جامعه بی حس در مقابل منکر‌ها، مرده است


جامعه بی حس در مقابل منکر‌ها، مرده است

خبرگزاری آریا- در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منکر‌ها نباید وجود داشته باشد.

جامعه بی حس در مقابل منکر‌ها، مرده است
خبرگزاری آریا- رئیس قوه قضاییه: در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منکر‌ها نباید وجود داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر افزود: جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است.
وی گفت: فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما مرده معرفی شده است؛ یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن در این زمینه است.
رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که مگر می‌شود یک مومن ایمان به خدا داشته باشد، اما نسبت به ترک معروف و نهی از منکر حس و احساس مسئولیت نداشته باشد، تصریح کرد: این حس داشتن امری است که همواره امامان و پیشوایان دین و اولیای خدا بر آن تاکید کرده‌اند تا جایی که فرمودند تمام فرائض بند به این فریضه است.

امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی وجود دارد آن هم حضور مردم در همه سطوح اجتماعی است.
وی در ادامه افزود: مهمترین معروف‌ها در نظام جمهوری اسلامی اجرای عدالت است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه وجود و حرکت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مبارک و از برکات الهی است افزود: خداوند متعال انشالله بنیان گذاران این نهاد را مشمول رحمت و عنایت خودشان قرار دهند.
وی گفت: این ستاد فقط وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده ندارد و وظیفه اجتماعی این فریضه الهی را بر عهده دارد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارند افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چهار اصل اساسی نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر است.
وی گفت: نظام ما نظام اقامه صلات، اعطای زکات، کمک به دیگران وگره گشایی از کار یکدیگر در راه خداست.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: نظام ما نظام امر به خوبی‌ها و نهی از نباید‌ها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها در حوزه افکار، عقاید، اخلاق، عمل و اجرا در همه سطوح است.
وی گفت: گزارشگران فساد و تخلف باید حمایت شوند. تمام لایه‌های نظام حامی امران به معروف و ناهیان از منکر است و اگر نباشد با اصل نظام سازگاری ندارد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه جامعه اسلامی باید همواره پاک بماند، گفت: در حوزه مسائل اقتصادی، امروز از مهمترین معروف‌ها رونق تولید و ساماندهی مصرف است و از مهمترین منکر‌ها، مصرف بی رویه است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: بی توجهی به حقوق مصرف کننده و خریدار، بازار بی رویه و بی توجهی به قیمت گذاری‌ها از منکرات است.
وی افزود: از طریق رسانه‌های جمعی بویژه رسانه ملی مردم باید بیش از پیش بدانند که جامعه اسلامی تضمین کننده اجرای قانون و عدالت است و امر به معروف و نهی از منکر حس مسئولیت پذیری همه جامعه نسبت به شئونات اجتماعی است.
رئیس قوه قضاییه افزود: من به عنوان یک مسلمان انقلابی نمی‌توانم نسبت به آنچه دارد انجام می‌گیرد بی تفاوت باشم. اگر یک بار هم تخلف و فسادی اتفاق افتاد با احساس مسئولیتی که در دستگاه‌های نظارتی نهادینه شده مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حسابرسی دولتی که وظیفه نظارت را دارند این تخلف پیگیری می‌شود.
وی گفت: نظام خودکنترلی یعنی هر کس خودش را مسئول بداند که در پنهان و آشکار خلاف قانون عمل نکند، این یکی از راه‌های تضمین اجرای عدالت است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: به مدیران تاکید می‌کنم اگر می‌خواهند درجه جرم تخلف در یک سازمان یا یک اداره را کاهش دهند، معنویت و اخلاق را گسترش داده تا شاهد کاهش جرم و تخلف باشیم.

ضرورت تلاش همه‌گیر برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر
رئیس قوه قضاییه تلاش همه‌گیر برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر را ضروری برشمرد و آن را از مصادیق مجاهده در راه خدا دانست.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: نامگذاری هفته اول محرم به نام امر به معروف و نهی از منکر به برکت قیام سالار شهیدان اقدام خوبی است، زیرا فضای عاشورایی جامعه ما نیاز دارد که با فلسفه قیام حسینی آشناتر شویم و بدانیم که پرچمدار امر به معروف، امام حسین (ع) و یاران باوفای او هستند و امروز در جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر قرار گرفتن اقتدا به حسین (ع) است.
وی افزود: در جایگاه ناهی قرار گرفتن و نهی از بدی‌ها شدن، ویژه است و آن را در زمره مجاهده در راه خدا برشمرده اند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد غیر از آنچه خدا حکم کرده نباید حکم کند و فقط باید حکم خدا را اجرا کند.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه در قضاوت شناخت موضوع و حکم و تناسب بین حکم و موضوع لازم است گفت: دخالت نکردن بدون حب و بغض در قضا ضروری است، در امر به معروف و نهی از منکر هم همین طور است و ناهی فقط برای خدا باید امر کند و اگر با هدف انتقام گیری باشد امر به معروف نیست.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: در امر به معروف و نهی از منکر باید منکر و معروف شناخته شده باشند همانند قضاوت، زیرا حقیقت امر به معروف و نهی از منکر امر خداست و ناهی خداست، زیرا او در جایگاه اعلی است.
وی با اشاره به اینکه خداند به آمر و ناهی قدرت می‌دهد تا امرش در جایگاه برتر باشد، گفت: باید قدرتمندانه کار شود تا زشتی رخت بربندد و تلاش شود معروف انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: پیداکردن باور الهی و عقایدحق از بهترین معروف هاست و اخلاق کریمه در رفتار زندگی بسیار مهم است و باید برای تحقق معروف‌های اداری، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و حوزه‌های فردی و اجتماعی تلاش شود.

مهمترین معروفات، ایجاد امید در جامعه است
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز از مهمترین معروفات ایجاد امید در جامعه است و مردم باید با امید زندگی کنند و دشمن به دنبال ایجاد یأس در جامعه است.
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در ادامه افزود: جامعه بدون حس در برابر ترک معروف‌ها، جامعه‌ای مرده است.
وی ادامه داد: شاخص زنده بودن و مرده بودن جامعه، آمر به معروف و ناهی از منکر است، اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمرنگ شد در آن جامعه فساد، بی اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها گسترش می‌یابد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبک شمرده شود شاهد تسلط شرارت خواهیم بود، جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت نباشد و در مقابل انجام وظیفه الهی احساس خطر نکند و در امور اجتماعی نسبت به همسایگان، اقوام، خویشان، بستگان و شهر خود احساس نداشته باشد به این وضعیت دچار می‌گردد.
وی ادامه داد: در یک اداره رشوه می‌گیرند افراد هم می‌شنوند و می‌بینند و اگر احساس مسئولیت نکنند با فرد رشوه گیر همکاری کرده اند، در واقع این افراد می‌گویند به من چه ربطی دارد و نمی‌دانند که حجت خدا، امر به معروف و نهی از منکر است.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر جهاد در راه خداست و آثار و برکات الهی خودش را دارد و پرچم امر به معروف و نهی از منکر را امام (ره) در این کشور بلند کرد و برکات الهی این پرچم امروز همواره برای ملت خودمان و ملت‌های جهان است.
وی افزود: ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن در مقابل زشتی‌ها و پلشتی‌ها است دشمن به دنبال این است که منکرات و مفاسد اخلاقی، هرج و مرج، فساد و بی قانونی را در جامعه گسترش دهد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: امروز قانون مداری از مهمترین معروف‌ها در جامعه است، دیروز انکر منکرات، نظام شاهنشاهی و طاغوتی بود و امروز اعرف معروفات حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس قوه قضاییه گفت: دشمن به دنبال حساسیت سنجی است و بعد از حساسیت زدایی به دنبال این است که جامعه به دنبال منکر حساس شود و اگر جامعه در مقابل ترک معروف، حساس نبود یک گام جلوتر می‌گذارد و این موضوع در طول تاریخ وجود داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی