از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیه


از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیه

حسینیه درکه در جوار مسجد این منطقه از شمال شهر تهران با قدمتی چندصد ساله توانسته جلوه‌ای زیبا از همزیستی مسجد با دیگر اماکن مذهبی را به نمایش بگذارد. همزیستی‌ای که رهاوردش عزاداری‌های باشکوه محرم و همراه کردن مردم در اتفاق‌های بزرگ خیرانه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد درکه با پیشینه ای قدیمی از اماکن ارزشمند مذهبی و فرهنگی منطقه درکه در شمال شهر تهران به شمار می رود. درباره قدمت این مسجد روایت های مختلفی بیان می شود. در برخی اخبار قدمت مسجد و حسینیه درکه را تا ۶۰۰ سال ذکر کرده اند.

مسجد جامع درکه، در جوار امامزاده «سید محمد ولی» از نوادگان امام سجاد (ع) واقع شده است که با برگزاری برنامه های های متنوع توانسته به قطب فرهنگی این منطقه تبدیل شود و با ایجاد مجموعه ای فرهنگی ورزشی با امکاناتی مجهز، مرکزی برای اوقات فراغت و تفریح و سرگرمی نوجوانان و جوانان باشد.

این مسجد جامع دارای بخش هایی همچون کانون فرهنگی هنری، بسیج، حسینیه، کتابخانه باز و مهد کودک است که به مخاطبان خود خدمات مختلفی را ارایه می دهد، مردم این منطقه نسبت به مسجد و کانون فرهنگی هنری آن علاقه خاصی دارند و برای حضور فرزندانشان در برنامه های فرهنگی آن‌ها اهتمام دارند.

حسینیه

حسینیه در جوار مسجد جامع درکه واقع است به دلیل آنکه فضای شبستان مسجد جامع درکه برای برگزاری مراسم مختلف در اعیاد و عزاداریها کوچک است، مراسم عزاداری محرم و برنامه های مناسبتی در این حسینیه که بیش از 700 نفر ظرفیت دارد، برگزار می شود. اهالی محله درکه چند روز قبل از آغاز ماه محرم به پیشواز این ماه می روند و حسینیه را برای دو ماه عزاداری محرم و صفر آماده می کنند.

از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیه

شب اول محرم، مراسم علامت بندان در حسینیه درکه برگزار می شود. علامت بندان از رسم‌های قدیمی این حسینیه است و با برنامه و آداب خاصی انجام می‌شود. روضه‌خوانی و مداحی در هنگام علامت بندان با شور و حرارت انجام می شود و همه اهالی درکه در این مراسم حضور می یابند. محل برگزاری مراسم را با چادر بزرگی مسقف می کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برگزاری مراسم محرم در درکه، دور هم جمع کردن اهالی و همدل کردن آنها با یکدیگر است. در گذشته سخنرانان مطرحی در ایام سوگواری محرم در این حسینیه حضور می یافتند، افرادی مثل آیت‌الله ‌حائری شیرازی، شهید مطهری و علامه طباطبایی(ره).

حجت الاسلام «الله وردی» که بیش از 13 سال است، امام جماعت مسجد جامع درکه و عضو هیئت امنای حسینه درکه است، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه عزاداری حسینی در حسینیه درکه، اظهار کرد: مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در این حسینیه در پنج دهه برگزار می شود.

عضو هیئت امنای حسینیه درکه با اشاره به یکی از رسومات عزاداری در این حسینیه که بیش از 300 سال قدمت دارد، گفت: روز قبل از تاسوعای حسینی عزاداران مسجد جامع اوین در این حسینیه حضور می یابند و در حسینیه درکه به عزاداری می پردازند و در روز تاسوعای حسینی نیز عزاداران حسینیه درکه دسته عزاداری را به مسجد جامع اوین می برند و در این مسجد اقامه عزا می کنند. در واقع دید و بازدید مذهبی یکی از رسومات قدیمی این مسجد و حسینیه و اهالی آن است.

از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیه

وی با اشاره به برنامه اقامه عزای سیدالشهداء(ع) در حسینه درکه در سال ۹۸ افزود: حجت الاسلام محب زاده در دهه اول، حجت الاسلام ابوالقاسمی در دهه دوم و استاد مهدی قاسمی نیز دهه سوم در این حسینیه به ایراد سخن می پردازند.

این گزارش می افزاید: در دی ماه سال 96 دو موتور‌سوار پس از شکستن شیشه و پرت کردن مواد آتش‌زا به داخل حسینیه متواری می شوند، در این اتفاق حسینیه دچار آتش سوزی شد و از آن زمان تاکنون حسینیه در دست بازسازی قرار دارد.

حجت الاسلام الله وردی در این باره اظهار کرد: در دو سال گذشته، بیش از پنج میلیارد تومان برای بازسازی حسینیه هزینه شده که بیش از 95 درصد آن توسط خیرین پرداخت شده است و 300 میلیون تومان نیز از سوی شهرداری کمک داشته ایم.

از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیهبه گزارش خبرگزاری شبستان، این حسینیه تداعی کننده خاطرات بسیاری از مردم این محله از کودکی تا به امروز است و از بین رفتن آن در شعله های نادانی، باعث تاثر بسیاری از افرادی شد که خاطرات خود را با این حسینیه گره‌ زده بودند. از کاشی‌های قدیمی منقش به اسم صاحب اثر گرفته تا فرش های نفیس، تابلوهای ارزشمند، کتیبه ۷۲ تن از یاران سیدالشهدا(ع)، نماد حرم امام حسین(ع)، عَلَم ها، کُتل ها و پرچم های قدیمی که همگی خاطرات اهالی محله و ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع) را با خود به یادگار داشت در این آتش سوزی از بین رفت.

عضو هیئت امنای حسینیه درکه ابراز کرد: اگرچه بخش قابل توجهی از تاریخ کهن عزاداری این محله شامل فرش‌ها و علم‌ها که برخی قدمت آن‌ها را بیش از ۱۵۰ یا ۲۰۰ سال می دادند، در آتش سوخت ولی با همت خیرین کار بازسازی حسینیه اکنون به پایان رسیده و فرش های جدید برای حسینیه توسط خیرین خریداری شده است. اکنون تنها بخش جزیی از بازسازی این بنا باقی مانده است.

مساحت حسینیه درکه، ۶۰۰ مترمربع است که پس از تخریب و عقب‌نشینی به ۵۲۰ متر کاهش یافت و حسینیه‌ای که قبلا حدود ۱۲۰۰ متر زیربنا داشته، اکنون در چهار طبقه و با ۱۸۰۰ متر زیربنا ساخته شده است.

از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیهکانون فرهنگی هنری شهدای درکه

کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع درکه از دیگر بخش های مسجد درکه است که در سال ۱۳۸۷ با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد. برپایی کارگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی، ارائه مشاوره های تحصیلی و ازدواج، پاسخ به شبهات دینی و برپایی حلقه های معرفتی و اجرای برنامه های علمی، مذهبی و هنری ویژه نوجوانان و برنامه های اوقات فراغت از جمله برنامه های شاخصی است که در این کانون دنبال می شود.

از عزاداری‌های پرشور تا گره‌گشایی‌ از مردم در سایه همزیستی یک مسجد و حسینیه

ویزیت رایگان

تعدادی از پزشکان یک روز در هفته در مسجد درکه حضور مییابند و نمازگزاران را به صورت رایگان ویزیت میکنند، مشاورههای پزشکی هم در مسجد به مردم ارائه می شود.

پایان پیام/40

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اختتامیه محافل بهار قرآنی سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار می شود