نخستین کتاب عکس ارسباران رونمایی شد


تبریز- ایرنا- نخستین کتاب عکس ویژه ارسباران تحت عنوان “جلوه‌هایی از زندگی...
تبریز- ایرنا- نخستین کتاب عکس ویژه ارسباران تحت عنوان “جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” با حضور مسئولین محلی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، در آیین رونمایی از این کتاب، هنرمند عکاس اهری با ذکر اینکه ارسباران از نگاه عکاسی دارای جلوه ها و زمینه های کاری بسیاری است، افزود: از جنگلها و طبیعت بکر آن گرفته تا کوه‌ها و دشت‌های زیبا و آثار تاریخی و جاهای دیدنی؛ از اماکن و مساجد و بازارها گرفته تا تیمچه‌ها و خانه‌ها و کوچه‌ها و غیره، ضرورت ثبت و ضبط این‌همه زیبایی‌ها و جلوه ها همت بلندی را می طلبد و می‌توان گفت جمع‌آوری و ثبت آنها بسیار ضروری و نیاز جامعه امروز ارسباران است.

محمدرضا بهمرام عدم وجود کتاب عکاسی مختص منطقه ارسباران را از کاستی های مهم فرهنگ و هنر منطقه برشمرد و گفت: امید است این گام نخست بستر تداوم چاپ کتاب عکس در ارسباران را فراهم سازد و با ثبت و ضبط جلوه های مختلف زندگی در ارسباران ضمن ماندگار ساختن آن؛ دین خود را هم به آیندگان ادا کنیم زیرا که یکی از راه های مهم انتقال تاریخ و فرهنگ به آیندگان همانا دیدن از دریچه دوربین و ثبت و ماندگار کردن لحظه هاست و امروز این امر میسر شده و در آینده تأثیراتش بیشتر ملموس خواهد شد.

وی افزود: کتاب حاضر جلوه‌هایی از زیبایی های زندگی عشایری ارسباران است که با رویکرد مستند در طی چندین سال عکاسی شده و در اختیار هنرمندان و هنر دوستان این سرزمین قرار می گیرد و امید هست مقبول افتد.

یک عکاس برجسته اهری نیز در این آیین گفت : “جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” از لحاظ عکاسی به عنوان کتابی مرجع در عکاسی با دیدگاه‌های جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی و فولکلور آذربایجان مورد مطالعه قرار گرفته و در کلاس‌های آموزش عکاسی در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز تدریس شود.

میرعباس آل یاسین افزود: امروز روز بسیار خوبی برای من و سایر عکاسان است چون شاهد رونمایی از اثر زیبای یک هنرمند تلاشگر و محبوب هستیم.

یک روزنامه‌نگار اهری نیز در این آیین گفت: کتاب “جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” اثر محمدرضا بهمرام علاوه بر ارزش‌های هنری و فنی آثار، به واقع موزه مصور در مردم‌شناسی عشایر است و از نظر گردشگری عشایر نیز اهمیت دارد.

جعفر خضوعی با بیان اینکه موضوعات و نکات بسیاری در حیات عشایر وجود دارد که نیاز به مطالعه و پژوهش و مستندسازی دارد و کار هنری چون عکاسی درباره آنها به طور وسیع و عمیق می تواند انجام شود، گفت: کوچ، ائل یولی، آلاچیق، پرورش دام، تهیه لبنیات، پخت غذاها، ازدواج، لباس، پشم چینی، چوپانی، زیراندازها، بئشیک، آداب و رسوم رایج در ارتباطات و مناسبات ایلی و خانوادگی و… نکات ریز و درشت بسیاری از منظر فرهنگ و هنر و میراث معنوی جلوه های بسیاری برای عکاسی دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته “کوچ سنتی عشایر ایل قره داغ” در فهرست آثار ناملموس ملی کشور ثبت شد، خاطرنشان کرد: کوچ عشایر تنها یک رویداد معیشتی نیست بلکه دارای ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است و از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

وی با ذکر اینکه حیات عشایری هویت فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر شیوه معیشت خود را دارد و بر مجموعه ای از ارزش ها و هنجارها و آداب و رسوم و سنن و فولکلور ریشه دار استوار است، اضافه کرد: جوامع عشایری منطقه به خاطر زیست سنتی و پایبندی به شیوه های بومی زندگی هنوز بسیاری از عناصر فرهنگ بومی منطقه همچون؛ زبان، لباس، ادبیات شفاهی، بازی ها، موسیقی عاشیقی، غذاهای سنتی، رسوم و سنن را حفظ کرده است.

۷۲۲۵/۳۰۷۱

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته