به وقت مویه طایفه بنی‌اسد


به وقت مویه طایفه بنی‌اسد

همدان- ایرنا- عزاداران دیار الوند در سومین روز از شهادت سید و سالار شهدا امام حسین(ع) و یاران باوفایش در آیینی به نام طایفه بنی اسد تشییع شهدای کربلا را پس از قرن‌ها برای مردم تداعی کردند.

هیات‌های عزادار و عاشوراییان همدان نیز با همنوایی طایفه بنی‌اسد در سومین روز شهادت امام حسین‌(ع) در همدان مظلومیت شهدای کربلا را فریاد زدند و نوحه‌سرایی کردند.

تجمع عظیم عاشوراییان در سومین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در این شهر به جلوه ای خاص از آیین‌های سوگواری مردم همدان مبدل شده که هر سال با شکوهی خاص و به سبک و شیوه ای منحصر به فرد به یاد مظلومیت اسرای دشت نینوا برگزار می‌شود.

هیات های سوگوار با بازسازی و به نمایش درآوردن اقدام قبیله بنی اسد در همراهی امام سجاد(ع) در تشییع و به خاک سپاری پیکر شهدای دشت کربلا، مظلومیت اسرای دشت نینوا را به تصویر می‌کشند و در سوگ آن عزاداری می‌کنند.

هیات بزرگ عباسیه جولان و امامزاه یحیی آیین سومین روز شهادت شهدای دشت کربلا را با حضور شمار زیادی از هیات‌های عزادار برگزار می‌کنند.

همچنین هیات‌های قدیمی و معروف همدان از جمله هیاتهای شالبافان، نظربیگ و زینبیه نیز که اغلب نام محله قدیمی را برای خود برگزیده‌اند با بازسازی برخی از صحنه های کربلا، مظلومیت شهدای دشت نینوا و اسرای کربلا را تداعی می‌کنند.

برپایی نمادین خنچه عقد حضرت قاسم(ع)، گهواره حضرت علی اصغر و تشییع پیکر سپیدپوش خون آلود بی سر ابا عبدالله(ع)، صحنه سازی خرابه های شام، به تصویر کشیدن صحنه اسرای دشت نینوا، به حرکت درآوردن شتر و نمایش خیمههای سوخته، ابعاد مختلف حادثه کربلا از آیین‌های سوم عاشورا در همدان است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی همدان در این باره گفت: برنامه سوم امام حسین (ع) به صورت ویژه و خاص در شهرهای مختلف این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری افزود: در این آیین ها هیات‌های عزاداری به صورت یکپارچه و متحد با عنوان عاشوراییان همدان گردهم می‌آیند و نوای لبیک یا حسین(ع) سر می‌دهند.

وی اظهار کرد: تجمع بزرگ عاشوراییان نشانه ارادت و دلدادگی مردم به اهل بیت (ع) بوده که به بهترین شکل در چند سال اخیر در همدان به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا عزاداران و سوگواران حسینی در شهر دارالمومنین همدان پس از برگزاری آیین های عزاداری سومین روز شهادت سید و سالار شهدا امام حسین (ع) همزمان با اذان ظهر به عزاداری خود پایان داده و نماز ظهر را به صورت جماعت اقامه می‌کنند.

۷۵۲۳/۲۰۸۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ساخت یادمان شهیدان سلگی و حاج بابایی در گلزار شهدای همدان