130 میلیارد ریال به طرح های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت


130 میلیارد ریال به طرح های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت

گچساران - ایرنا -معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 130 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 24 طرح آبخیزداری استان در سال جاری اختصاص یافته است.

خدابخش جنگلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:امسال ۲۸۰ میلیارد ریال برای اجرای ۴۱ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۲۴ طرح عمرانی حوزه آبخیزداری استان با ظرفیت ۵۹ هزار متر مکعب در دست اجراست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح ها که در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست به طور میانگین ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

جنگلی همچنین از پیش بینی ۱۷ طرح آبخیزداری در استان برای اجرا در سال جاری خبر داد که در آینده نزدیک به مناقصه گذاشته می شوند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کنترل فرسایش خاک عنوان کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با پیامدهای خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی عنوان کرد: حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است.

وی بیان کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد شده است.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی