مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید


مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

ساری - ایرنا - توسعه در مازندران به خاطر شرایط ویژه حاکم بر این استان شمالی از جمله ظرفیت‌های تلفیقی بی نظیری که در اختیار دارد، نه تنها فراتر از مفهوم انتزاعی و درک آماری و کمی است، بلکه در ماهیت و عینیت هم بسیار پیچیده و نیازمند مراقبت دایمی و پالایش گام به گام است، حساسیتی که به نظر می‌رسد سرانجام طی چند سال گذشته ضمیرش را یافته است تا به...

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران حدود ۲۴ هزار کیلومتر وسعت و نزدیک به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد. دسترسی به زیر ساخت‌های مناسب ارتباطی، به همراه تسهیلات ویژه زیربنایی همراه با شرایط آب و هوایی معتدل، اراضی بسیار حاصلخیز، طبیعت گوناگون و مفرح ساحلی، دشتی، جنگلی و کوهستانی مساعد برای توسعه صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای هدف داخلی و خارجی، امکان توسعه را در قالب بخش‌های محوری گردشگری، کشاورزی، صنعتی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات در این استان به صورت یکجا گرد آورده‌ است.

علاوه بر این ، برخورداری از میراث فرهنگی غنی و بیشترین نرخ دانش آموختگان با تحصیلات دانشگاهی مازندران در میان استان‌های کشور، شرایط مناسبی برای گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استان در سطح منطقه شمال و ایران فراهم آورده‌است. باید به این شرایط ، گزارش رسمی کشوری را هم اضافه کرد که در چندین زمینه از این استان به عنوان " ترین " یاد می شود مانند باسوادترین استان کشور که مردمانش بیشترین پس انداز بانکی را دارند و بالاترین میزان مصرف خانوار هم متعلق به این استان است.

برخورداری از طبیعت کاملا چهار فصل، داشتن سه نوع آب و هوا و جمع کردن همه زیبایی های طبیعت از ساحل و دریا گرفته تا جنگل و کوه در یک جا این استان را به کانون گردشگری کشور در همه فصول سال تبدیل کرده است و اقامت ۶۰ میلیون نفر شب گردشگردی در سال هم گویای اهمیت این استان در زمینه گردشگری است.

با این وصف، توسعه هدفمند و متوازن سازگار با محیط زیست و شکنندگی های آن در مازندران همواره از دغدغه های مهم مردم این استان بوده است که به نظر می رسید شاید هیچ وقت دست یافتنی نباشد. قفل ترافیک بر جاده ها و تبدیل شدن آنها به قتلگاه ، ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری عرصه های تولیدی و طبیعی ، تعرض به اراضی ملی، رشد آسیب های اجتماعی، تند شدن دور نوار مهاجرت نخبگان به سایر مناطق کشور و خارج، لاینحل ماندن معضل مزمن زباله و پسماند برای محیط زیست، نامشخص بودن وضعیت بخش صنعت و حسرت نداشتن صنایع سنگین، محکم تر شدن میخ تصرف سواحل توسط دستگاههای دولتی و بخش خصوصی متمکن و تنگ شدن این عرصه برای مردم عادی با وجود تصویب قوانین و مقررات مختلف و حتی افزایش مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در آبهای ساحلی دریای خزر و دهها مورد از این دست در بخش های مختلف، دورنمای تیره و تاری را برای استان تا چند سال پیش جلوی چشم شهروندان مجسم می کرد.

این شرایط در حالی برای شهروندان مازندرانی مجسم می شد که قطار توسعه مازندران همواره در دوره های مختلف و دولت های گوناگون در حرکت بود ولی آنچه که چند سال گذشته را نسبت به قبل متمایز می کند، درک ضرورت داشتن نگاه ویژه به مسیر توسعه استان بوده است و بر همین اساس هم محور فعالیت ها در دولت تدبیر و امید بر بازپیرایی مسیر رفته و پالایش آن قرار گرفت تا هم گرد و غبار نشسته بر دورنمای توسعه استان زدوده و هم اقدامات جدید با ضریب اثرگذاری و سودمندی بیشتری انجام شود.

نتیجه نگاه جدید به مسیر توسعه مازندران دستاوردهای کم نظیری را جلوی چشم مردم این استان قرار داد؛ از عقب نشینی دستگاههای دولتی از سواحل خزر گرفته تا ساماندهی شدن چگونگی رفع زباله در مناطق مختلف ، به صفر رسیدن تعرض به اراضی ملی و تغییر غیرقانونی کاربری عرصه های تولیدی، کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۷ درصد در سال ۹۳ به حدود ۹ درصد در تابستان ۹۸، تجهیز بنادر برای ارتباط گیری با همسایگان شمالی دریای خزر، فعال تر کردن ظرفیت تولید آبزیان به خصوص ماهیان خاویاری ، احیای آب بندان های استان به عنوان بزرگ ترین منابع ذخیره سازی آب شیرین بخش کشاورزی، احیای واحد های صنعتی ، ساماندهی و بهبود وضعیت گردشگری و دیگر موارد در بخش های مختلف.

در مسائل اجتماعی نیز دولت تدبیر و امید توانست با کاهش حدود ۵ درصدی آمار طلاق در مازندران، پس از ۱۵ سال طی کردن روند صعودی موفقیت جدیدی را در استانی رقم بزند که به واسطه گردشگر پذیری و بهره مندی از اقوام و قومیت های مختلف همواره از آسیب اجتماعی طلاق رنج می برده است.

همچنین دولت در سال های اخیر با استفاد از طرح های پیش گیرانه در حوزه ، کودک آزاری ، اعتیارد ، والدین بد سرپرست و همچنین ایجاد امنیت اجتماعی با استقرار اورژانس های سیار اجتماعی و توسعه مراکز مشاوره ای در سطح استان ، به شرایط نسبتا امنی در حوزه آسیب های اجتماعی دست یافته است ضمن این که در زمینه برداشتن موانع جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین کاهش قوانین دست و پا گیر توانست فقط در دوران برجام سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری را برای استان حاصل کند.

همچنین جذب سرمایه گذاری حدود ۳۰ میلیون دلاری شرکت های چینی و آلمانی برای ساخت نیروگاه های کوچک مقیاس در سال ۹۷ یکی دیگر از نتایج برنامه های دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در مازندران بود.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

اعتبارات دولتی در قالب رفع آسیب‌های اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران به ایرنا گفت: در دولت تدبیر و امید، اعتبارات ویژه‌ای در قالب رفع آسیب‌های اجتماعی در مناطق آسیب‌پذیر به دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها اختصاص یافت تا علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، صرف فعالیت‌های فرهنگی و زیرساختی برای بهبود وضعیت زندگی در این مناطق شود.

حسین حسن‌نژاد اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های ما در یک سال اخیر، افزایش کشفیات مواد مخدر و همچنین افزایش تعداد معتادانی بود که برای ترک اعتیاد به کمپ‌های ترک اعتیاد مراجعه کردند و بخشی از سازمان‌های مردم نهاد برای کار کردن در این عرصه، فعالسازی شدند.

وی افزود: در حوزه کاهش طلاق هم با مداخله سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، اقدامات گسترده‌ای داشتند که به کاهش نرخ طلاق در استان منجر شد و با هماهنگی که بین دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به وجود آمد روند رشد طلاق کنترل شده است.

این مسئول با بیان اینکه از دیگر اقدامات دولت در استان، کمک به رشد و شکل‌گیری سازمان‌های مردم نهاد است، تصریح کرد: شکل‌گیری سازمان‌های مردم نهاد، فرصتی برای افزایش مشارکت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی از دیگر مزیت‌های تشکیل سازمان‌های مردم نهاد را مداخله مردم در حوزه اجتماعی و رفع این آسیب‌ها دانست.

حسن‌نژاد با تاکید بر رویکرد مثبت دولت در رشد سازمان‌های مردم نهاد، ادامه داد: در تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش عضو گیری به شکل عضو اصلی و یا عضو افتخاری اتفاق افتاد و یکصد هزار دانش‌آموز مازندرانی به عضویت افتخاری سازمان‌های مردم نهاد درآمدند که احساس مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی را در این افراد افزایش می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در زمینه اقدامات دولت برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، گفت: تلاش ما بر ایجاد اشتغال پایدار به ویژه در حوزه مشاغل خانگی برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست بود.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید، آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه کاهش طلاق، حاشیه نشینی، کاهش اعتیاد و فساد در مناطق بحرانی مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: سند کاهش طلاق و رسیدگی به مناطق حاشیه، در استان آماده و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شد که هر دستگاه بنا بر وظیفه خود، عملیات اجرایی را شروع کرد و این اقدامات در یک سال گذشته تشدید شد.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

کاهش آسیب های اجتماعی

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران با شاره به اینه مازندران همواره خواستگاه محل رفت و آمد و مهاجرت فرهنگ های مختلف بوده، گفت: به واسطه گردشگر پذیری همیشه آسیب های اجتماعی یکی از دغدغه جدی استان بوده است که در سالهای اخیر با ورود جدی نهاد های متولی به این بخش شاهد کاهش آسیب های اجتماعی بوده ایم.

عیسی قاسمی طوسی با بیان اینکه شاید در گذشته مساله اقتصاد و تولید مورد توجه بود، افزود: دولت تدبیر و امید در کنار توجه به مساله اقتصاد و تولید، مسائل اجتماعی را هم به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردم نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتقاد دولت به سمن‌ها، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی به سازمان‌های مردم نهاد مازندران اختصاص یافت و این سمن‌ها طرح‌های خود را از طریق سامانه دولت، ارائه دادند و پس از بررسی طرح‌ها، بر اساس اولویت استان، برنامه‌های این حوزه اجرایی شد.

این مسئول تصریح کرد: کاهش طلاق در استان در دستور کار بود و کاهش ۲.۳ درصدی را در یک سال گذشته در مازندران شاهد هستیم و توانستیم جلوی رشد طلاق را بگیریم.

وی با بیان اینکه ۳۳ محله حاشیه نشین در مازندران در دولت تدبیر و امید پاکسازی شد، ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، شهرداری، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های متولی و حمایتی در این مناطق مستقر هستند.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

توانمندسازی بیش از ۱۰ هزار مددجوی بهزیستی

چتر توانمندسازی به عنوان تدبیری برای مددجویان تحت پوشش نهادهای مختلف از جمله بهزیستی در دولت یازدهم گسترده و طی دولت دوازدهم در حال وسیع تر شدن سایه بر سر این قشر است تا به جایی برسند که خود دستگیر همنوعان شوند.

براساس آمار این نهاد ۵۳ هزار نفر در استان مازندران زیر پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۳۸ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند و ۱۲ هزار نفر از این تعداد علاوه بر یارانه، مستمری هم دریافت می‌کنند که بیشترین این مدد جویان در شهرهای ساری، بابل وآمل هستند.

بیش از ۲۳ هزار نفر معلول جسمی، حدود ۱۱ هزار نفرمعلول ذهنی، پنج هزارنفرمعلول بینایی، ۷ هزار نفرمعلول شنوایی وپنج هزار نفر معلول اعصاب و روان زیر پوشش این سازمان هستند که درکنارمستمری ویارانه خدمات دیگری هم به مددجویان مانند درمان وپرداخت شهریه دانشجویان ارائه می‌شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران اعلام کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۴۵۰ مددجوی بهزیستی مازندران از یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی و توانمندسازی بهره مند شدند.

جمال باقری با اشاره به اینکه در موضوع اشتغالزایی تحقق ۷۶ درصدی را در استان داریم، افزود: تسهیلاتی که تاکنون اعطا شده است منجر به اشتغال مستمر ۱۰ هزار مددجو شده است.

او ادامه داد: در یک سال اخیر برای یکهزار و ۹۰ طرح اشتغالزایی در استان ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداختیم و ۱۷ طرح اشتغالزایی هم برای هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت که بیشترین اشتغال در بخش صنایع دستی، مشاغل خانگی و کشاورزی بوده است که شامل مددجویان معلول و غیره می شود.

سرپرست بهزیستی مازندران تسهیلات پرداخت شده را در ۲ نوع خود اشتغالی و کارفرمایی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سقف تسهیلات برای خود اشتغالی ۵۰۰ میلیون ریال و برای مشاغل کارفرمایی ۴۰۰ میلیون ریال است.

باقری هدف این نهاد و دولت را بازگشت مددجویان به چرخه اقتصادی و افزایش توان خود معاشی عنوان کرد و گفت: البته در این مسیر انحراف هایی خواهیم دید که استان مازندران در این موضوع نیز بیش از استان های دیگر از درصد تحقق برخوردار است.

وی توانمند سازی را بهترین راه برای کاهش وابستگی مددجویان ، افزایش توان آنها و بهره مندی از ظرفیت عظیم جامعه هدف بهزیستی عنوان کرد و گفت: بازگشت و یا ورود مددجویان به عرصه اشتغال و چرخه اقتصاد فشار وارده بر دولت را نیز کاهش خواهد د اد.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

ساخت و تحویل ۳۸۰۰ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی

سرپرست بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه بهزیستی در طول فعالیت دولت تدبیر و امید، سه هزار و ۸۰۰ واحد مسکن با اعتبار ۲۲۱ میلیارد ریال به مددجویان تحویل داد، گفت: در یک سال اخیر ۶۷۵ واحد مسکن با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال به خانواده بهزیستی تحویل داده شد و در هفته دولت هم ۱۳ مسکن برای خانواده‌های ۲ معلول و ۷۵ مسکن به سایر مددجویان اختصاص می‌یابد.

باقری با بیان اینکه ۵۱ هزار خانوار مستمری بگیر ثابت بهزیستی در مازندران هستند، گفت : ماهانه مبلغ ۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان به این افراد اختصاص می‌یابد که این رقم در دولت تدبیر و امید رشد چشمگیری کرده است.

او با اشاره به فعالیت ۶۵ مرکز توانبخشی در زمینه معلولان ذهنی، جسمی حرکتی حرفه آموز، سالمندان، بیماران اوتیسم و بیماران روانی در استان، افزود: این مراکز در طول یک سال اخیر به بیش از سه هزار نفر خدمات درمانی روزانه ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۲۵ مرکز شبانه روزی توانبخشی از یکهزار و ۷۰۰ نفر از افراد جامعه هدف بهزیستی نگهداری می‌کنند و ۲ هزار و یکصد نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

باقری با اشاره به ساماندهی کودکان کار، ادامه داد: در یک سال اخیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کودک کم برخوردار از وعده غذایی گرم روزانه استفاده کردند، ۷۰۰ دانشجو از خدمات شهریه‌ای بهزیستی بهره می‌برند و ۵۶ هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی به شکل سیار بهره‌مند شدند.

سرپرست بهزیستی مازندران با اشاره به فعالیت ۲۴ مرکز مشاوره ژنتیک در استان، اظهار کرد: در یک سال اخیر حدود پنج هزار زوج جوان و خانواده‌های درگیر معلولیت، از خدمات این مراکز بهره بردند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بهزیستی قرار گرفتند، افزود: این برنامه‌ها در ۳۶۰ محله و محیط‌های کاری و آموزشی اجرا شد.

باقری همچنین با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی از بیمه‌های خویش‌فرمایی و کارفرمایی برخوردار شدند و بهزیستی حق بیمه این افراد را می‌پردازد، گفت: در یک سال اخیر، ۳۰۰ نفر به آمار بیمه‌شدگان بهزیستی اضافه شد.

وی با اشاره به رقم ۴۸ میلیاردی مشارکت‌های مردمی در یک سال اخیر با بهزیستی مازندران، یادآور شد: یکهزار و ۶۰۰ مرکز و موسسه خیریه از بهزیستی مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند و ۱۷۰ مرکز در یک سال اخیر راه‌اندازی شده است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

نشاط اجتماعی در فعالیت‌های امور بانوان

مدیرکل امور بانوان و خانوده استانداری مازندران هم از توجه ویژه به بانوان به عنوان یکی از موفقیت های دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت : در راستای سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه بانوان و سیاست‌های دولت، کارگروه بانوان و خانواده استانداری مازندران اقداماتی در زمینه طراحی و ایجاد اتاق کارآفرینی پایدار، نشاط اجتماعی، شناسایی آسیب‌های حوزه زنان، آموزش تسهیلگران بخش کشاورزی، آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و مواردی از این دست در دستور کار قرار داد.

سمیه قاسمی طوسی ادامه داد: آموزش هوش مالی کودک و خانواده، ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت، ایجاد نمایشگاه‌های توانمندسازی بانوان و خانواده، ایجاد نمایشگاه‌ و فروشگاه دائمی فرش دستباف و صنایع دستی، طرح ملی توان‌افزایی زنان در مسیر کسب و کار و کارآفرینی، اعطای تسهیلات کم بهره، طرح ایجاد اتاق کارآفرینی پایدار و مشاور کسب و کار، طرح تسهیلگران کشاورزی، آموزش حل مساله، سلامت روان، تاب آوری اجتماعی و دیگر موارد در طول سال اخیر در زمینه نشاط اجتماعی اجرا شد.

وی تصریح کرد: برنامه‌های نشاط اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه اجتماعی، آزادی فردی، اطمینان و امنیت، سلامت، آموزش، کارآفرینی و فرصت‌ها و اقتصاد برنامه‌ریزی شده است.

طوسی همچنین گفت: با نگاه اعتدالی دولت تدبیر و امید ، حضور زنان در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای این استان ۲۵ درصد از دوره چهارم بیشتر شده است .

وی تعداد زنان عضو شورای پنجم در مازندران را ۲۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: طبق آمار ۲۵۱ زن عضو شورای اسلامی مناطق روستایی و ۱۹ زن نیز عضو شورای اسلامی شهرهای ۵۸ گانه مازندران شدند.
مدیرکل امور بانوان مازندران همچنین توجه ویژه به بانوان برای پست های مدیریتی اشاره کرد و گفت که با وجود برخی مقاومت ها، تعدادی از بانوان مازندرانی به مناصب مختلف دولتی در دستگاههای مختلف منصوب شدند.

سرمایه اجتماعی در مدیریت فرهنگ و هنر

همراهی و انعطاف بخش دولتی در همراهی با هنرمندان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی طی سال‌های اخیر سبب افزایش انگیزه در اهالی فرهنگ و هنر و رشد چشمگیر فعالیت‌های فرهنگی هنری در مازندران شده است.

فرهنگ و هنر معمولا در حوزه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به همین میزان نیز کمتر از اعتبارات و بودجه‌های دولتی برخوردار می‌شود، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر، بودجه و اعتبار مالی تنها راه برای بهبود وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه نیست بلکه با انجام برخی اقدامات مدیریتی و تشریک مساعی مسئولان با هنرمندان، می‌توان جریان‌های فرهنگی گوناگونی را ایجاد کرد و با اعتباراتی اندک هم اقداماتی اثرگذار را انجام داد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بر اساس سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین گسترش زیرساخت‌های فرهنگی در این استان تلاش کرد تا با به کار گرفتن توان و ظرفیت اهالی فرهنگ و هنر و تسهیل برخی فرآیندهای اداری، جریان‌های فرهنگی گسترده‌تری را در این استان ایجاد کند که رشد فعالیت‌های فرهنگی و گسترش زیرساخت‌ها نیز بیانگر موفق بودن این سیاست در سال‌های اخیر بود.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

توجه به فرهنگ بومی

این نگرش در دوره دولت دوازدهم نیز ادامه یافت و اکنون بر اساس سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های گوناگون با تقویت نگاه به فرهنگ بومی در حال ادامه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران توجه به فرهنگ بومی را یکی از اولویت‌های این مجموعه در دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به فرهنگ بومی در همه رسته‌ها و حوزه‌های فرهنگی و هنری را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار داده و ما نیز در مازندران به این سیاست نگاه ویژه‌ای داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تحکیم و پایه گذاری جشنواره های متعدد بین المللی همچون جشنورانه "نیما" یوشیج، جشنواره بین المللی " لیلم" ، جشنواره بین المللی فیلم وارش و چندین جشنواره ملی دیگر که با محوریت و دبیری مازندران انجام می شود از جمله کارنامه فرهنگی دولت تدبیر و امید در مازندران است.

**بهره‌گیری از فضای مجازی

این مسئول از دیگر مسائل مورد توجه دستگاه متولی فرهنگ و هنر در مازندران را برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی به عنوان یک فرصت مهم در فرهنگسازی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این که مسئولیت شورای اطلاع‌رسانی استان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده، تشکیل کارگروه تولید محتوای فضای مجازی نیز ابلاغ شد که در حال انجام اقداماتی برای به نتیجه رسیدن آن هستیم. این موضوع قطعا تحولی بزرگ در عرصه فرهنگسازی جامعه ایجاد خواهد کرد.

زارع فعالیت حدود ۵ هزار ۵۰۰ رسانه دارای مجوز در استان مازندران که حدود ۹۰ درصد آنها در حوزه فضای مجازی کار می کنند رااز دیگر ره آورد های دولت تدبیر و امید در توسعه برخوداریاز فضای مجازی و همچنین آزادی مطبوعات عنوان کرد و گفت: استان ما در حوزه رسانه رتبه دوم کشور را دارد و متناسب که این جایگاه خود گویای دستاورد دولت است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه ادارات و سمن‌ها و نهادها نیز باید وارد عرصه شوند و با مسیرهایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد و تعریف می‌کند، نسبت به تولید محتوا و فرهنگسازی در جامعه گام بردارند.

برون‌سپاری فعالیت‌ها به جای دخالت در فضای تخصصی

این مسئول با بیان این که از دیگر دستاوردهای دولت دوازدهم برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی در بخش‌های مختلف بود، گفت: یکی از اقداماتی که از دوره دولت یازدهم در مازندران آغاز شد و کماکان نیز ادامه دارد برون‌سپاری برپایی رویدادهای مهم فرهنگی و هنری مانند جشنواره‌ها به اهالی همان حوزه و استفاده از توان متخصصان بخش‌های مختلف است.

وی افزود: برای مثال تا کنون چند دوره از جشنواره تئاتر استان به دبیری یک هنرمند و با مدیریت انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد. این روند را در حوزه‌های دیگر مانند جشنواره مطبوعات استان هم شاهد بودیم. از این منظر مازندران یکی از استان‌های پیشرو در برون‌سپاری و تفویض اختیارات اجرایی برای رویدادهای فرهنگی استان محسوب می‌شود.

زارع تصریح کرد: اعتقاد ما این است که خود هنرمندان و اهالی فرهنگ بهترین گزینه‌ها برای مدیریت رویدادهای فرهنگی هستند و بخش دولتی باید به عنوان تسهیلگر و همراه در کنار آنان حضور داشته باشد.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

افزایش ۵۰ درصدی سینماهای مازندران در دولت تدبیر و امید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید تعداد سالن های سینمایی استان ۵۰ درصد افزایش یافت .

زارع افزود: در طول پنج سال گذشته تعداد سالن های سینمایی استان مازندران از ۱۱ به ۱۷ سالن رسیده است.

وی گفت که با افزایش تعداد سالن های سینمایی ، ظرفیت صندلی های آن هم از چهار هزار و ۷۲۰ به پنج هزار و ۵۵۱ صندلی افزایش یافته است.

او کیفیت بخشی در حوزه سینما را یکی از اهداف تلاش های صورت گرفته در این حوزه برشمرد و افزود که به همین خاطر هم سه سالن سینمایی در مازندران موفق شدند در این مدت به رتبه ممتاز ارتقا یابند و اکنون به روز ترین امکانات سینمایی را در اختیار دارند .

پیشگام در نشاط اجتماعی

زارع با بیان این که مازندران یکی از استان‌های پیشتاز در برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی است، گفت: با توجه به این که ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه از دغدغه‌های نظام است، باید به سمت افزایش رویدادهای فرهنگی و نشاط ‌آور در جامعه حرکت کنیم. در این راستا برگزاری کنسرت‌ و جشنواره‌ها و جنگ‌ها از بهترین راهکارها هستند که نیاز جامعه هم محسوب می‌شوند.

وی برگزاری صد ها کنسرت موسیقی صحنه ای برای استان گردشگر پذیر مازندران را دیگر دستاورد های دولت در استان توصیف کرد و افزود: کنسرت‌های مختلفی برای ذائقه‌های مختلف هنری در مازندران برگزار می‌شود که همراه با دیگر جشنواره های فرهنگی شاهد جذب میلیون نها نفر بوده ایم.

زارع تصریح کرد: استفاده از توان همگانی برای پویایی فرهنگ و هنر در مازندران اولویت این اداره کل است. چرا که مهم‌ترین مهره‌های فرهنگ خود اعضای جامعه هستند و هر چه مشارکت آن‌ها در فرهنگسازی و اجرای برنامه‌ها بیشتر باشد، سرعت رسیدن جامعه به نشاط اجتماعی بیشتر خواهد شد.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

توجه بدون تعارف به محیط زیست

تخریب جنگل، تغییر کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیرمجاز، برداشت غیرمجاز از رودخانه‌ها، آلودگی دریا، کم آبی و مسائلی از این دست محیط زیست مازندران را با مشکلاتی مواجه کرده و تلاشهایی در سالهای اخیر برای تعدیل این مسائل در استان صورت گرفته است.

از مهم‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر طرح تنفس جنگل در استانهای شمالی بویژه مازندران است که در راستای احیای جنگل‌ها و حفاظت از این سرمایه طبیعی به صورت جدی از سالجاری اغاز شد. دولت برای رفع معضل پسماند گام‌های برداشت و سعی کرد با اختصاص اعتبارات مناسب به ۲ نیروگاه زباله‌سوز ساری و نوشهر این ۲ نیروگاه هر چه زودتر راه‌اندازی شود تا بخشی از معضل پسماند و زباله در مازندران حل شود.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

نجات میانکاله

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با توجه به شکننده بودن محیط زیست استان بر لزوم توجه به ان تاکید و از همه ارگانها ، نهادها ، سمن ها و مردم خواست در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند.

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه در مناطق تحت مدیریت اش با هرگونه تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، برخورد شده و با هیج کس تعارف نمی شود، گفت: تخریب اراضی در منابع طبیعی را به شدت رصد می‌کنیم و متخلفان این حوزه با تشکیل پرونده به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اتفاقات خوب یک سال اخیر در میانکاله که منجر به توجه ویژه به این منطقه شده گفت: تجهیزات و دستگاه‌های اطفای حریق خودرویی و تجهیزات انفرادی و گروهی برای بررسی مناطق در میانکاله خرید شده و حدود ۸۰ کیلومتر از انهار منتهی به میانکاله لایروبی شده و در بحث ممیزی مرتع، برای نخستین بار تفاهمنامه‌ای با منابع طبیعی استان منعقد شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مسائل زیست محیطی، اظهارکرد: سوخت نیروگاه شهید سلیمی از مازوت بود که آلودگی بسیاری داشت اما سال گذشته برای نخستین بار ۸۰ درصد سوخت این نیروگاه از گاز تامین شد که از دستاوردهای دولت در زمینه حفظ محیط زیست است.

این مسئول گفت: برخی از مراکز آموزشی و رفاهی اعم از دولتی و غیر دولتی، فاضلاب را مستقیم به دریا می‏‌فرستادند، در یک سال اخیر با حمایت دولت، با این مراکز برخورد کردیم و مجاب به استفاده از سیستم تصفیه شدند، البته چند مرکز، تمکین نکردند که به دادگاه معرفی کردیم چرا که عزم دولت، مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

تلاش دولت برای حل معضل پسماند

این مسئول با بیان اینکه دولت برای حل مساله پسماند در سال ۹۶ مبلغ ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار را برای بودجه سال ۹۷ به مجلس فرستاد که در کمیسیون تلفیق تایید نشد، اظهار کرد: سال گذشته با پیشنهاد دولت، هزار میلیارد تومان برای مساله پسماند اختصاص یافت که این رقم هم در کمیسیون تلفیق به جای اینکه وارد صندوق ملی محیط زیست شود در مسیر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفت و از نحوه استفاده این اعتبار و شیوه کار آن اطلاعی نداریم.

ابراهیمی افزود: بر اساس ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند، نظارت عالی بر عهده سازمان محیط زیست است و این در حالی است که اکنون نمی‌دانیم چه میزان از اعتبار هزار میلیاردی محقق و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم در زمان تصویب بودجه، اتفاقات بهتری برای مدیریت پسماند رخ دهد، گفت: انتظار داشتیم برای سایت‌های دفن زباله، زباله‌سوزها و دیگر پسماند تصمیم بهتری گرفته شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در زمینه مدیریت پسماند به شدت با شهرداری‌ها برخورد می‌کنیم، یادآور شد: بسیاری از شهرداری‌ها در این زمینه محکوم شدند و تا زمانی که بحث پسماند حل نشود به تکلیف قانونی خود عمل می‌کنیم و حل این معضل باید در صدر اولویت کاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشد.

ساماندهی کامل پسماند بیمارستانی

ابراهیمی درباره ساماندهی پسماند بیمارستانی گفت: پسماندهای عفونی بیمارستانی به سیستم کم خطرسازی و بی‌خطرسازی مجهز شده‌اند و ساماندهی پسماند عفونی غیر بیمارستانی کار سختی بود اما در یک سال اخیر با همکاری چند شرکت، در حال ساماندهی پسماند عفونی غیر بیمارستانی هم هستیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با بیان اینکه فاضلاب‌کش‌ها مشکل دیگری بوند که فضولات فاضلاب را در هر جایی تخلیه می‌کردند، ادامه داد: در ۲ ماه اخیر با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی، تصفیه‌خانه فاضلاب‌کش‌ها در تنکابن راه‌اندازی شد و به دنبال گسترش مراکز اینچنینی هستیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در پاسخگویی به استعلام صنایع، به روز هستیم، خاطرنشان کرد: به جز پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی، سایر پروژه‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک، پاسخ استعلام را در اسرع وقت دریافت می‌کنند.

وی در ادامه در مورد جنگل های مازندران گفت:۶ لکه از جنگل‌های هیرکانی که به ثبت جهانی رسید در محدوده محیط زیست مازندران قرار دارد و به معنای بکر بودن این مناطق نسبت به سایر نقاط بود که قابلیت ثبت جهانی داشت.

ابراهیمی با اشاره به تشکیل کارگروه حفاظت و مدیریت دماوند با همکاری کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان، ادامه داد: با فعالیت این کارگروه بسیاری از چالش‌های دماوند حل شد و دماوند در نوبت ثبت جهانی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این فقط از دماوند بهره‌برداری می‌شد و برنامه مدونی برای حفظ و استفاده درست از این سرمایه ملی وجود نداشت.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

اشتغال‌زایی ۲۳۰ هزار نفری

به کارگیری تمهیداتی در عرصه اشتغالزایی از جمله ارائه تسهیلات به کارآفرینان و جذب سرمایه گذاران بویژه در بخش‌های روستایی برای کاهش نرخ بیکاری از جمله بخشی از تلاش‌هایی بوده که در مازندران صورت گرفته به گونه‌ای که طی ۵ سال گذشته ۲۳۰ هزار شغل در این استان ایجاد شده‌است.

بالابودن نرخ بیکاری در استان مازندران طی دو دهه اخیر باعث شد تمهیدات اشتغالزایی در اولویت برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم در این استان قرار گیرد و تلاش ها و برنامه ریزی هایی در این جهت آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اظهارکرد: از سال ۹۲ تاکنون ایجاد فرصت‌های اشتغال از سوی اداره تعاون و کار در استان مازندران به شکل جدی پیگیری شده و دولت تدبیر و امید تاکنون توانسته از طریق ارائه تسهیلات اشتغالزایی، جذب دستگاه های اجرایی و ایجاد فرصت در این حوزه، ۲۲۷ هزار و ۹۳۱ اشتغال قطعی در این استان ایجاد کند.

کامران اصغری بیشترین آمار اشتغال را در بخش جذب دستگاه ها و نهادهای اجرایی با ۹۶ هزار و ۴۷۰ مورد شغل عنوان کرد و گفت: در بخش های دیگر از جمله کانال کاریابی ها در بخش صنعتی و خدماتی ۸۰ هزار و ۷۱۰ شغل تا به امروز ایجاد شده است.

به گفته این مسئول ، در بخش های دیگر همچون مشاغل خانگی با ۱۶ هزار و ۶۲ مورد شغل و از محل اعتبارات تبصره ۱۶ و ۱۷ قانون بودجه سال ۹۳ تا ۹۷ نیز تعداد ۱۶ هزار اشتغال در استان ایجاد شده است.

رشد ۱۰ درصدی اشتغال

مدیرکل تعاون ، کا ر و رفاه اجتماعی مازندران گفت: در سال ۹۷، ۴۰ هزار اشتغال مستقیم در استان ایجاد شد که نسبت به سال قبل خود رشد ۱۰ درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود : این اشتغال در بخش های مختلف خدماتی و تولیدی از جمله گردشگری ، خود اشتغالی ، کارگاههای تولیدی ، کشاورزی و دیگر موارد انجام شده است.

او با بیان اینکه نرخ بیکاری هم اکنون در مازندران حدود ۹ درصد است ، افزود: اگرچه در اشتغال زایی بخش شهری دستاوردهای خوبی داشتیم ، اما بیشترین اشتغال زایی ما در حوزه روستایی بود.

اصغری اظهار داشت : از سال سال ۹۶ تا کنون بیش از ۵۰۴ تومان میلیارد تسهیلات اشتغال زایی خرد و کلان در استان تخصیص داده شد.

پرداخت تسهیلات ۳ هزار میلیاردی برای اشتغال روستایی

مدیرکل تعاون همچنین گفت: از سال ۹۲ تا کنون بیبش از ۳ هزار میلیارد ریال برای طرح های اشتغال زایی روستایی استان تسهیلات پرداخت و یا به بانک ها معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در این مدت دولت تدبیر و امید برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری مازندران بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده است ، افزود: به دلیل طولانی بودن و عدم توجیه پذیری برخی از طرح ها زمان معرفی آنها به بانک برای تسهیلات زمان بر می شود.

این مسئول از اجرای طرح "توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)" با هدف استفاده از ظرفیتهای بومی و به کارگیری تجارب سازمانهای بین‌المللی، برای تحرک تقاضای نیروی کار در بخشهای کشاورزی، گردشگری و فناوری اطلاعات در استان خبر داد و افزود: چهار مرکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی در استان تشکیل شده است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

پیشتازی در عرصه فناوری ارتباطات

به طور قطع در کنار لزوم وجود راه‌های مواصلاتی مناسب و ایمن، پوشش ارتباطی و مخابراتی قابل قبول بویژه در روستاها (به ویژه روستاهای هدف گردشگری) امری ضروری است و ضعف این بخش مانع توسعه مناطق روستایی و در استان های گردشگری بویژه عدم اقبال گردشگران به چنین نقاطی می‌شود.

استان مازندران که یکی از مقاصد بزرگ گردشگری کشور است خوشبختانه در این حیطه بویژه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اقدامات فناورانه و زیرساختی قابل توجهی در سراسر نقاط و حتی روستاهای دورافتاده و بالادست علیرغم سختی های مسیر عملیاتی این اقدامات بوده است.

تلاش برای رونق فناوری ارتباطی مازندران طی سالهای اخیر تا حدی بوده است که به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان نسبت به تعهد خود در برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد جلو است.

یدالله طهماسبی با بیان اینکه تعهد ما برای پوشش تلفن همراه و اینترنتی در روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است، افزود: ۲ هزار و ۴۷۴ روستا با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار در مازندران داریم که امیدواریم تا پایان سال پوشش روستایی ما به ۸۰ درصد برسد.

وی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان مازندران از مرز ۱۲ هزار میلیارد ریال عبور کرده است که به نسبت استان های دیگر از رقم بالایی برخوردار بوده ایم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تعهد ما برای برنامه ششم توسعه پوشش ۸۰ درصدی فناوری اطلاعات است در کل استان است ، گفت: هم اکنون پوشش فناوری ارتباطات و اطلاعات در استان از مرز ۹۰ درصد عبور کرده است.

وی افزود: پوشش ارتباطی فناوری ارتباطات در استان شامل تلفن ثابت، اینترنت تلفن ثابت، فیبر نوری ، اینترنت پر سرعت موبایلی و پوشش مخابراتی تلفن همراه است.

طهماسبی اعلام کرد: پوشش موبایلی اینترنت پر سرعت در شهرهای مازندران که در اوایل دولت تدبیر و امید حدود ۳۰ درصد بود، اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است و هیچ نقطه در ۵۸ ناحیه شهری مازندران بدون برخورداری از اینترنت پر سرعت نیست.

وی همچنین گفت: از نظر بهره مندی از اینترنت پرسرعت همراه در مناطق روستایی نیز مازندران در میان استان های دیگر کشور پیشتاز است.

به گفته او بیش از سه هزار روستای استان مازندران دارای سکنه و مستعد برخورداری از اینترنت موبایلی هستند که از این میزان ۴۶ درصد از اینترنت پر سرعت نسل چهارم یا ۴G بهره مند هستند.

وی همچنین از رومینگ شرکت های تلفن همراه در یکهزار و ۶۰۰ روستای استان تا به امروز خبر داد و گفت: تا پایان سال ۲هزار و ۱۰۰ روستای مازندران از اینترنت ۴G یا نسل چهارم برخوردار خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف اول ارائه با کیفیت ترین خدمات ارتباطی برای همه مردم کشور است ، گفت: بر اساس برنامه های سال ۹۸ ، سعی داریم بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال تجهیزات مخابراتی و ارتباطی در مازندران نصب کنیم .

طهماسبی بزرگ ترین مشکل توسعه ارتباطات استان را تخصیص فضا برای نصب و استقرار سامانه ها و تجهیزات ارتباطی دانست، گفت : فقدان فضا برای نصب تجهیزات ارتباطی در تمام نقاط شهری و روستایی استان وجود دارد و با توجه به اینکه استفاده از تجهیزات ارسالی از سوی وزارتخانه مدت زمان مشخصی دارد، این مساله زمینه ای برای باز پس گیری تجهیزات می شود..

وی تقویت پوشش و ارتقا خدمات ارتباطی از جمله نصب ۱۰ سایت در شهرستان بابل، ۱۲سایت در ساری و ۱۱ سایت در آمل را از برنامه های در دست اجرای وزارت ارتباطات در مازندران عنوان کرد و گفت : عدم همکاری برخی از نهادها و دستگاهها و همچنین وجود معارضات مردمی مهمترین مشکلات موجود در مسیر توسعه زیرساختی است..

طهماسبی با بیان اینکه تعهد ما برای برنامه ششم ارتقاء حداکثری فناوری اطلاعت است، افزود: اما کار هنوز در مازندران تمام نشده است و همچنان به افزایش پوشش موبایلی و کیفیت آن متعهد هستیم.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

جهش رو به سلامت زیرساخت های پزشکی

زیرساخت های بهداشتی و درمانی به دلیل اهمیت نقش و رسالت خود و در ارتباط بودن با سلامت مردم از ابتدای دولت دهم نسبت به دیگر حوزه ها مورد توجه ویژه تر قرار گرفتند،‌ حساسیت سلامت جامعه نهادهای مسئول را بر آن داشت تا هرچه بیشتر مصمم به طرح ریزی و اولویت گذاری اجرای طرح های مرتبط با ارتقای سلامت و بهداشت و درمان شوند.

از جمله طرح های کارشناسانه در جهت رونق سلامت جامعه طرح تحول نظام سلامت بود که مطرح و در قالب و زیرشاخه های گوناگون به مرحله اجرا در آمد که مهمترین اثرات آن کمک به ارتقای سلامت در مناطق محروم و دورافتاده است به گونه ای که اجرای این طرح، ماندگاری کادر پزشکی در مناطق محروم را به طور محسوسی افزایش داد.

به جرات می توان گفت این طرح یکی از دستاوردهای مثبت دولت تدبیر و امید بود که علاوه بر کاهش هزینه پرداختی بیماران، کمک به بهبود وضعیت بیماران خاص و صعب العلاج،‌ نونواری بسیاری از بخش های بیمارستانی و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت در سراسر نقاط کشور از جمله استان مازندران را در بر داشت.

هزینه ۲ هزار میلیارد ریالی برای بخش درمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از سال ۹۲ تاکنون دولت تدبیر و امید برای کیفیت بخشی به درمان و تجهیز و ارتقای هتلینگ بیمارستانی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد.

دکتر سید عباس موسوی افزود: از این میزان بیش از ۷۱۱ میلیارد ریال مربوط به بخش هتلینگ بیمارستانی است که شامل بازسازی کامل بخش های بستری، اورژانس و تأسیسات بیمارستانی، بازسازی کامل بخش های ویژه و بازسازی کامل اتاق استراحت پرستاران در بیمارستان های دولتی می شود.

وی احداث ۱۴ کلینیک ویژه در استان و احداث و توسعه ۹ بخش ویژه زایمان با هزینه ۶۹۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات دولت در بخش ارتقای کیفیت بخش درمان استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت: در همین دوره ۹ واحد اورژانس بیمارستانی بازسازی و چهار بخش شیمی درمانی در استان احداث و توسعه داده شد.

وی افزود: این میزان تغییر و تحول و هزینه دولت در بخش پزشکی و درمانی استان مازندران نه تنها برای مردم مازندران بهبود در خدمات را ارائه کرده است ، بلکه با تبدیل استان به قطب پزشکی کشور زمینه جذب گردشگری پزشکی را نیز فراهم کرده است.

رشد سه برابری صادرات

محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی و میوه ها در کشور از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که تولیدات باغی نه تنها در روستاها اشتغال پایدارتر و درآمد بیشتری ایجاد می کند، بلکه جایگاه اقتصادی مازندران با ظرفیت های بی بدیل خود در منطقه و جهان را نیز ارتقا می بخشد.

با توجه به سهم قابل توجه مازندران در بازارهای صادراتی میوه در کشور و دنیا و همچنین اهمیت درآمدهای ارزی که از این بخش حاصل می شود، لذا اهمیت شناسایی عوامل موثری که می تواند در توسعه صادرات این محصولات و نیل به اهداف مد نظر جهت دستیابی به اقصادی قوی و همچنین پایداری کشاورزی به عنوان ماندگارترین منابع درآمدی دنیا دو چندان می شود .

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: در سال ۹۷ صادرات تولیدات بخش کشاورزی مازندران نسبت به سال ۹۶ رشد ۲ برابری و دربرخی مواقع سه برابری را تجربه کرد که عمدتابه کشورهای حاشیه خزر و بازارهای منطقه بوده ست.

به گفته شهیدی فر ، برای مثال میزان صادرات مرکبات مازندران در سال ۹۶، میزان ۲۳ هزار تن بود که در سال ۹۷ به بیش از ۶۷ هزار تن رسیده است.

وی اعلام کرد: علاوه براین جمع صادرات کیوی از ۵۵ هزارتن در سال ۹۶ به بیش از ۱۲۲ هزارتن در سال ۹۷ و حجم صادرات ماهی های شیلاتی از سه هزار و ۲۰۰ تن به ۶ هزار و۱۰۰ تن رسیده است.

او افزود: این درحالی است که رقم صادرات مازندران به خارج از کشور بیش از این میزان است اما متاسفانه به دلیل فقدان وجود گمرک و استفاده از برچسب کشورهای ثالث برای صادرات همواره شاهد کاهش آمار صادرات هستیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی با بیان اینکه به آینده صادرات کشاورزی با سیاسیت های پیش رو خوش بین است ، تاکید کرد: مازندران رفته رفته بهجایگاه واقعی خود در صادرات کشاورزی منطقه باز خواهد گشت ، اما این مستلزم همکاری همه نهادها و بخش خصوصی در کنار یکدیگر است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

بازگشت کشاورزان سیل زده به چرخه تولید، با وورد به موقع دولت

سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ در مازندران رخ داد، بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات، مردم و البته کشاورزی استان خسارت وارد کرد و هزاران هکتار زمین کشاورزی را به زیر آب برد.

اقتصاد کشاورزی و دامداری استان بیشترین بخش آسیب و خسارت دیده سیلاب نوروزی مازندران بود که بر اساس آخرین برآوردها بیش از ۶ هزار میلیارد ریال خسارت به این بخش وارد شده است.

دولت و مسئولان استانی توانستند با علم به این موضوع و حساسیت کشاورزی مازندران به عنوان یکی از بسترهای استراتژیک اقتصاد کشور به آسیب های سیلاب ورود پیدا کنند و با پرداخت تسهیلات و خسارات کشاورزی مازندران را به ریل اصلی خود بازگردانند.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گفت: در راستای حمایت از کشاورزان خسارت دیده از سیل بر اساس مصوبات هیات دولت، ۱۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۶۰ میلیارد تومان وام بانکی ۴ درصد به مازندران اختصاص یافت.

شهیدی فر افزود: پس از وقوع سیل و ابلاغ دستورالعمل سامانه سجاد به استان در بیست و پنجم اردیبهشت ماه امسال، ثبت اطلاعات خسارت دیدگان مشمول دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره ۴ درصدی در این سامانه آغاز شد و تاکنون ۲۰ هزار و ۷۴۸ پرونده به مبلغ ۱۲۸ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان مربوط به پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از سیل در کمیته تخصصی شهرستان‌ها مصوب شد.

وی ادامه داد: از تعداد پرونده‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض مصوب در کمیته‌های شهرستانی، ۱۷ هزار و ۷۰۴ مورد به مبلغ ۹۵ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در سامانه سجاد وزارت کشور ثبت شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: از تعداد پرونده‌های ثبت شده در سامانه سجاد، ۵ هزار و ۳۴۸ مورد با اعتبار ۹ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان در کارگروه استانی مصوب شد.

به گفته شهیدی فر تاکنون ۶۱۰ پرونده به مبلغ ۳۷۴ میلیون تومان از کمک‌های بلاعوض خسارت سیل به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شد.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

بازگشت شهرک های صنعتی روی ریل تولید

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تمام زیرساخت های لازم برای شهرک های صنعتی مازندران فراهمشده است ، افزود: به جرات می توان گفت شرهک های صنعتی مازندران برای هرگونه سرمایه گذاری و تولیدی از آمادگی لازم برخودارند.

موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد از واحد های تولیدی شهرک های صنعتی مازندران فعال هستند، افزود: در سالهای اخیر به طور میانگین سالانه شاهد افزایش بیش از ۷۰ واحد تولیدی و بهره بردار به شهرک های صنعتی استان هستیم .

وی همچنین به کاهش خروجی واحد های شهرک های استان از گردونه تولید در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: حمایت دولت ، استانداردسازی زیرساخت های شهرک های صنعتی استان، تعریف بازارهای مناسب عمده دلیل این مسئله بودند.

مدیرعامل شهرک های صنعتی مازندران همچنین تعداد کل اشتغال مستقیم واحدهای بهره بردار و غیربهره بردار در شهرکها و نواحی صنعتی استان ۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفتاگر میزان اشتغال غیر مستقیم که ضریب چهار دارد را نیز محاسبه کنیم شاهد بهبود وضعیت اشتغال وابسطه در بخش صنعتی استان هستیم.

موسوی اظهار داشت: اجرای طرح رونق تولید یکی از طرح های مهم دولت تدبیر و امید بوده که شهرکهای صنعتی با توجه به پتانسیل و دارابودن ظرفیت مناسب زیرساختی، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری بوده که از سال ۹۲ تا کنون توانسته تعداد حدود۶۰۰ قرارداد با صاحبان واحدهای تولیدی و با پیش بینی سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد ریال منعقد کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۲ هزار و ۸۰۰ واحد سرمایه گذاری قرار داد منعقد کرده این ، افزود : هم اکنون یک هزار و ۸۴۲ واحد بره بردار و فعال در شهرک های صنعتی مازندران مسغول به کار هستند.

موسوی همچنین با اشاره سیاست دولت در جهت ارتقای کیفیت شهرک های صنعتی برای ورود سرمایه گذاران و تولید کنندگان گفت: از سال ۹۳ تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال در زیرساخت شهرک های صنعتی استان هزینه شده است.

وی همچنین به سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در بخش فاضلاب شهرک های صنعتی مازندران جهت کاهش آلودگی زیست محیطی اشاره کرد و افزود: بیشترین حجم سرمایه گذاری در بخش فاضلاب شهرک ها بوده که حدود ۲۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته مدیرعامل شهرک های صنعتی مازندران ، با حمایت دولت و اعتبارات ملی در پنج سال اخیر در حوزه های راه ۱۸۰ میلیارد ریال ، در حوزه گاز ۶۳ میلیارد ریال ، مخابرات ۲۷ میلیارد ، برق ۱۸ میلیارد و آب نیز ۱۳ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

هموارسازی مسیر سرمایه گذاری، تدبیری در گردشگری

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در بخش های مختلف حوزه گردشگری استان مازندران طی پنج سال گذشته نشان از هموار شدن مسیر سرمایه گذاری در این بخش اقتصادی استان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرد که از سال ۹۲ تاکنون با تاکید دولت تدبیر و امید به تکیه بر اقتصاد گردشگری، منجر به استقبال سرمایه گذاران و سرمایه گذاری خوبی در این بخش شد.

سیف الله فرزانه افزود: از ابتدای دولت تدبیر و امید و با تخصصی و کارشناسی شدن بدنه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تاکنون ۲۱۸ طرح با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه گردشگری مازندران انجام شد که بسیاری از آنها به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز در حال ساخت هستند.

وی با بیان اینکه تقریبا بیشتر این طرح ها اجرایی شدند افزود: این طرح ها شامل هتل، هتل آپارتمان، مجموعه گردشگری ، رستوران و بوم گردی هستند.

او گفت: تسهیلات گردشگری ، ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره ای و تهیه آمایش گردشگری سرزمین مازندران از مهم ترین اقدامات خدماتی بود که دولت از طریق سازمان میراث فرهنگی ارائه داد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: تاکید دولت بر همکاری دستگاه ها برای سرعت بخشیدن و گره گشایی از فعالیت سرمایه گذاران نیز اقدامی مهم بود که شتاب بیشتری به سرمایه گذاری در این خطه از شمال کشور بخشید.

به گفته فرزانه کاهش کاغذ بازی های گذشته و کاهش مدت فرآیند سرمایه گذاری از حدود ۵۰۰ روز به کمتر از ۸۰ روز از دیگر اقداماتی بود که با برنامه ریزی دولت تدبیر و امید در قالب دولت الکترونیک سرمایه گذاری در بخش گردشگری مازندران را متحول کرد.

او با بیان اینکه در سالهای اخیر نقش گردشگری در اقتصاد استان مازندران رنگ و لعاب جدی به خود گرفته است افزود: اما متاسفانه هنوز دستگاه های اجرایی همکاری لازم را انطور که مد نظر است ندارند.

دمیدن روح تازه به میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به عزم جدی دولت برای بازگرداندن میراث فرهنگی به منابع هویتی و گردشگری، گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید میراث فرهنگی مازندران را در مسیر عزت قرار داد و سرمایه های میراثی استان را بازگردانده است.

سیف الله فرزانه افزود: عملکرد دولت در بخش احیای میراث فرهنگی امری تبلیغاتی نبوده، زیرا واقعیتی است که دیدنش برای هر بیننده ای آزاد است.
وی مطالعه دانشگاهی و پژوهشی بر روی ۱۲۹ اثر تاریخی و میراثی و محوطه باستانی و سایت موزه و بافت تاریخی مازندران با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال و تعیین عرصه، حریم و ضوابط تاریخی برای ۳۰ محوطه میراثی در سراسر استان را از دیگر اقدامات برای شناسایی و احیای منابع میراثی مازندران عنوان کرد.
مرمت ۲۰۷ اثر تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد ۱۱۹ اثر تاریخی استان که بخشی از هویت مازندران است مرمت شد.
فرزانه افزود: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شد که منبع این اعتبارات استانی و ملی بوده است.
وی طرح های مرمتی تنها در سال ۹۷ را ۷۷ اثر عنوان کرد و ادامه داد: ۳۸ مورد از این آثار ثبت ملی و مابقی نیز آثار تاریخی فرهنگی و بناهای میراثی استانی بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: برای مرمت آثار تاریخی فقط در سال ۹۷ حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار استانی در نظر گرفته شده است
فرزانه از آثار مرمتی در سال ۹۸ به مرمت پایگاه یوش ، موزه تاریخی بابل، موزه کلبادی های ساری ، سقانفارهای استان، مرمت موزه آلاشت، تجهیز سیستم حفاظتی موزه های آستان و مرمت موزه کندلوس اشاره کرد.
او بیان داشت که اکنون برای مرمت و یا بازسازی بناهای تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما همکاری برخی مالکان بناهای تاریخی هستند.
ثبت ۱۱۴ پرونده میراث فرهنگی
مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران همچنین به ثبت ۱۱۴ پرونده میراث فرهنگی استان از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با دوران گذشته غیر قابل قیاس است.
به گفته او در این مدت ۴۲ پرونده محوطه بنا تاریخی ، ۲۵ پرونده میراث معنوی ، ۴۵ پرونده میراث طبیعی و ۲ پرونده بافت تاریخی روستایی در استان ثبت شد.
وی به انجام مراحل ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و کوه دماوند و باغ تاریخی عباس آباد خبر داد و گفت: تمامی این سه آثار تاریخی و طبیعی استان در مراحل خوبی قرار دارند و پیگیری ها و بازدید کارشناسان یونسکو مستمر بوده ، اما ثبت جهانی مرحله ای زمان بر است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

خیز صنایع دستی مازندران از بازارچه های داخلی تا توفیقات بین المللی

صنایع دستی مازندران به عنوان پیشانی گاه میراث فرهنگی این منطقه طی سال های اخیر با تکاپوی بیشتری جهت رونق و احیا مواجه بوده که تلاش برای برگزاری بازارچه های دائمی تا دریافت مهرهای اصالت ملی و بین المللی از جمله این تکاپوهاست.

صنایع دستی استان مازندران با توجه به پهنه بندی جغرافیایی ، اجتماعی، فرهنگی، انسانی و ... بسیار متنوع و کاربردی است. سابقه دیرینه تولیدات صنایع دستی در این استان دلیلی بر ارزش و اهمیت این صنایع و توجه هرچه بیشتر به این عرصه برای زنده ماندن و توسعه و رونق دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: کل صنعتگران صنایع دستی استان به طور تقریبی ۸ هزار نفر هستند که در ۶۰ رشته مشغول به فعالیتند که از این تعداد ۲ هزار و۹۵۰ نفر بیمه صنایع دستی می باشند.

سیف الله فرزانه با اشاره به برخی دستاوردهای برنامه های حمایتی دولت در بخش صنایع دستی مازندران طی سال های گذشته افزود: دریافت مهر اصالت ملی برای ۴۸ اثر ، دریافت مهر اصالت بین المللی برای ۱۲ اثر، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران ،کمیته امداد، اداره امور زندان ها ، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و روستایی به صنعتگران استان در راستای حمایت از تولید و توسعه صنایع دستی و اشتغالزایی بخش کوچکی از فعالیت های معاونت صنایع دستی استان می باشد.

فرزانه همچنین به حمایت های مالی میراث فرهنگی در قالب اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۷ با پرداخت تسهیلات رونق تولید و تسهیلات حمایتی از صنایع دستی که مطابق با طرح های پیشنهادی تخصیص یافت، تعداد پنج هزار و ۷۰۹ فقره پروانه تولید انفرادی و ۸۵ فقره پروانه تولید کارگاهی و یک هزار و ۷۲۰ فقره کارت شناسایی برای صنعتگران استان صادر شده است.

فرزانه به حضور ۶ اثر از صنعتگران استان در جشنواره صنایع دستی فجر نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در استان اجرای طرح برندسازی با محوریت ۱۳ شهر و روستا و ۱۳ محصول شروع شد که تاکنون پژوهش هایی در زمینه محصولات دارای برند، آموزش برندسازی و شناسایی شرکت های دارای برند انجام پذیرفته است.

مازندران | پالایش مسیر توسعه با بذر امید

کارنامه قبولی سازمان نوسازی مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۱ هزار کلاس درس در استان مازندران داریم ، گفت: :از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون ۲ هزار کلاس درس در مازندران در قالب حدود ۲۵۰ طرح آموزشی و با هزینه بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان شده است .

قربانعلی شیرزاد گفت: اول مهر امسال ۳۷ پروژه با ۱۷۹ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش مازندران خواهد شد که نسبت به مهر سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

وی گفت: در مجموع پیش بینی ما این است که تا پایان سال، ۵۵ پروژه نوسازی مدارس و فضای آموزشی با ۳۳۶ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش دهیم.

قربانعلی شیرزاد با بیان اینکه پروژه های تحویلی نوسازی مدارس امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی داشت، افزود: سال گذشته ۴۶ پروژه با بیش از ۲۳۹ کلاس درس تحویل شد که مورد استفاده دانش آموزان قرار گرفت.

به گفته او در حال حاضر حدود ۱۰۰ پروژه نوسازی و تجهیز مدارس نیمه تمام دولتی در استان داریم که تمامی هزینه‌های آن از سوی دولت تامین می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران افزود: بر اساس آمارها در پنج سال گذشته بیش از ۶ هزار کلاس درس تخریبی در مازندران شناسایی شد که ازاین تعداد حدود۲ هزار کلاس نوسازی و جایگزین شدند.

نفس های آخر بخاری های غیر استاندار مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید تنها ۵۰ درصد مدارس مازندران دارای سامانه گرمایشی استاندارد ب,دند که امروز این عدد به بیش از ۹۵ درصد رسیده و تا پیش از آغاز مهر تمام بخاری های غیر استاندار مدارس استان حذف می شود.

شیرزاد افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید از ۲۱ هزار کلاس درس استان بیش از ۱۱ هزار و۵۰۰ کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد بود که از این تعداد تاکنون ۹۰۷۰ کلاس در یک هزار و ۷۷۹ مدرسه به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شد.

وی ادامه داد: تا کنون با حمایت مالی دولت و برخی خیرین حدود ۸۰ درصد مدارس غیر استاندارد استان از نظر گرمایشی استاندارد سازی شدند.

شیرزاد همچنین اعلام کرد که دولت برای استاندارد سازی سامانه گرمایشی کلاسهای درس مازندران تا کنون۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس باقی مانده غیر استاندارد استان در ۴۷۰ مدرسه نیازمند اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی می باشد که در این مسیر حمایت های خوبی از سوی دولت و برخی خیرین می شود و تاکنون وقفه ای در این موضوع ایجاد نشد.

شیرزاد درباره رقم ۴۰۰ میلیاردی اعتبارات نیز توضیح داد و گفت: بالا رفتن قیمت ها هزینه های استاندارد سازی را تغییر داد به طوری که در گذشته برای استاندارد سازی هر کلاس درس ۷۰ میلیون ریال هزینه می شد در حالی که امروز این رقم به بیش از ۳۵۰ میلیون ریال رسیده است.

۷۳۳۵/۱۶۵۴


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان