بازدید مشاور رییس جمهوری از 6 طرح عمرانی در قشم


بازدید مشاور رییس جمهوری از 6 طرح عمرانی در قشم

قشم - ایرنا - مرتضی بانک، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی روز چهارشنبه درسفر یک روزه خود به جزیره قشم از روند ساخت قطعه سوم بزرگراه خلیج فارس، قطعه اول و دوم بزرگراه مرکزی ،آماده سازی 2 طرح شهرک سازی 98 و 74 هکتاری در غرب شهر و نیروگاه 500 مگاواتی برق قشم بازدید کرد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه باین بازدیدها گفت: قطعه سوم بزرگراه خلیج فارس به طول ۷.۸ کیلومتر از میدان درگهان تا اسکله کاوه با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در دست ساخت است و هم اکنون بیش از ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محرم بهاروند افزود: عملیات اجرایی این بزرگراه در ۲ مسیر رفت و برگشت با ۱۱.۵ متر عرض باندها، از بهمن ماه ۱۳۹۴ شروع شد که مسیر رفت آن تا بهمن ماه سال جاری و مسیر برگشت نیز تا بهمن سال ۱۳۹۹ به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، پیش از این قطعه اول بزرگراه خلیج فارس به طول ۱۳.۶ کیلومتر و قطعه دوم نیز به طول ۴.۸ کیلومتر با محورهای فرعی و تقاطع‌ها به طول ۲.۳ کیلومتر اجرا شد و همچنین در ابتدای این بزرگراه نیز بلوار خلیج فارس به طول ۲.۶ کیلومتر به بهره برداری رسید.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: طرح اتوبان مرکزی جزیره از فرودگاه بین المللی تا نزدیکی شهر درگهان در ۲ باند رفت و برگشت و در سه قطعه در حال اجراست که قطعه اول این طرح تا بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: عملیات ساخت قطعه اول این بزرگراه به طول ۱۰ کیلومتر از میدان فرودگاه تا سه راهی دیرستان در سه طرح زیرسازی، آسفالت و انجام خط کشی، نصب گاردریل و علایم ترافیکی با اعتباری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

بهاروند افزود: زیرسازی قطعه اول این طرح با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال از مرداد ماه سال ۱۳۹۴ شروع شده و مردادماه امسال به پایان رسید و آسفالت آن نیز با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

وی اظهار داشت: بیش از ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام عملیات خط کشی، نصب گاردریل و علائم ترافیکی در نظر گرفته شده و پیش بینی می شود این قطعه تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: قطعه دوم این بزرگراه نیز به طول ۱۰ کیلومتر از سه‌راهی دیرستان تا رَمکان با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال بهمن ماه سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته بهاروند مرحله زیرسازی قطعه دوم با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال بیش از ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازدید از طرح آماده سازی اراضی غرب شهر قشم

مشاور رییس جمهوری و هیات همراه در ادامه بازدیدهای خود از ۲ طرح آماده سازی ۹۸و ۷۴ هکتاری شهرک های مدرن در غرب شهر قشم بازدید کرد.

در راستای اجرای سیاست واگذاری زمین به سرمایه گذاران به عنوان سهم مشارکتی سازمان منطقه آزاد قشم ، این سازمان در طرح‌های شهرک‌های سه گانه ۹۸و۷۴ هکتاری به ترتیب با ۶۰ درصد و ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی با سرمایه گذاران این مجموعه‌ها مشارکت کرده است.

در طرح توسعه جمعیتی شهر قشم تا سال ۱۴۰۰ قرار است جمعیت ۲۷ هزار نفری فعلی این شهر به ۹۶ هزار نفر افزایش یابد که ۱۸ هزار و ۲۴۰ نفر آنان با استقرار در سه شهرک، به جمعیت شهر قشم اضافه خواهند شد.

با اجرای سه شهرک مدرن شهر قشم هفت هزار و ۶۰۰ نفر در پروژه ۹۸ هکتاری که ساحل شمالی قشم را به ساحل جنوبی متصل می کند، مستقر شوند و پنج هزار و ۶۶۵ نفر در طرح ۷۴ هکتاری و چهار هزار و ۹۷۵ نفر نیز در طرح ۶۵ هکتار مستقر شوند.

در طرح ۹۸ هکتاری ۸،۵ هکتار فضای تجاری و ۲۷ هکتار فضای مسکونی ایجاد می شود و در طرح ۷۴ هکتاری ۱۹ هکتار فضای تجاری و ۱۹ هکتار فضای مسکونی پیش بینی شده است. در شهرک ۶۵ هکتاری نیز ۳،۵ هکتار برای امور تجاری و ۱۹،۵ هکتار در زمینه مسکونی طراحی شده است.

بازدید از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق قشم

مرتضی بانک در ادامه سفر یک روزه خود از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق قشم بازدید کرد.

نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی انرژی گستر قشم هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش بینی می شود تا دهه فجر امسال، ۳۴۰ مگاوات آن وارد مدار شده و قشم را از واردات برق بی نیاز کند.

نیاز برق قشم بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ مگاوات برآورد شده که هم اینک از سرزمین اصلی تامین می شود، افزود: این طرح گام مهمی در رفع نیاز انرژی برق جزیره است.

سرمایه گذاری مجموع ۲ طرح تولید برق و آب ۱۰۰ درصد داخلی است و برای احداث این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی و آبشیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی، ۳۸۶ میلیون یورو هزینه می‌شود.

تا کنون ۲ نیروگاه ۱۷۰ مگاواتی ساخت گروه مپنا در محل نصب شده و هم‌اینک عملیات اجرای خط انتقال گاز ۱۶ اینچ به طول چهار کیلومتر در حال انجام است.

طرح تولید آب شیرین به منظور تامین آب مورد نیاز جزیره قشم، مجموعه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین نیازهای کشاورزی قشم در منطقه مرکزی جزیره تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

این نیروگاه از گاز طبیعی که از پالایشگاه گورزین تامین می شود، استفاده خواهد کرد که در حال تکمیل خط می باشد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده‌است.

۷۵۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...