اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه


اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان در روستای داریان شهر پاوه استان کرمانشاه واقع شده است.شهر زیبای پاوه با قدمتی بیش از سه هزار سال در شمال‌غربی  استان کرمانشاه با فاصله نزدیک به 112 کیلومتر از مرکز استان و 45 کیلومتری نقطه مرزی ایران و عراق جای گرفته است. سازه‌ها و منازل مسکونی این شهر به […] نوشته اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه اولین بار در...

اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان در روستای داریان شهر پاوه استان کرمانشاه واقع شده است.شهر زیبای پاوه با قدمتی بیش از سه هزار سال در شمال‌غربی استان کرمانشاه با فاصله نزدیک به ۱۱۲ کیلومتر از مرکز استان و ۴۵ کیلومتری نقطه مرزی ایران و عراق جای گرفته است. سازه‌ها و منازل مسکونی این شهر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بیشتر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کمتری از دامنه کوه ساخته شده است، حیاط منزل خانه‌ای است که چند متر بالاتر از آن بنا شده است. به دلیل شباهت معماری این شهر به ماسوله گیلان آن را شهر «هزار ماسوله» نیز می‌نامند.

پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای زیاد، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبزی است که جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند و باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی شده‌اند.روستای گردشگری داریان در دامنه کوه های زاگرس و در ۲۳ کیلومتری شهرستان پاوه با طبیعتی بکر و زیبا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.داریان از روستا های زیبای بخش هورامان به دلیل دارا بودن چشمه های جوشان و زیبا به اسم داریان به معنای سیر شده از آب نام گذاری شده است و در ۲۵ کیلومتری شمالی پاوه قرار دارد.هورامان به علت داشتن دره های عمیق خانه هایی ساخته شده بر روی کوه دارد و منطقه ای پلکانیست اما خودرو تا نزدیکی بوم گردی نگین امکان عبور دارد و برای گردشگران مسن و خردسالان امکان رفت و آمد به راحتی فراهم شده است.

این مجموعه اقامتی دارای ۳ باب سوئیت است که از این تعداد ۲ سوئیت دارای ۱ خواب و هال با ظرفیت اسکان ۱۲ نفر و ۱ سوئیت فاقد اتاق و تنها با داشتن یک هال با ظرفیت اسکان ۶ نفر آمده پذیرش مهمانان این خانه می باشد. همچنین هر سوئیت دارای امکاناتی چون آشپزخانه، تلویزیون و یک تراس مشرف به استخر پرورش ماهی و باغستان های انار است.از دیگر امکانات ارائه شده در این خانه ی بومی می توان به موارد ذیل اشاره کرد: پارکینگ باز، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای تورهای گردشگری و سیستم های سرمایشی و گرمایشی مانند کولر آبی و بخاری نفتی.
یک سفره خانه سنتی نیز در این اقامتگاه وجود دارد و انواع غذاهای سنتی و بومی این منطقه بنا به سفارش گردشگران عزیز در آن تهیه و سرو می شود. غذاهای مانند دمی رب انار، دوینه، کلانه، شه له مینه، خورشت هلو، خورشت خرال و … که همگی با مواد اولیه ارگانیک و محلی و توسط بانوان هنرمند منطقه تهیه و طبخ شده است.
امروزه مردمان شهر های اطراف داریان اوقات فراغت خود را به این منطقه می آیند تا در آب و هوای و طبیعت زیبای داریان به دور از شلوغی های شهر استراحت کنند. در این روستا از یک سو مناظر سرسبز و بکرش و از سوی دیگر چشمه های فصلی و دائمی آن نظیر مارو ،ویشه و داریا که از کوه شاهو سرچشمه می گیرند، چشم نوازی می کند. مردمان مهمان نواز و خونگرم داریان به شغل های صنایع دستی چون سبد بافی، گیوه بافی و شال بافی، قالی بافی و موج بافی مشغولند و شما گردشگران عزیز می توانید یادگار و سوغات سفر خود را از آن ها تهیه کنید.
مناظر دل انگیز، معماری سنگی خانه ها، تراس بندی ها، باغستان های میوه، استخر های پرورش ماهی و طبیعت دست نخورده ی این روستا در کنار انار معروف داریان از جاذبه های گردشگری و دیدنی آن به شمار می رود.

اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه

ازجمله جاذبه های گردشگری طبیعی و خیره کننده پاوه میتوان به مارد ذیل اشاره کرد :

آبشار دریبر
آبشار دریبر یکی از دیدنی‌های پاوه دوست‌داشتنی است که در میان پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه، زیبایی استثنایی و منحصر به فردی به این منطقه بخشیده است. این آبشار چشم‌نواز پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه‌رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد

آبشار دشه
آبشار دشه از جمله آبشارهای افسانه‌ای پاوه در استان کرمانشاه است که در فصول مختلف به دلیل زیبایی‌های فراوانش مردم زیادی را مجذوب خود می‌کند. این آبشار پس از عبور از رودخانه پاوه‌رود، وارد رودخانه بزرگ سیروان می‌شود.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل
منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل یکی از جاذبه‌های دیدنی استان کرمانشاه در شهر پاوه است. این منطقه با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش حیات وحش از جمله شوکا در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در مرز ایران و عراق در منطقه کوهستانی و جنگلی اعلام شد.
تنوع فراوان زیستی گیاهی و جانوری، جنگل‌های زیبای بلوط، کوهستان‌های دلربا، رودهای پرآب از جمله دیدنی‌های این منطقه جذاب هستند.

آبشار نودشه
آبشار در روستای نودشه که یکی از توابع شهر پاوه به شمار می‌رود، در امتداد رودخانه سیروان در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق جا خوش کرده است. دیدن این آبشار زیبا در واقع بهانه‌ای برای آشنایی با این شهر کوچک و دوست‌داشتنی است که در دل طبیعت کوهستانی قرار گرفته و اطراف آن را جنگل‌های انبوه احاطه کرده‌اند. روستای نودشه به دلیل صعب‌العبور بودن و دور افتادگی همچنان بکر و دست‌نخورده مانده است. جاده پاوه به نودشه جاده بسیار زیبایی است که از چشم‌انداز‌های زیبایی از کوه، صخره، دره ، رودخانه، چشمه و جنگل برخوردار است.
هم چنین روستای زیبای ساتیاری از روستاهای زیبای اورامانات در فاصله ۲۵ کیلومتری پاوه , آبشار شولخه ,غار قوری قلعه , موزه ی روستا که انواع وسایل قدیمی بومیان روستا در آن استبه فاصله ۳ دقیقه اقامتگاه، یک درخت چنار کهنسال که در داخل روستا قرار دارد و به ثبت ملی رسیده است که به چناره گوره معروف و ۱ دقیقه تا اقامتگاه فاصله دارد. همچنین بافت سنتی روستا و دالان های متعدد آن از دیگر جاذبه های گردشگری روستای شرکان به شمار می آیند.

فاصله های حدودی این اقامتگاه تا جاذبه های گردشگری و مکان های مهم :
فاصله تا فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه : ۱۵۴ کیلومتر ( ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه )
فاصله تا ایستگاه راه آهن کرمانشاه : ۱۵۶ کیلومتر ( ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه )
فاصله تا پایانه مسافربری پاوه : ۲۴.۸ کیلومتر ( ۴۲ دقیقه )
فاصله تا کرمانشاه : ۱۴۷ کیلومتر ( ۲ ساعت و ۴۱ دقیقه )
فاصله تا تاریکه دره : ۳۰۰ متر ( ۱ دقیقه )
فاصله تا استخر پرورش ماهی : ۱۰۰ متر ( ۱ دقیقه )
فاصله تا تفرجگاه دریاچه سد داریان : ۵۵۰ متر ( ۲ دقیقه )
فاصله تا کودره : ۲۰۰ متر ( ۲ دقیقه )
فاصله تا سد داریان : ۱۰.۳ کیلومتر ( ۱۹ دقیقه )
فاصله تا غار قوری قلعه : ۶۲ کیلومتر ( ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه )
آدرس:استان کرمانشاه ، شهر پاوه ، ۲۲ کیلومتری پاوه – روستای داریان

اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه
اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه
اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه
اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه
اقامتگاه بوم گردی نگین هورامان پاوه

منبع : یو اسپیس – برنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج