیگر سو ،استفاده از کالاهای لوکس خارجی به عنوان یک فرهنگ غلط در کشور ما آنچنان خود نمایی کرد که بخشی از مردم خریداری این کالاها را به نوعی برتر بودن خود می دانستند، کالاهای خارجی که شاید در کشورهای خود طرفدارانی نداشته و به نوعی برای وابستگی آنها را به سمت بازارهای کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما سوق می دهند.

این در حالی است که کشور ما توانایی تولید بسیاری از این کالاها را دارد و اگر این فرهنگ جا بییفتد که ایرانی، ایرانی بخر، بسیاری از واحدهای نیمه فعال و راکد ما بار دیگر به چرخه تولید باز می گردند و کارگران زیادی مشغول به کار می شوند.

رنگین شدن سفره های ایرانیان به شرطی است که توانایی های خود را باور و فرهنگ غلط فخر فروشی و استفاده از کالای خارجی را به دور بیندازیم .

روی زشت تحریم ها را همه دیدیم، اما تحریم ها یک نیمه پر نیز داشت، افزایش تحریم، بالا رفتن قیمت ارز و جلوگیری از ورود کالای قاچاق سبب شد تا مصرف کالای ایرانی نسبت به سال های گذشته رونق بیشتری پیدا کند.

مدیر یک کارخانه تولید کننده پوشاک ایرانی در شهرک صنعتی نظرآباد استان البرز می گوید: تا یکی ۲ سال پیش، ۵۹ کارگر در این شرکت مشغول به کار بودند که با افزایش قیمت ها و تمایل بیشتر مردم به سمت استفاده از کالای ایرانی امروز تعداد کارگران ما به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است.

۱۲۰ کارگر ایرانی مشغول به کار شده اند، بدین معنی که سفره چندین خانوار دیگر خالی نمی ماند و این پایدار و دنباله دار نخواهد بود جز اینکه به این باور برسیم که کارگر ایرانی نیاز به حمایت ملت ایران دارد.

شاید در خیلی از باورها نمی گنجد اما بسیاری از کشورهای همسایه و حتی اروپا طرفدار اجناس ایرانی هستند، اجناسی که خود ما ایرانی ها خیلی با آنها آشنا نیستیم اما زرق و برق اجناس خارجی و مارک پوشی آنچنان چشمانمان را پوشانده که خودمان را دیگر نمی بینیم.

تحریم و استفاده از کالاهای لوکس خارجی در کنار مسایل دیگری از جمله تامین مواد اولیه، تسهیلات و بالا رفتن نرخ ارز سبب شده تا به خصوص طی سه تا چهار سال گذشته بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی ما راکد و نیمه فعال شوند.

عزم جدی دولت تدبیر و امید برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی در دورانی که دست های خارجی کمر به نابودی اقتصاد و تولید این مرز و بوم بستند، دولت تدبیر و امید تمامی همت خود را به کار بست تا با استفاده از توان داخلی، علاوه بر خنثی کردن این تحریم ها، جان دوباره ای به صنعت و تولید کشور بدهند.

راهکارهایی برای رفع موانع تولید این واحدها از سوی دولت اندیشیده چرا که اعتقاد دولت بر این بوده و هست که احیای دوباره این واحدها می تواند علاوه بر رونق تولید، موجب کاهش نرخ بیکاری شود و این مهم از سوی دولت به مسئولان تکلیف شده است.

تمامی مجموعه دولت دست به دست هم دادند تا امروز شاهد باشیم که رونق تولید و بازگشت دوباره واحدهای نیمه فعال راکد دغدغه جدی مسئولان در هر سطح و رده ای شود.

احیای ۱۵۹ واحد تولیدی راکد در البرز

در این میان استان صنعتی البرز، با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی و وجود بیش از ۱۵۰ برند، به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح هست.

تولیدات صنایع این استان علاوه بر مصرف داخلی به دیگر کشورهای منطقه، حوزه اوراسیا، اروپا و آمریکای لاتین صادر می شود.

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

با این وجود صنایع البرز نیز در کنار برخی مشکلات از پیامدهای ناشی از تحریم بی تاثیر نبوده است و طبق آمار منتشره حدود ۱۵۹ واحد تولیدی و صنعتی این استان به دلایل مختلفی طی سالیان گذشته از چرخه تولید بازماندند.

با همت عالی دولت برای توسعه بخش صنعت در کشور، مسئولان البرزی نیز بیکار ننشتند و با حمایت استاندار البرز امروز فعال سازی واحدهای راکد به یکی از اولویت های اصلی در البرز صنعتی تبدیل شده است.

قشر زیادی از نیروی کار چشم امید به این واحدها دارند، از سوی دیگر رونق تولید ما بسته به پویایی آنها دارد، این دلایل موجب شده تا عزیزاله شهبازی استاندار البرز در کنار دیگر مسئولان اقتصادی در احیای این واحدهای تولیدی و صنعتی مصمم باشند.

شرکت سیپورکس تولید کننده مصالح ساختمانی یکی از واحدهای تولیدی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است که پس از ۱۷ سال توقف، در دولت تدبیر و امید به چرخه تولید بازگشته است.

کارخانه سیپورکس در گذشته به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده محصولات سبک بتنی کشور بود که با تغییر و بازسازی سیستم خطوط تولید بار دیگر در زمان سفر هیات دولت به البرز، به عرصه صنعت بازگشت.

۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در البرز

به گفته شهبازی استاندار البرز سال گذشته شاهد گرایش سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی این استان بودیم و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان جذب شد.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بالای صنعتی و طبیعی در این استان در بخش داخلی نیز سرمایه گذاران زیادی ترغیب به سرمایه گذاری در البرز شده اند.
شهبازی گفت: برای بالندگی، شکوفایی و امید به آینده نظام و استان نیاز است تا همگی با هم دوست و متحد بوده و کمک کنیم تا نظام سیاسی هر چه بیشتر تقویت و خودش را برای پاسخگویی به عملکردش بهتر آماده و به روز کند.

مسئولان کشوری زیادی در حال رفت و آمد به البرز بوده و یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این سفرها از سوی شهبازی استاندار البرز و مسئولان بخش صنعت استان بیان می شود، احیای واحدهای راکد است.

شهبازی مبنای برنامه ریزی برای تدوین سند توسعه ملی البرز را بر پایه صنعت می داند، چرا که در این استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعال هستند.

یکی دیگر از اقداماتی که به همت دولت تدبیر و امید در استان و با تلاش استاندار و مسئولان البرزی در حال انجام است، تبدیل برخی لکه های صنعتی به ناحیه است، این اقدام با هدف ساماندهی صنایع پراکنده در حال انجام است.

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

استاندار البرز عنوان کرد که اواخر سال گذشته در خصوص تبدیل لکه صنعتی ماهدشت به شهرک صنعتی توفیق یافتیم و اکنون نیز به دنبال این هستیم که ناحیه صنعتی داشلیجه را شناسنامه دار کنیم.

به گفته شهبازی ۵۷ واحد تولیدی در لکه صنعتی داشلیجه با مساحت ۴۰ هکتار مستقر و با موانعی مواجه هستند که در صورت تبدیل این منطقه به ناحیه صنعتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در آن می توانند از امکانات و تسهیلات برای پیشبرد امور خود برای توسعه تولید و اشتغال بهره مند شوند.

وی معتقد است که البرز بر روی ریل توسعه، پیشرفت و شکوفایی اقتصادی قرار دارد بطورکه افتتاح شهرک دارویی برکت با هفت هزار نفر اشتغال، آغاز عملیات اجرایی نخستین شهرک گلخانه ای استان با ۷۰۰ اشتغال، ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولتی برق، اجرای گازرسانی به مناطق مسکونی و صنعتی، تخصیص آب و پساب برای واحدهای صنعتی و تبدیل لکه های صنعتی به شهرک و ناحیه صنعتی بخشی از اقدامات ماه های گذشته در استان بوده است.

پویایی ۲۲ واحد تولیدی و صنعتی البرز در سال جاری

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز نیز یکی از اولویت های اصلی را احیای واحدهای نیمه راکد استان می داند، به گونه ای که از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان بار دیگر به چرخه تولید بازگشته اند.

محمد امین فرشی بیان می کند که ۱۵۹ واحد نیمه راکد در این استان وجود دارد که با بازگشت دوباره آنها می توان زمینه اشتغال برای حدود ۹ هزار نفر را در البرز فراهم کرد.

کمبود نقدینگی، عدم وجود بازار فروش، تسهیلات، قدیمی شدن نوع تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسایل ارزی از مهم ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.

به گفته فرشی سال گذشته ۷۷ واحد تولیدی در البرز باز فعال شدند که با راه اندازی مجدد آنها زمینه اشتغال بیش از ۸۵۰ نفر فراهم شده است.

امسال نیز احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی نیمه راکد به البرز با اشتغالزایی بیش از ۸۰۰ نفر تکلیف شده که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ واحد فعال و تلاش ها برای بازیابی دوباره دیگر واحدها ادامه دارد.

به گفته وی استان البرز با همت و مشارکت سرمایه‌گذاران یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی جدید در دست ساخت دارد که با راه اندازی آنها در سال‌های آینده جهش خوبی در عرصه تولید و اشتغال استان به وجود می‌آید.

اکنون این استان دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی استان البرز حدود سه هزار واحد تولیدی آنها کوچک و با اشتغالزایی کمتر از ۵۰ نفر راه اندازی شده اند.

بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک های صنعتی دولتی و غیردولتی مستقر بوده که ظرفیت اشتغالزایی این واحدها ۶۷ هزار نفر است .

میزان سرمایه‌گذاری در شهرک های صنعتی البرز برای واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال حدود ۶ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان برآورد شده‌ است.

همچنین میزان اشتغالزایی تمام سه هزار و ۴۶۰ واحد صنعتی البرز حدود ۱۳۰ هزار نفر بوده که راه اندازی آنها ۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان سرمایه در برداشته است.

فرودگاه پیام ظرفیتی شکوفا در خلوت البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

فرودگاه بین المللی پیام البرز یکی از ظرفیت های نهفته کشور که سال ها در خلوت البرز مورد بی مهری قرار گرفته بود، اکنون به همت دولت تدبیر و امید به ابزاری مهم و کارآمد برای خدمات اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است.

البرز استانی صنعتی است که در کنار صنعتی بودن، این استان از ظرفیت فوق العاده ای برخوردار بوده و در سال های گذشته آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.

فرودگاه پیام در سال ۶۹ برای ارائه خدمات هوایی و آموزشی، حمل و نقل کالاهای پستی و ارائه خدمات بالگردی به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
این فرودگاه با اینکه در نزدیکی پایتخت قرار داشت اما به خوبی از ظرفیت آن بهره گرفته نشد ، هر چند که در دهه ۸۰ منطقه ویژه اقتصادی هم در حاشیه آن راه اندازی شد.

برخورداری از امکانات زیربنایی، گمرک، گذرنامه اختصاصی، بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی پنج استان اقتصادی کشور، نزدیکی بودن به مراکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی و کشاورزی ، وجود هاب پستی در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته را از دیگر ظرفیت های فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام است .

یکی دیگر از ویژگی هایی که فرودگاه پیام را از سایر نقاط متمایز می کند، بخش کارگو( حمل و نقل بار) آن است که به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور شناخته می شود.

این ویژگی های بی نظیر پیام البرز، سال های سال بود که ناشناخته مانده و به درستی از این ظرفیت ها استفاده نمی شده است، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و توجه ویژه دولت به توسعه بخش اقتصاد در تمامی استان های کشور، یکی از نقاطی که پس از سال ها غفلت مورد توجه قرار گرفته بود و تلاش ها بر این شد که رونق دوباره به آن برگرد فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز بود.

اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر دراین منطقه به گونه ای بود که توجه سرمایه گذاران بسیاری به سمت آن جلب و به نقل ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام هر ۲ روز شاهد حضور یک سرمایه گذار در این منطقه بوده ایم، بیش از ۵۰ درصد این صنایع مربوط به حوزه هایتک، آی. سی. تی، دانش بنیان و پزشکی هستند.

منطقه ویژه اقتصادی پیام با مشوق هایی که از سوی دولت برای سرمایه گذاران در این منطقه در نظر گرفته شده شاهد افزایش سرمایه گذاران است و پیش بینی ها بر این است که در آینده ای نه چندان دور پیام به عنوان منطقه ای تاثیر گذار در منطقه و خارج از مرزهای کشورمان بتواند تاثیر بسزایی ایفاء کند.

در کنار این ویژگی منطقه ویژه، یکی دیگر از موضوعاتی که سال ها قرار بود در منطقه اجرا و اما به دلایل مختلفی هیچ گاه اجرایی نشد، مسافری شدن پیام بود، با توجه به اینکه پیام فرودگاه باری کشور بوده و هست این ظرفیت در آن نیز وجود داشت که بتواند نقش مسافری را نیز ایفا و به نوعی به کمک دیگر فرودگاه ها از جمله فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) بیاید.

تلاش ها نتیجه داد و به همت دولت تدبیر و امید در شهریور ماه سال گذشته نخستین پرواز مسافری از مبدا مشهد مقدس به کرج به زمین نشست، پیام مسافری شد و در کنار دیگر ظرفیت هایش، امروز دیگر نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

اگر چه پس از مدتی وقفه ای در روند توسعه مسافری شدن آن رخ داد و به مدت چندین ماه است که پروازهای مسافری از این فرودگاه صورت نمی گیرد، اما مسئولان استانی و منطقه ویژه نیز بیکار ننشستند و در طول چند ماه گذشته تمامی همت خود را گماردند تا بخش مسافری این فرودگاه که موجب رشد هر چه بیشتر استان و منطقه می شود بار دیگر فعال شود.

دولت تدبیر و امید، توجه ویژه معاون اول رییس جمهوری ، تلاش های وزیر جوان ارتباطات و راه و شهرسازی و پشتکار و همت استاندار البرز در کنار دیگر مسئولان استانی جواب داد و طی روزهای آینده بار دیگر پروازهای مسافری از این فرودگاه از سر گرفته خواهد شد.

تلاش مسئولان البرزی در کنار همت دولت که توسعه هر چه بیشتر زیر ساخت ها در کشور است جواب داد و در جلسه ماه گذشته هیات دولت انجام پروازهای آموزشی و مسافری در کنار بخش باری فرودگاه پیام به تصویب هیات دولت رسید و امروز دیگر پیام به عنوان یک فرودگاه مسافری در کنار بخش باری آن شناخته و به تصویب رسیده است.

فرودگاه پیام ظرفیتی ارزشمند و یک پدافند غیرعامل و کمکی برای فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) محسوب می شود که با وجود صرف اعتبارات قابل توجهی برای راه اندازی و توسعه آن ، اما مدتها بلاتکلیف مانده بود.

طی سفر روز اول مرداد ماه سال جاری معاون اول رئیس جمهوری به این استان و پس از ارائه گزارشی دقیق از ظرفیت ها و اهمیت این فرودگاه در نهایت آغاز پروازهای مسافربری و آموزشی در این فرودگاه پس از گذشت ۲ روز از این سفر و در جلسه هیات دولت به تصویب رسید.

آمادگی پیام برای ظرفیت سازی در حوزه آی. سی. تی

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز آمادگی دارد تا تمام امکانات و زیر ساخت های موجود را برای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال فراهم نماید، با توجه به پیش بینی که در طرح جامع صورت گرفته مقدمات ایجاد شهر آی . سی . تی صورت پذیرفته است.

از مهم ترین مزیت های شهر آی. سی . تی پیام حضور و دسترسی تمامی شرکت های این حوزه در یک اکوسیستم مشترک و بهره مندی از زیر ساخت ها و امکانات می باشد.

وجود آزمایشگاه تخصصی حوزه آی. سی. تی و همچنین گمرک تخصصی را از مزیت های اصلی این منطقه برشمرد و افزود: تسهیل و روان سازی قوانین دست و پا گیر اداری و نیز نزدیک بودن پیام به مراکز علمی و تحقیقاتی امکان سرمایه گذاری داخلی و خار جی را افزایش داده است.

تبدیل پیام البرز به قطب دیتا سنتر کشور

در کنار تمامی این ظرفیت ها، تبدیل منطقه ویژه اقتصادی پیام به قطب دیتا سنتر کشور، یکی از اهدافی است که دولت تدبیر و امید به آن پرداخته و این روزها مسیر نهایی شدن خود را طی می کند.

در سفر اخیر معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منطقه ویژه پیام اعلام کرد که منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز در آستانه تبدیل به قطب دیتا سنتر کشور است.

امیر ناظمی افزود: تولید قانونی رمز ارزها( ارزهای دیجیتال)، پارک علم و فناوری و گمرک تخصصی از مواردی است که امکان ایجاد آن ها در قالب مشارکت و تفاهم نامه با سایر نهادهای مرتبط در این منطقه وجود دارد.

طرح های جهادی برای تامین آب البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر با رشد بالای مهاجرت ها، نیازمند تامین ضربتی زیر ساخت ها به ویژه در بخش تامین آب است.

استان البرز در این سال ها علاوه بر ساخت و سازهای نظامند مانند مسکن مهر و شهرک های انبوه ساز با سیل جمعیت و استقرار آن در حاشیه شهرها و روستاها مواجه بوده که خود نیازمند اتخاذ روش های مناسب برای ساماندهی امور اجتماعی و تامین نیازهای جمعیتی است.

اگرچه سرعت افزایش جمعیت به گونه ای است که گاهی از زیر ساخت ها سبقت می گیرد اما این دستگاه های اجرایی و خدماتی هستند که می بایست با استفاده از ظرفیت های موجود پاسخگوی جمعیت رو به تزاید استان باشند.

امروزه با اینکه کارهای فراوانی در زمینه تامین امکانات بهداشتی و درمانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در استان مهاجر پذیر البرز انجام شده اما محرومیت ها از گذشته تاکنون در کنار سیل مهاجرت ها سبب شده تا کار و فعالیت شبانه روزی دستگاه های خدمات رسان آنچنان که باید و شاید نتواند به چشم بیاید.

با این اوصاف، توسعه مناطق شهری ازجمله مسکن مهر و شهرک های انبوه ساز در استان البرز به حدی گسترده و فراوان است که طی سه دهه اخیر بسیاری از دشت ها و اراضی این استان را زیر ستون های بلند مرتبه سازی و آلونک ها مدفون شده و خیابان ها و کوچه های جدید در آنها شکل گرفته است.

از اراضی مهرشهر و کیانمهر گرفته تا شمال کرج، دشت های ساوجبلاغ و نظرآباد تا ارتفاعات جاده کرج – چالوس، فردیس و اشتهارد ساخت و سازها به گونه ای قد کشیده اند که سیمای جغرافیایی منطقه را به شیوه دیگری تغییر داده اند.

در این وضعیت که جمعیت از هر سو به سمت البرز و کرج سرازیر بوده و از تهران گرفته تا دور ترین نقاط ایران می توان ترکیب اقوام را در البرز دید، آنچه باید دست پیشران برای خدمت به مردم و جمعیت مهاجر باشد، دستگاه های متولی است که در عین کمبودها و کاستی ها و از همه مهمتر تحریم و گرانی باید نیازهای مردم را تامین کنند.

با این وجود تامین آب و برق از مهمترین ملزومات و بدیع ترین نیازهای جامعه شهری و روستایی بوده هر چند که جمعیت مهاجر حتی روستاهای البرز را مورد هدف سکونتگاهی قرار داده و گستره روستاها هم از قد و قواره برخی شهرهای کشور بیشتر شده است.

آنچه در این میان نکته حائز اهمیت بوده محدودیت منابع آبی سطحی و زیر زمینی است، موضوعی که خود نوعی بحران، دغدغه و چالشی عمیق در استان نوپای البرز است.

کاهش سطح سفره های زیر زمینی یا به عبارتی دور شدن میزان دسترسی به این سفره ها خود از مشکلاتی است که این سال ها استان البرز با آن دست به گریبان است.

همچنین تامین آب مورد نیاز پایتخت از منابع آب سطحی استان البرز از دیگر موضوعاتی است که بنا به اهمیت و حساسیت آن باید در جای دیگر به این موضوع پرداخت.

اکنون با اینکه جمعیت هر روز در البرز روند فزاینده دارد اما دستگاه های متولی در تلاش هستند تا موضوع تامین آب آشامیدنی از منابع سطحی و زیر زمینی دنبال شود ضمن آنکه طرح هایی به موازات استحصال آب برای تقویت آبخوان ها در استان نیز اجرا می شود.

براین اساس دستگاه های خدمات رسان از هر فرصت برای تقویت سفره های زیر زمینی از دست رفته آب و مدیریت منابع استفاده می کنند.

بارش های نوروز امسال فرصتی به وجود آورد تا شرکت آب منطقه ای البرز بخشی از سیلاب ها را به شن چاله های ساوجبلاغ هدایت کند و نزدیک به چهار میلیون مترمکعب آب ذخیره شد.

در کنار این طرح ها، نیز تامین آب شهرک ها و مناطق مختلف شهری و روستایی استان البرز پیگیری شد و پروژه ها یکی پس از دیگری دنبال شده است .

افتتاح پروژه های جدید آب در البرز

افتتاح ۲۷ پروژه تامین آب و تصفیه پساب ها نمونه عملی از کار و تلاش جهادگران عرصه آب البرز بود که در هفته دولت با اعتباری نزدیک به یک هزار میلیارد تومان بهره برداری شد.

بهره برداری از ۲۲ طرح آبرسانی در روستاها از جمله این طرح ها بود و مابقی در شهرهای استان به سرانجام رسید. همچنین شرکت آبفای البرز سال گذشته نیز ۱۵ پروژه عمده و شاخص تامین آب را اجرا کرد.

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

اجرای پروژه افزایش برداشت آب از سامانه انتقال سد طالقان با دبی ۳۰۰ لیتر در ثانیه و هزینه کرد ۲۰ میلیارد ریال با هدف جلوگیری از تنش آبی در مناطق رجایی شهر، مهر شهر و کمالشهر، اجرای عملیات تکمیل طرح آبرسانی در قالب انتقال آب از پکیچ تصفیه خانه شهر جدید به فاز هفت با ظرفیت ۱۵۸ لیتر در ثانیه و هزینه کرد ۱۲۰ میلیارد ریال شامل احداث ۲ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب و اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال و توزیع اصلی، اجرای پنج کیلومتر خط انتقال از تصفیه خانه آب شماره ۲ به رجایی شهر و مهر شهر با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برای ۸۶ هزار نفر با هزینه کرد ۸۲ میلیارد ریال از جمله این طرح ها است.

همچنین احداث طرح آبرسانی به کمالشهر شامل احداث مخزن پنج هزار متر مکعبی و اجرای پنج کیلومتر خطوط انتقال و توزیع اصلی با هزینه کرد ۷۰ میلیارد ریال، ادامه عملیات احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرج به ظرفیت ۲۸۰ هزار نفر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، حفر و تجهیز ۱۶ حلقه چاه، احداث چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب، اصلاح و بازسازی و توسعه خطوط انتقال و توزیع آب به طول ۹۷ کیلومتر، اجرای ۶۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب ۲۲.۴ کیلومتر علمکرد لوله گذاری شبکه فاضلاب از محل اجرای پروژه های فاینانس داخلی از دیگر پروژه ها است.

بهره برداری از آب شیرین کن اشتهارد به روش B.o.o به ظرفیت پنج هزار متر مکعب در شبانه روز با هزینه کرد ۱۳۲ میلیارد ریال، بهره برداری از استریم دوم مدول اول تصفیه خاانه فاضلاب کرج ب ظرفیت ۲۸ هزار متر مکعب درشبانه روز به افزایش ظرفیت از۱۴۰ هزار به ۲۸۰ نفر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، بهره برداری از مدوم دوم پکیج تصفیه خانه فاضلاب قوچ حصار به ظرفیت ۴۵۰ متر مکعب در شبانه روز معادل سه هزار نفر با هزینه کرد ۱۸ میلیارد ریال، احداث خط انتقال آب از تصفیه خانه آب شماره ۲ به مهر شهر بطول پنج کیلومتر برای ارتقای کمی و کیفی آب مهر شهر با اختلاط سازی با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال بخش دیگری از فعالیت ها است.

در عین حال انعقاد چهار قرارداد فاینانس داخلی توسعه شبکه فاضلاب در مناطق شاهین ویلا، دولت آباد، اوقافی ها و مظاهری به مبلغ کل پیمان ۱۸۰ میلیارد ریال و طول ۴۴ کیلومتر، احداث و بهره برداری از ایستگاه پمپاژ میان راهی آب کلاک بالا شامل مخزن ۱۰۰ متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۵ لیتر در ثانیه با هزینه کرد ۱۰ میلیارد ریال با هدف تامین مخزن ده کلاک بالا از فعالیت های قابل ذکر در استان البرز است.

این فعالیت ها با حمایت دولت تدبیر و امید از بخش آبرسانی در ۲ سال گذشته شتاب بیشتری گرفته به طوریکه تابستان امسال این استان کمتری تنش آبی داشت و برخی مناطق مانند مشکین دشت که با قطعی و کاهش فشار آب مواجه شدند طرح های ضربتی برای تامین آب در آنها اجرا شد.

تحول تحسین برانگیز سلامت البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

استان البرز در بخش سلامت قبل از دولت یازدهم و دوازدهم از محرومیت مضاعف رنج می برد به طوریکه ۹ بیمارستان دولتی استان کمتر از ۱۲۰۰ تخت داشتند و ساختمان های این بیمارستان ها غیر مقاوم و قدیمی شناخته شدند.

در این حال یکی از دغدغه های مسئولان کمبود مراکز درمانی دولتی بود و بسیاری از بیماران راهی تهران می شدند.

حرکت جهادی در بخش درمان استان از سال ۹۳ کلید خورد و در سال ۹۷ به اوج خود رسید.

ایجاد یک هزار و ۴۰۰ تخت جدید بیمارستانی و تجهیز و نوسازی بیمارستان ها و مراکز دولتی از مهمترین اقدامات در این بخش به شمار می رود به طوریکه این حرکت جهادی تحسین کارشناسان و رضایتمندی مردم را در پی داشته است .

راه اندازی بیش از ۹۰ مرکز درمانی فوق تخصصی و تخصصی در بخش های مختلف از تحولات بخش سلامت البرز در کنار افزایش تخت های بیمارستانی طی چهار سال گذشته است .

ارتقای ساختار آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و به تبع آن ارتقا و کیفی سازی خدمات بیمارستان ها و تجهیز آن ها به بخش های فوق تخصصی با امکانات پیشرفته از دستاوردهای بخش سلامت در دولت تدبیر و امید است .

به موازات ارتقای تجهیزات ، اجرای طرح های غربالگری سلامت مانند طرح ملی کنترل و سنجش فشار خون از موفقیت ها در این بخش به شمار می رود.

طبق آمار ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اکنون شمار تخت های بیمارستانی استان با احتساب بخش خصوصی از مرز سه هزار تخت گذشته است ضمن آنکه بخشی از مراکز فوق تخصصی استان پذیرای بیماران خارجی هستند.

ایجاد بیش از ۱۰۵ هزار متر مربع فضای درمانی جدید در استان البرز ، ساخت ، تجهیز و نوسازی ۷۵ خانه بهداشت ، ۱۹۸ پایگاه بهداشت ، ۹۳ پایگاه بهداشت در مناطق روستایی و حاشیه ، ۷۸ مرکز خدمات جامع سلامت و ۴۰ مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق روستایی و حاشیه در حوزه ی بهداشت از دستاوردها در این بخش است .

برخورداری ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری البرز از نعمت گاز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

تعداد مشترکان گاز شهری البرز تا قبل از سال ۹۲ حدود ۵۵۹ هزار و ۲۴۸ مشترک بود که تا پایان تیرماه ۹۸ این تعداد به ۷۷۸هزارو ۵۴۰ مشترک و در بخش روستایی تا پایان سال ۹۲ ۵۹ هزارو ۴۶۷ مشترک بود که این تعداد در تیرماه ۹۸ به ۷۵هزارو ۱۴ مشترک افزایش یافت .اکنون در مجموع شرکت گاز البرز دارای ۸۵۳ هزارو ۶۸۷ مشترک دارد.

۶۰ درصد شبکه گاز استان البرز به سیستم اطلاعات جغرافیایی مجهز شده است و در زمان حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری البرز از نعمت گاز برخوردارند و آن یک درصد هم مربوط به بخش آساراست که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در آینده نزدیک از این نعمت برخوردار خواهند شد.

در بخش روستایی هم ۸۴ درصد جمعیت روستایی استان دارای گاز هستند که این عدد از میانگین ۷۷ درصدی کشور بیشتر است و نشان می‌دهد البرز در گازرسانی روستایی عقب نیست.

در زمان حاضر شاهد بهترین وضعیت تضمین کیفیت گازرسانی در شبکه های استان هستیم و اقدامات زیرساختی مناسبی در راستای تقویت و مقاوم سازی و ایمن سازی شبکه صورت در حال انجام است.

سیستم GIS ( سیستم اطلاعات جغرافیایی) بر روی شبکه گاز استان در حال اجرا است که تا کنون ۶۰ درصد شبکه گازرسانی استان به این سیستم مجهز شده است و با راه اندازی این سیستم در کل شبکه سرعت خدمات رسانی به مشترکین گاز استان سریعتر و آسان‌تر خواهد شد.

گازرسانی به شهرستان کوهستانی طالقان و بخش آسارا از مهمترین اقداماتی است که بخش عمده آن در ۲ سال گذشته محقق شده است.

نهادینه سازی تولید انرژی خورشیدی در البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

استقرار صنایع بزرگ نیروگاهی ایران در استان البرز مانند شرکت های وابسته به گروه صنعتی مپنا و نیروگاه منتظر قائم از مزیت های صنعت بخش در این استان به شمار می رود .

حدود ۶ درصد برق کشور از نیروگاه منتظرقائم تامین می شود و بخش عمده تجهیزات و قطعات حساس نیروگاه ها مانند توربین و تجهیزلات نیروگاه های حرارتی ، گازی و سیکل ترکیبی کشور در این مجموعه شرکت ها تولید می شود که مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در بازدید از این مجموعه ، فعالیت های آنها را ستودنی و تحسین برانگیز دانستند.

در کنار این ظرفیت ها ، دولت نیز گام های موثری برای استفاده از انرژی پاک برداشته و در سال های اخیر بیش از ۵۰ هکتار از اراضی ملی برای ساخت نیروگاه های خورشیدی در شهرستان اشتهارد اختصاص داده است.

ترویج فرهنگ تولید و استفاده از انرژی پاک خورشیدی با مشارکت مردم و بخش خصوصی مهمترین مقوله ای است که در این سال ها به عنوان یک راهکار علمی و عملی در استان البرز نهادینه شده و تلاش ها براین است تا بهره گیری از انرژی پاک در سطح استان و الگویی برای کشور پیاده سازی شود.

تاکنون با کمک بخش خصوصی نیروگاه های خورشیدی کوچک در مناطقی از استان پا گرفته و در حال توسعه است و در زمان حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ مشترک برق در استان البرز وجود دارد.

۲۶ درصد این مشترکان خانگی، ۱۰ درصد تجاری، ۵۶ درصد مشترکان خاص، هشت درصد صنعت، هشت درصد عمومی و چهار درصد نیز کشاورزی هستند.

تا مدتی پیش نصب انشعابات جدید در استان بین ۶۰ تا ۷۰ روز زمان می‌برد ولی با تلاش‌های صورت‌ گرفته و افزایش امکانات و تجهیزات این زمان به‌ کمتر از یک هفته‌ کاهش یافته است.

طی ۲ سال گذشته طرح ها و پروژه های متعددی در زمینه تامین برق صنایع ، مسکن مهر و مراکز کشاورزی البرز اجرا شده است.

همچنین یکی از آسیب های جدی در بخش برق رسانی استان البرز سرقت کابل های برق بود که در این سال ها با جایگزینی کابل های خودنگهدار در بیشتر مناطق آسیب پذیر این معضل کاهش یافته است.

اکنون تمام مناطق شهری و روستایی استان از نعمت روشنایی برق بهره مند است و شرکت توزیع برق تامین برق پروژه های در دست ساخت مسکن مهر و انبوه سازی را اجرایی کرده است.

شتاب کشاورزی البرز به سمت کشت نوین

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

بخش کشاورزی منبع اصلی تامین و امنیت غذایی در جهان و کشور محسوب می شود که استان البرز با برخورداری از ۶۸ هزار هکتار در این بخش کارنامه درخشانی در تولید محصولات کیفی دارد.

این بخش به علت ارتباطات گسترده ای که با سایر بخش های اقتصادی دارد می تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار و ارز آوری و رشد صنعت را فراهم کند.

بنابراین کشورهای در حال توسعه برای برون رفت از بحران های اقتصادی باید بخش کشاورزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار آورند.

سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به منظور تامین امنیت غذایی و اجرای سیاست های ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در مسیر تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات غیر نفتی گام های مهم و موثری برداشته است.

گسترش شبکه های آبیاری نوین، انتقال فناوری کشاورزی به بهره برداران، اجرای طرح الگوی کشت متناسب با وضعیت خاک وآب، توسعه باغ ها در اراضی شیبدار، توسعه کشت در فضاهای کنترل شده و گلخانه ای، آبزی پروری، تجهیز و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و ... از جمله اموری بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با حمایت از تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و اجرای برنامه های مختلف در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و با همت و تلاش کشاورزان استان همواره درراستای پایداری تولید و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، قدم برداشته است.

به گفته سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز این سازمان در طی سالهای ۹۶ و ۹۷ در مجموع بیش از یک میلیون و ۸۹۹ هزار تن انواع محصولات زراعی و یک میلیون و ۶۰ هزارتن انواع محصولات باغی تولید و روانه بازار مصرف کرده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفاظت از منابع آب و خاک و لزوم ارتقاء بهره وری این ثروت های خدادادی در مدت زمان یاد شده سه هزار و ۳۴۱ هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند.

به همین منظور با توجه به بحران کم آبی در کشور توسعه کشت در فضاهای کنترل شده و گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته و در سال های ۹۶ و۹۷ احداث و توسعه فضاهای گلخانه ای در سطح ۸۲ هکتار از اراضی استان به اجرا در آمده است.

توسعه کشت گیاهان دارویی از دیگر فعالیت های بخش کشاورزی استان البرز بوده است که بنا به گفته موسوی، با توجه به مصرف پائین آب و سود آوری بالا و ایجاد اشتغال این طرح در سطح ۳۹۷ هکتار از اراضی استان انجام شده است.

در این مدت با احتساب تسهیلات آورده شخصی، ۶ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری در زیر بخش های مختلف کشاورزی صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: در زمینه تولید محصولات پروتئینی نظیر شیر، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ مقدار ۹۶۹ هزار تن انواع محصولات پروتئینی طی سال های ۹۶ و ۹۷ تولید و روانه بازار مصرف گردیده است.

برای فرهنگ سازی مصرف آبزیان در استان با توجه به پائین بودن سرانه مصرف آبزیان در استان البرز، در ۲ سال گذشته برنامه های مختلفی همچون جشنواره طبخ آبزیان برگزار شد.

با فعالسازی و توسعه مراکز پرورش ماهی گام های موثری توسط مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی برداشته شد و در طی سال های ۹۶ و ۹۷ حدود ۴۸۵۰ تن ماهی در استان البرز تولید شده است.

همچنین برای توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته به گونه ای که در۲ گذشته با احداث واحدهای جدید صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، ظرفیت واحدهای یاد شده به میزان ۳۸۷ هزارتن افزایش یافته است.همچنین تعداد ۲۶۲ مورد مجوز مشاغل خانگی در این مدت زمان صادر شده است.

توانمندی ها و ظرفیت های بخش کشاورزی البرز

توانمندی ها، ظرفیت ها و فرصت های زیادی همچون همجواری با شهرهای بزرگ و بازار مصرف، تنوع شرایط اقلیمی استان، دسترسی به راه های مواصلاتی ترانزیت کالا، وجود مراکز علمی- آموزشی و تحقیقاتی ملی کشاورزی و دامپروری در استان و آگاهی فنی و تخصص بالای بهره برداران بخش کشاورزی البرز منجر به تولیدات بالا از لحاظ کمی و کیفی شده است.

وجود ۱۰ موسسه تحقیقاتی ملی و مادر بخش کشاورزی در البرز از ظرفیت هایی است که به افزایش تولید استان کمک می کند ضمن آنکه حدود ۸۰ درصد بنیه تحقیقات کشاورزی کشور در البرز مستقر است.

همچنین استقرار بزرگترین واحدهای صنعتی پرورش دام و طیور از جمله واحد دامداری ۱۶ هزار راسی و بزرگترین کارخانه های دولتی و خصوصی تولید دارو و واکسن دامی ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از دیگر قابلیت های بخش کشاورزی استان است.

استان البرز در بسیاری از تولیدات این بخش رتبه های اول و دوم کشوری را از آن خود کرده که از جمله آنها رتبه اول متوسط عملکرد گندم و جو، رتبه دوم متوسط عملکرد پنبه، رتبه ششم متوسط عملکرد ذرت علوفه ای، رتبه اول تولید آلو قطره طلا، رتبه دوم تولید هلو و شلیل و رتبه اول تولید توت فرنگی گلخانه ای از جمله این موفقیت ها به شمار می رود.

همچنین از دیگر موفقیت های بخش کشاورزی استان کسب رتبه چهارم تولید تخم مرغ، رتبه نهم تولید شیر، رتبه سوم ظرفیت پولت تخم گذار و رتبه پنجم ظرفیت مرغ تخمگذار در کشور است.

استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۱۵ هزار هکتار جنگل، ۳۷۳ هزار هکتار مرتع و ۴۵ هزار هکتار زمین بیابانی است.همچنین بیش از ۷۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان مشغول فعالیت هستند.

در بخش کشاورزی استان البرز ۳۰ هزار و ۲۸۱ نفر بهره بردار در ۶ شهرستان فعالیت دارند.

احیای دوباره مراتع و دشت های البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

استان البرز دارای حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و ملی است که در سال های گذشته به علت خشکسالی و کاهش بارندگی ها ، آسیب جدی به پوشش گیاهی استان وارد شد.

آسیب دیدگی اراضی ملی در سطح استان سبب شد تا هر روز شاهد بیابانزایی ، افزایش پدیده گرد و خاک و آلودگی هوا ، کاهش سطح پوشش گیاهی و از بین رفتن ذخیره های ژنتیک گیاهی در این استان باشیم .

همچنین گاهی بارش های سیل آسا سبب جاری شدن سیلاب های مخرب مانند سیل تیرماه ۹۴ سیجان می شد که علاوه بر خسارات مالی ، آسیب های جانی در پی داشت.

با این وجود دستگاه های اجرایی با همت بلند خود و با تکیه بر ظرفیت های ملی و مردمی توانستند، بخش زیادی از خسارت های وارده به اندام طبیعت زیبای استان را احیاء و به چرخه حیات بازگردانند.

اجرای طرح های آبخیزداری در شمال و ارتفاعات استان با استفاده های گونه های گیاهی مرتعی ، قرق مراتع ، کنترل جمعیت دامی در مراتع ، کاشت گونه های جنگلی و گیاهی در بیان های آسیب دیده استان و احیای برخی تالاب ها و منابع آبی از مهمترین اقداماتی است که با نگاه بلند مقام معظم رهبری و همت دولت تدبیر و امید به کمک طبیعت خسارت دیده البرز آمده است.

با عنایت به توجه ویژه مقام معظم رهبری به منابع طبیعی و حفظ و احیای این حوزه ها، معظم له در ۲ سال اخیر دستور تخصیص اعتباری ویژه از محل صندوق توسعه ملی کشور برای اجرای طرح های آبخیزداری صادر فرمودند به طوریکه سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار و در سال جاری نیز ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به این بخش برای اجرای طرح های آبخیزداری در سراسر کشور اختصاص یافت.

این طرح پس از مطالعات گسترده و بسیار دقیق از نظر اقلیمی، خاک و منطقه ای و همچنین پیش بینی مجموعه عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی، آموزشی و ترویجی تدوین شد.

از این میزان اعتبار صندوق توسعه ملی ، سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال و در سال جاری ۳۶۶ میلیارد ریال به استان البرز اختصاص یافته است.

از محل صندوق توسعه ملی در سال گذشته در سطح ۲۷ هزار هکتار عملیات آبخیزداری، ۱۱۰ هزار متر مکعب عملیات کنترل رسوب، ۲۴۷ هزار تن کنترل فرسایش خاک و کاهش مخاطرات ناشی از سیل در حوضه های آبخیز استان انجام شده است .

همچنین تغذیه سفره های آب زیرزمینی و استحصال آب معادل ۴۲ میلیون مترمکعب انجام شده ضمن اینکه طرح پایلوت مدیریت جامع حوضه آبخیز با هدف برنامه ریزی مشارکتی دستگاه های دولتی و بهره برداران محلی نیز اجرا شد.

تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال در کرج

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال در نهالستان بزرگ کرج، اخذ استاندارد بین المللی در نهالستان بزرگ کرج برای اولین بار در کشور، شناسایی و نگهداری از ذخیره ­گاه ­های جنگلی استان در سطح بیش از ۱۰ هزارهکتار و اجرای پروژه توسعه جنگل در سطح بیش از ۴۰۰ هکتار از عرصه ­های مستعد استان از دیگر فعالیت های سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی می باشد.

اجرای پروژه ­های نگهداری و مراقبت از جنگل کاری­ سنواتی در سطح بیش از سه هزار هکتار از عرصه ­های مستعد استان، نظارت بر اجرای طرح مدیریت و بهره وری از پارک جنگلی جهان نما در سطح ۱۱۴ هکتار و نظارت بر روند اجرای طرح بوستان­ های روستایی از دیگر فعالیت ها در این بخش طی سال ۹۷ بوده است.

همچنین برای نخستین بار در کشور سال گذشته شاهد اجرای مدیریت چرای نوین در سطح ۳۷۳ هزار هکتار از مراتع بودیم که نتیجه ی آن کاهش دام مراتع به زیرظرفیت مجاز بوده است.

حفر و تجهیز یک حلقه چاه ایستگاه تثبیت شن در شهرستان نظرآباد، اجرای پروژه مراقبت و آبیاری از کشت ­های سنواتی به مساحت سه هزار و ۸۷۹ هکتار، اجرای طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن به مساحت ۳۷ هزار و ۸۲۷ هکتار در شهرستان اشتهارد از دیگر این فعالیت ها بوده است.

همچنین اراضی مستعد به منظور ایجاد نیروگاه خورشیدی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار شناسایی و قرارداد به مساحت ۱۰۰ هکتار برای ایجاد این نیروگاه ها با بخش خصوصی منعقد شده است.

احیاء و بازسازی معادن متروکه در سطح۴۰ هکتار، احداث ۱۷ کیلومتر کمربند حفاظتی بنچ مارک، شناسایی و مبارزه با آفات جنگل و مرتع (گیاهپزشکی) در سطح ۱۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار و اجرای کاداستر اراضی ملی در سطح ۴۹ هزار و ۹۲۵ هکتار و اصلاح و رقومی سازی اراضی در سطح بیش از ۶۱ هزار هکتار از اراضی ملی استان از دیگر فعالیت های منابع طبیعی استان در سال گذشته است.

۱۶۰ هکتار از اراضی ملی استان خلع ید شد

همچنین اجرای احکام قضایی خلع ید و قلع و قمع به تعداد ۵۸ فقره و مساحت ۱۶۰ هکتار، اجرای ماده ۵۵ (پرونده تخریب و تصرف) به تعداد ۲۱۲ فقره و مساحت ۱۸۹ هکتار و اجرای تبصره یک ماده ۵۵ (جلوگیری از رفع تجاوز) به تعداد ۴۳ فقره و مساحت ۲۴هکتار از دیگر فعالیت های یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز طی سال گذشته بوده است.

اجرای ۳۵ پروژه آبخیزداری در سال ۹۸

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

در سال ۹۸ با اختصاص ۳۶۶ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری در استان البرز، پیش بینی و برنامه ریزی اجرای ۳۵ پروژه آبخیز در استان انجام شده است.

بیش از ۹۵ درصد آن به اجرای پروژه های مکانیکی، بیولوژیکی، مدیریتی، ترویجی و آموزشی آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص داده شده است.

درخصوص اجرای برنامه های اداره کل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۱۳۹۸ ، تعداد ۲۲ واحدکاری (حوضه آبخیز) و بیش از ۴۰ قرارداد جهت اجرای طرحهای آبخیزداری و منابع طبیعی تعریف شده است.

عملیات بیولوژیک، بیومکانیکی و مدیریتی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ در سه شهرستان کرج، طالقان و ساوجبلاغ پیش بینی و در حال برگزاری مناقصه می باشد.

همچنین در سال جاری برای اجرای طرح کنترل دام در استان ۱۰ اکیپ ثابت کنترل دام در مکان‌های ورودی اسماعیل آباد شورقلعه، نوجان، بیلقان، دو راهی آتشگاه-برغان، آزادبر، زیدشت، پایین طالقان، دیزین، کندر، خور شروع به کار نمود که منجر به صدور ۱۵۶ کارت مجوز عبور دام در سطح استان شد.

امسال در سه حوضه آبخیز آزادبر ، ارنگه و کندر شهرستان کرج در مجموع ۸۵۰ هکتار عملیات کپه کاری، ۱۵۰ هکتار بذرپاشی، مرمت ۶ دهنه چشمه و احداث ۶ دستگاه آبشخوار پیش بینی شده است.

در شهرستان ساوجبلاغ در ۲ حوضه آبخیز تالیان- کردان و سرهه در مجموع ۶۵۰ هکتار کپه کاری ، ۲۰۰ هکتار بذرپاشی ، مرمت چهاردهنه چشمه و احداث چهار دستگاه آبشخوار در برنامه کاری است .

همچنین در شهرستان طالقان در ۶ حوضه آبخیز حسنجون، اورازن- خودکاوند، مهران- جوستان ، ناریان- دهدر، خچیره-نسا و لمبران در مجموع یک هزار و ۳۵۰ هکتار کپه کاری ، ۳۰۰ هکتار بذرپاشی، ۱۰ دهنه مرمت چشمه و ۱۰ دستگاه احداث آبشخوار پیش بینی شده است.

در بخش پروژه های بیابان زدایی اجرای سه هزار و ۸۷۹ هکتار پروژه مراقبت و آبیاری از کشت های سنواتی اجرا شده و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای مقابله با پدیده گردو غبار با اختصاص ۷۵ میلیارد ریال ، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان نظرآباد و یک هزار و ۳۷۹ هکتار در شهرستان اشتهارد پروژه بیابانزدایی اجرا می شود.

در بخش طرح های جنگل کاری و جنگل داری در سال ۹۸، پروژه آبیاری و مراقبت از جنگل کاری به مساحت ۹۵ هکتار در محدوده شهرستان های کرج و طالقان، پروژه توسعه جنگل در بخش آسارا به مساحت ۸۰ هکتار، پروژه بذرکاری با گونه های جنگلی به مساحت ۵۰۰ هکتار در شهرستان طالقان نیز از جمله برنامه ها است.

البرز کارگاه بزرگ راه سازی

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

استان البرز با برخورداری از یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی ، ۱۸ درصد ترافیک جاده ای ایران را به خود اختصاص داده به طوریکه در نوروز هر سال بیش از ۳۰ میلیون تردد جاده ای در محورهای مواصلاتی این استان ثبت می شود.

همانطور که ذکر شد ، یکی از مشکلات استان البرز ترافیک سنگین در جاده های این استان بوده که مشکلات فراوانی به وجود آورده است .

بر این اساس دولت تدبیر و امید بدون هیاهو و شعار زدگی طرح های توسعه محورهای مواصلاتی استان البرز را در اولویت قرار داده که طبق پیش بینی ها امسال و سال آینده بخش عمده ترافیک البرز روان سازی می شود.

آزاد راه تهران - شمال

این آزاد راه که بیش از ۲ دهه از آغاز ساخت آن می گذرد، ۱۷ سال از این ۲ دهه را با پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد گذراند.

ورود مهندسان ایرانی از سال ۹۲ به عرصه اجرایی این پروژه عظیم موجب شد که امروز پیشرفت قطعه یک این آزاد راه به طول ۳۲ کیلومتر به بالای ۹۵ درصد برسد و انتظار می رود تا قبل از دهه فجر امسال زیر بار ترافیک برود.

بازدید های مستمر مسئولان کشوری از جمله معاون اول رئیس جمهوری ، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی از روند اجرایی این پروژه و اختصاص اعتبار لازم برای تکمیل قطعه یک این آزاد راه نوید بخش گشایش در یکی از بزرگترین پروژه های ملی است.

بخشی از این آزاد راه در جغرافیای استان البرز واقع شده که با بهره برداری از آن ترافیک ، جاده کرج - چالوس به کمترین سطح خود می رسد.

قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در حوزه جغرافیایی استان مازندران به طول حدود ۲۴ کیلومتر اکنون زیر بار ترافیک است و ساخت قطعات دوم و سوم این آزاد راه با جدیت دنبال می شود.

طولانی ترین تونل خاورمیانه به طول ۶ کیلومتر در قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال حفاری شده است و امید می رود در چند سال آینده تمام این آزاد راه زیر بار ترافیک رود.

بزرگراه شهید همت

بزرگراه شهید همت از اواخر دهه ۸۰ عملیات اتصال آن به کرج آغاز شده و تاکنون ۱۴ کیلومتر این بزرگراه زیر بار ترافیک رفته است.

مابقی این بزرگراه به طول حدود هفت کیلومتر با وجود معارض و موانع با همت دولت اکنون مراحل تکمیلی خود را می گذراند و پیش بینی می شود آخر شهریورماه جاری به بهره برداری برسد.

با بهره برداری از این بزرگراه ، بخش عمده ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین روان سازی می شود.

بزرگراه شمالی کرج

این بزرگراه به طول ۱۹ کیلومتر در امتداد بزرگراه شهید همت و در شمال کلانشهر کرج از تیرماه سال ۹۵ در دست احداث قرار گرفته و اکنون ۴۵ درصد پشیرفت فیزیکی دارد.

این پروژه با همکاری شهرداری کرج در دست ساخت قرار گرفته و بزرگراه شهید همت را به آزاد راه کرج - قزوین در غرب کلانشهر کرج متصل می کند.

بزرگراه شمالی کرج در این ماه ها با سرعت روند اجرایی خود را طی می کند و انتظار می رود تا سال آینده زیر بار ترافیک برود .

برای اجرای این پروژه یک هزار میلیارد تومان از محل بودجه مدیریت شهری کرج اختصاص یافته است.

آزاد راه آبیک - چرمشهر

آزاد راه آبیک - چرمشهر یکی از پروژه های در دست اقدام است که ۱۵۸ کیلومتر مسافت دارد که شهر آبیک در استان قزوین را به چرمشهر در شرق استان تهران متصل می کند، این آزاد راه در مسیر خود به آزادراه‌های کرج - قزوین، تهران - ساوه، تهران - قم و قم - گرمسار متصل می شود.

ساخت این آزاد راه در یکم تیرماه سال ۱۳۹۴ با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی آغاز شده و از استان‌های قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می کند.

هزینه ساخت این پروژ ۲۴ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در این پروژه ضمن سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه را بر عهده دارد.

به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز، آزاد راه آبیک - چرمشهر در چهار قطعه در دست ساخت قرار گرفته که در مجموع ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان داشت که در حوزه جغرافیایی استان البرز، ۹۰ درصد ساخت این پروژه به اتمام رسیده است.

بزرگراه جنوبی کرج

این پروژه در امتداد بزرگراه شهید همت تعریف شده که عملیات ساخت آن در ۲ سال گذشته آغاز شده لیکن هنوز چشم اندازی برای تکمیل آن وجود ندارد.

توسعه آزاد راه تهران - کرج

طرح توسعه آزاد راه تهران - کرج در دولت تدبیر و امید با جدیت دنبال شد و تاکنون حدود ۱۱ کیلومتر از این مسیر در حوزه جغرافیایی استان البرز ۶ خطه شده است.

همچنین آسفالت و ایمن سازی بزرگراه کرج - اشتهارد به طول ۷۰ کیلومتر از جمله طرح هایی است که توسط وزارت راه و شهرسازی در ۲ سال اخیر به اتمام رسیده است.

توسعه راه های روستایی یکی از اقدامات دولت است که در ۲۸۰ روستای استان انجام شده است.

جاده هشتگرد - طالقان

شهرستان گردشگری و کوهستانی طالقان دورترین نقطه جمعیتی استان البرز محسوب می شود، شهرستانی که در میان ارتفاعات و کوه های برفی محصور شده و در فصل زمستان رفت وآمد در این شهرستان دشوار است .

این شهرستان اکنون ۹۰ کیلومتر با مرکز استان یعنی کلانشهر کرج فاصله دارد و جمعیت آن به سبب موقعیت گردشگری ، کاورزی و باغداری در فصل بهار و تابستان از یکصد هزار نفر فراتر می شود و در فصل پائیز و زمستان این جمعیت به حدود ۳۵ هزار نفر می رسد.

احداث جاده جدید این شهرستان از حدود ۲ دهه پیش آغاز شده که بنا به عللی تاکنون ناتمام مانده است .

در این چند سال اخیر دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات و تنگناهای مالی توانسته جاده جدید هشتگرد طالقان را به مرحله پایانی برساند . این جاده به مسافت حدود ۳۲ کیلومتر تنها حفاری تونل یک کیلومتری آن و ایمن سازی مسیر باقی مانده که طبق پیش بینی امسال با احداث یک کنار گذر این جاده به بهره برداری می رسد.

با بهره برداری از جاده جدید طالقان ،مسافت این شهرستان با مرکز استان البرز ۶۰ کیلومتر کاهش می یابد.

اشتغال و توسعه روستایی

استان البرز دارای ۲۸۰ روستا با جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است که در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به این روستاها شده است .

از جمله اقدامات ایجاد بیش از یک هزار طرح تولیدی و اشتغالزا با کمک بسیج سازندگی در زمینه های دامپروری ، پرورش زنبور عسل ، پرورش ماهی ، پرورش قارچ خوراکی ، کشت گلخانه ای و دیگر فعالیت های تولیدی است .

این اقدام موجب شده تا بازگشت پذیری به روستاهای استان در سال های اخیر سرعت بگیرد.

ساخت مسکن مهر و تامین زیر ساخت ها

مسکن مهر یکی از پروژه هایی است که در دولت دهم کلید خورد ، پروژه ای که با وجود هزینه های گزاف و مشکلات فراوان انتظار ادامه آن در دولت تدبیر و امید نمی رفت اما دولت یازدهم و دوازدهم برای تکمیل ، توسعه و تامین زیرساخت های مسکن مهر در البرز همت مضاعف به کار گرفت .

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

در ابتدا ساخت ۱۱۳ هزار واحد مسکونی مهر در مناطق مختلف استان البرز پیش بینی شده که به علت استقبال کم مردم از این پروژه ، احداث حدود ۱۰۵ هزار واحد آن ها نهایی شده است .

تا پایان دولت دهم حدود ۲۵ هزار مسکن مهر در مناطق مختلف استان البرز آماده سازی شد اما تامین نشدن زیر ساخت ها مانند آب ، برق ، گاز ، تلفن ، فضای آموزشی ، درمانی و انتظامی نارضایتی هایی در این محدوده به وجود آورد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با وجود تحریم ها و محدودیت های اعتباری بخش عمده مسکن مهر البرز احداث و تکمیل شد که طبق آماراعلام شده تا کنون حدود ۸۰ درصد مسکن مهر این استان تکمیل شده است .

آنطور که مسئولا اجرایی می گویند ، پرونده مسکن مهر البرز تا پایان امسال با تکمیل تمام ۱۰۵ هزار واحد مسکونی به سرانجام می رسد ضمن آنکه تلاش های گسترده ای برای تامین آب ، برق ، گاز ، تلفن ، مدرسه ، فضای درمانی و رفاهی محدوده مسکن مهر آغاز شده است .

اکنون بخشی از مسکن مهر از جمله در شهر جدید هشتگرد ، شهر جدید ابریشم ، مجتمع ۱۲ هزار واحدی ماهدشت کرج ، مجتمع ۲ هزار واحدی اشتهارد ، مجتمع ۲ هزار واحدی گرمدره دارای سکنه بوده و پیش بینی می شود با تامین زیر ساخت ها بیشتر این واحدها دارای سکنه شود.

بیشترین واحدهای مسکونی با فراوانی حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید هستگرد در دست ساخت وتکیمل قرار گرفته که با راه اندازی خط ریلی کرج - هشتگرد تا پایان شهریور ماه جاری ، پیش بینی می شود سیل جمعیت به سمت شهر جدید هشتگرد سرازیر شود.

بالندگی ورزش البرز در سایه نگاه دولت

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

البرز به واسطه ورزشکاران و قهرمانان نام آور یکی از قطب های مهم ورزشی کشور است، ورزشکارانی که در پرتو توجه مسئولان توانسته اند در عرصه های ملی ، بین المللی و جهانی بدرخشند.

بیش از ۱۵۶ هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب ۴۸ هیات ورزشی در استان البرز مشغول به فعالیت هستند، قهرمانان و پهلوانان زیادی از دل ایران کوچک برخاسته و سکوی های زیادی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی توسط ورزشکاران این استان فتح شده است.

علیرضا حیدری، کیمیا علیزاده، علیرضا کریمی، حسین نوری، شاهین ایزدیار، امیر جعفری و یوسف یوسفی و بیت اله عباسپور از جمله ورزشکاران بزرگی هستند که از ایران کوچک یعنی البرز برخاسته و برای استان و کشور افتخار آفرینی کردند.

با توجه به تازه تاسیس بودن این استان، یکی از مشکلات اساسی که از آن طی سال های گذشته رنج می برده کمبود زیر ساخت های ورزشی و پائین بودن سرانه بودهکه در این سال ها با وجود سیل مهاجرت ها و محدودیت اعتباری توجه ویژه ای به ورزش البرز شده است.

اقدامات صورت گرفته به خصوص طی سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید موجب شده تا امروز وضعیت زیر ساخت های ورزشی در این استان نسبت به سال های گذشته ارتقاء بیشتری یابد، اگر چه تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد اما اقدامات انجام شده نشان از عزم جدی دولت برای بهبود وضعیت سرانه ورزش این استان و توسعه آن را دارد.

در سفرهای مسئولان ملی به این استان یکی از نیازهایی که همواره از سوی شهبازی استاندار و مسئولان ورزش استان مطرح می شود، ارتقای سطح ورزش البرز بوده و هست، این نکته مهم از دید مسئولان ملی و استانی هیچ گاه دور نمانده و به همین منظور طی ۲ تا سه سال گذشته عزم جدی دولت تدبیر و امید بر توسعه ورزش این استان بوده است.

شهبازی ، ارتقای زیر ساخت های ورزشی در استان را در دستور کار شورای توسعه استان قرار داده و عنوان کرد: طی یک برنامه زمانبندی شده درصدد ارتقا سرانه های ورزشی استان متناسب با تعداد ورزشکاران و جمعیت البرز، هستیم.

به گفته وی به طور قطع یکی از اولویت های اصلی استان در نظام برنامه ریزی و بودجه، توجه به امر ورزش است.

در سفر مرداد ماه امسال وزیر ورزش و جوانان به استان البرز نیز چندین پروژه ورزشی در این استان راه اندازی شد ضمن آنکه تکمیل پروژه های نیمه تمام در دست اقدام قرار گرفت.

یکی از طرح هایی که سلطانی فر به شدت بر راه اندازی سریعر آن تاکید کرد، پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ نفری ورزشگاه انقلاب کرج بود که با راه اندازی آن بخش زیادی از مشکلات ورزش استان در زیر ساخت ها برطرف می شود.

امیر غفرانی مدیر کل ورزش و جوانان البرز نیز در گفت وگ و با ایرنا از افزایش زیر ساخت های ورزشی این استان طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۵، سرانه فضای ورزشی این استان حدود ۳۸ سانتی متر مربع بود که با همت دولت تدبیر و امید و تلاش مسئولان استانی، امروز این میزان به ۵۳.۸ سانتی متر مربع رسیده است.

همچنین مکان های ورزشی دستگاه هایی از جمله بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و شهرداری نیز احصاء کردیم تا ورزشکاران بتوانند از فضاهای بیشتری استفاده کنند.

افزایش سرانه ورزشی در تمامی شهرستان های استان، اولویت بخش ورزش البرز است که به همت استاندار،تلاش مسئولان و استفاده از توان بخش خصوصی به سرعت در حال افزایش آن هستیم.

به گفته غفرانی با توجه به نرخ مهاجرت در استان، نیاز است تا زیر ساخت های بیشتری در بخش ورزش استان ایجاد شود که به همین منظور دولت از تمام توان خود برای بهبود این بخش بهره کرده است.

نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به ورزش استان موجب شده تا تعداد باشگاه های ورزشی البز از ۹۵۰ باشگاه در سال ۹۵ امروز به یک هزار و ۷۰۰ باشگاه خصوصی در تمام رشته ها برای بانوان و آقایان برسد و این میزان همچنان در حال افزایش است.

همچنین در هفته تربیت بدنی چندین سالن ورزشی چند منظوره در شهرستان استان راه اندازی که می تواند بخشی از کمبود زیر ساخت های ورزش استان را جبران نماید.

پیشرفت ۷۰ درصدی ورزشگاه انقلاب کرج

غفرانی در ادامه از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ نفری انقلاب کرج خبر داد و اظهار داشت: از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در سال ۹۵، به همت تلاش های صورت گرفته این میزان امروز به ۷۰ درصد رسیده و برای نهایی شدن آن نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

اقدامات صورت گرفته نشان از همت بالای دولت برای ارتقای بخش ورزش استان البرز را دارد، تلاش های زیادی صورت گرفته اما با توجه به نوپا بودن البرز و بالا بودن نرخ مهاجرت در استان نیاز است تا در این بخش اقدامات بیشتری صورت گیرد.

تلاش های دولت به خصوص در بخش ورزش البرز طی چند سال گذشته رو به رشد بوده و برنامه ریزی ها بر این است تا زیر ساخت های ورزش استان قهرمان پرور البرز از آنچه هست بیشتر شود و این استان به جایگاه واقعی خود دست یابد.

که در این میان دولت برای تحقق این مهم ، از توان بالای بخش خصوصی نیز استفاده کرده و هدف این است که این بخش نیز هر چه بیشتر پای کار بیاید.

ارتقای شاخص های عمده بازار کار البرز در دولت دوازدهم

داده های مقایسه ای مرکز آمار ایران نشان می دهد که شاخص‌های عمده بازار کار استان البرز در دولت دوازدهم ارتقا یافته است.

اشتغال یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه به خصوص جوانان و گره‌گشای بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است و همواره به عنوان یکی مطالبات مهم مردم از مسئولان مطرح می شود.

محمد شریعتمداری تاکید کرده که ادارات کل علاوه بر فراهم‌سازی امکان مشارکت حداکثری در چارچوب ماموریت‌های خطیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اهتمام جدی به منظور حفظ اشتغال موجود و امنیت شغلی کارگران، صیانت از سرمایه های انسانی و تعادل در نظام جبران خدمت کارگران و حمایت از شرکت‌های تعاونی با اولویت دانش‌بنیان از طریق همکاری‌های موثر با مراجع استانی به عمل آورند.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار ۱۳۹۸ در استان البرز ۱۴ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۱.۶ درصد کاهش نشان می دهد. نرخ بیکاری استان البرز در بهار ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد بود. میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار ۹۸، ۱۰.۸ اعلام شده است.

نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در ۱۰۰ به دست می آید.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در استان البرز از ۳۹.۶ در بهار ۹۷ به ۴۰.۲ در بهار ۹۸ و نسبت اشتغال از ۳۳.۴ درصد در بهار ۹۷ به ۳۴.۵ درصد در بهار ۹۸ رشد یافته است.

نرخ مشارکت (فعالیت) اقتصادی از نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سن کار ضرب در ۱۰۰ و نسبت اشتغال از نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال ضرب در ۱۰۰ به دست می آید.

خدمات فرهنگی دولت های یازدهم و دوازدهم در البرز

البرز | تجلی کارآمدی دولت در ایران کوچک

مشکلات و نیازهای اقتصادی در کشور به حدی است که شاید نیازهای فرهنگی به چشم نیاید اما واقعیت امر این است که دولت در بخش فرهنگی هم با وجود کاستی ها و محدودیت های اعتباری ، کم نگذاشته به طوریکه توسعه مراکز فرهنگی مانند کتابخانه های عمومی ، تقویت مراکز هنری و فرهنگی در استان البرز با جدیت دنبال شده است .

اجرای دهها برنامه فرهنگی و مذهبی توسط دستگاه های مربوط مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، سازمان تبلیغات اسلامی ، شورای هماهنگی تبلیغات ، امور مساجد ، کتابخانه های عمومی استان با حمایت دولت از مهمترین مسایل موضوعی و قابل طرح در این گزارش است .

اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی استان البرز در سال جاری و آغاز ساخت این کتابخانه و تجهیز کتابخانه های عمومی در شهرها و روستاهای استان ازنکات حائز اهمیت به شمار می رود.

قرار است کتابخانه عمومی مرکزی البرز که یکی از مطالبات دیرینه اهالی فرهنگ و ادب است ظرف ۲ سال آینده اکنون ۴۷ کتابخانه نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی به ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه و ۹۶ هزار و ۲۰۰ نفر عضو در استان وجود دارد.

سال ۹۲ تعداد سینماهای فعال البرز هفتباب بود که اکنون افزون بر ۱۵ سینما رسیده است و ظرفیت سالن های فعال در سال ۹۲ تعداد ۱۸۰۰ صندلی بوده که اکنون به حدود چهار هزار صندلی رسیده است .

۷۴۱۰/۶۹۹۳

برچسب ها:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب