مسجدی که پاتوق محرمی اردبیلی‌های پایتخت است/ از حضور مداحان معروف تا انجام آئین‌های سنتی


مسجد «حاج‌مجید» به عنوان یکی از مراکز اصلی تجمعات آذری‌زبان‌ها و اجرای آئین‌های سنتی آنها همچون طشت‌گذاری، توانسته از محورهای اصلی عزاداری‌های پایتخت در محرم حسینی باشد. حضور هیئت‌ها و مداحان نام‌آشنا در برنامه‌های این مسجد، گواهی بر این ادعا است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: گردهمایی اقوام مختلف ایران اسلامی در مناسبت های مذهبی با محوریت مساجد، سنتی است تا ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع)، به اتحاد میان خود نیز قوام ببخشند.

یکی از اقوامی که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند، آذری زبان ها هستند و باز در این میان، اردبیلی‌ های مقیم تهران نمونه بسیار متحد و همدل قومیتی را در بزرگداشت مناسبت های مذهبی به ویژه محرم حسینی به منصه ظهور رسانده اند؛ چنان که چند مسجد در تهران، مرکز اصلی گردهمایی اهالی این خطه از کشورمان هستند.

بی گمان مسجد «حاج مجید» (واقع در خیابان هلال احمر) مشهورترین یا از مشهورترین مساجدِ محل تجمعات اردبیلی های مقیم تهران است.

همه ساله چند روز مانده به سال نو قمری و آغاز مراسم سوگواری در ایام شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) و اصحاب باوفایشان، اردبیلی‌ها دور هم جمع می شوند، مسجد حاج مجید را سیاه پوش می کنند و با برپایی آیین سنتی و اثرگذار «طشت گذاری» دل ها را آماده محرم می کنند.

مسجدی که پاتوق محرمی اردبیلی‌های پایتخت است/ از حضور مداحان معروف تا انجام آئین‌های سنتی

مسجد حاج مجید هر سال میزبان نام دارترین ستایشگران اهل بیت (ع) است؛ زمانی مرحوم حاج «سلیم موذن زاده اردبیلی» و در زمانی دیگر، شهروز حبیبی اردبیلی و علیرضا اسفندیاری اردبیلی به مدیحه سرایی در این خانه خدا پرداختند. در واقع علاوه بر حضور پرشور مردم، منبری ها و روضه خوانان نام آشنا نیز هر جا باشند سالی چند بار خود را به این خانه خدا می رسانند.

مسجدی که پاتوق محرمی اردبیلی‌های پایتخت است/ از حضور مداحان معروف تا انجام آئین‌های سنتی

آوای دلنشین این مداحان و همراهی پرشور ترک زبانان خطه سرسبز اردبیل، حال و هوای بین الحرمین و کربلای معلی را در مسجد تداعی می کند. به ویژه آنکه این مسجد محل حضور هیئت های نام آشنای آذری زبان نیز است چنان که در سال های اخیر هیئت سینه ‌زنان باب ‌الحوائج، حضرت ابوالفضل العباس (ع) مراسم سوگواری را در مسجد حاج مجید برگزار می کنند.

علاوه بر این، بسیاری از هیئتهای نام آشنای آذری زبان، مقیم در تهران از جمله هیئات «حضرت علی اصغر (ع)» و «متوسلین به خانم رقیه (س)» نیز در مناسبت های مذهبی مهمان مسجد حاج مجید می شوند.

مسجدی که پاتوق محرمی اردبیلی‌های پایتخت است/ از حضور مداحان معروف تا انجام آئین‌های سنتی

از موضوع سوگواری حسینی که بگذریم باید بگوییم که مسجد حاج مجید در سایر حوزه های معرفتی نیز بسیار فعال است. اهالی این خانه خدا همه روزه ویژه برنامه هایی در حوزه های دینی، فرهنگی، هنری و علمی برگزار می کنند و در این میان، برپایی جلسات آموزش روخوانی، روان خوانی و ترجمه قرآن و جلسات تفسیر قرآن، برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی از ابتکارات جالب در مسجد حاج مجید برای زنده نگاه داشتن نام و یاد افراد، برپایی کرسی تلاوت مجلسی قرآن به نام آنها است. برای نمونه مراسم یادبود شهدای آتش ‌نشان و سیل زدگان برخی از استان های کشورمان در عید نوروز امسال، در قالب کرسی تلاوت مجلسی قرآن برگزار شد. «مجید عنان ‌پور»، از قاریان ممتاز کشوری حضوری مستمر در این خانه خدا دارد.

مسجد حاج مجید آنقدر فعال است که علاوه بر اهالی منطقه 17، مدیران شهری این منطه از تهران نیز بسیار تمایل دارند برنامه ها و طرح های مختلف خود را در این خانه خدا اجرا کنند. برای نمونه شهرداری منطقه 17 تهران، این مسجد را برای اجرای طرح جهادی-محله ای ۱۳۷ انتخاب کرده است.

مسجدی که پاتوق محرمی اردبیلی‌های پایتخت است/ از حضور مداحان معروف تا انجام آئین‌های سنتی

بر اساس اجرای طرح جهادی محله ای ۱۳۷، شهرداری هر منطقه از تهران با حضور در مسجدی محوری به مشکلات مردم آن منطقه رسیدگی می کند. اتفاقی که دو هفته پیش با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار تهران و شهردار منطقه 13 در مسجد قدس (واقع در خیابان پیروزی، نرسیده به چهارراه کوکا کولا، نبش خیابان اول نیروهای هوایی) رخ داد.

از وضعیت این روزهای مسجد حاج مجید که بگذریم باید بگوییم که این مسجد در دوره ماندگار تاریخ معاصر ایران اسلامی یعنی نهضت امام خمینی (ره) علیه نظام طاغوت نیز یکی از محورهای اصلی مبارزه بود و اعلامیه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی از این خانه خدا در سطح منطقه 17 شهر تهران توزیع می شد.

سخن آخر اینکه، مسجد حاج مجید با گذشته درخشان و حال مطلوب، افقی روشن و آینده ای درخشان در پیش دارد و بی گمان همه این موفقیت ها به دلیل همدلی اردبیلی های مقیم تهران و در سایه لطف الهی و عنایت اهل بیت (ع) است.

یادآور می ‌شود، مسجد حاج مجید در خیابان هلال احمر، نرسیده به بزرگراه شهید نواب صفوی، روبروی پمب بنزین واقع شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل