پیش از تشکیل ستاد تبلیغات جنگ، خبرنگار را جاسوس می دانستند


پیش از تشکیل ستاد تبلیغات جنگ، خبرنگار را جاسوس می دانستند

تهران- ایرنا- رئیس دفتر ایرنا در اهواز در دوران جنگ، گفت: خبرنگار تا قبل از تشکیل ستاد تبلیغات جنگ، جاسوس قلمداد می شد و هرگاه او وارد منطقه جنگی می شد او را ستون پنجم دشمن می دانستند.

"حسن هانی زاده" روز شنبه در نشست "خاکریزها و خودکارهای خونین" با موضوع واکاوی معیارهای نشر رسانه ای اطلاعات در دوره جنگ تحمیلی افزود: وقتی جنگ شروع شد برای همه غافلگیر کننده بود البته ما از دفتر اهواز از مردادماه [۱۳۵۹] گزارش هایی در بولتن اخبار ویژه ایرنا می گذاشتیم و از حرکات مشکوک عراق و آرایش نظامی آنها اطلاع رسانی می کردیم اما کسی به دلیل فضای آن موقع به این موضوع توجهی نمی کرد.
وی ادامه داد: وقتی جنگ شروع شد درکی از رسانه در جنگ نبود. هر فرمانده بِر اساس ابتکار خود جنگ را مدیریت می کرد و در این صورت خبرنگار نمی توانست کاری کند و اسم خبرنگار جاسوس بود و خبرنگار که می آمد خبر بگیرد او را ستون پنجم دشمن می دانستند تا اینکه ستاد تبلیغات جنگ راه افتاد.
هانی زاده ادامه داد: ستاد، جنگ را به شهرها و جامعه جهانی انتقال داد و این هنر برجسته ای بود که تازه خبرنگار جایگاه پیدا کرد. انتقال خبر بسیار دشوار بود تلفن و وسائل ارتباطی نبود خبرنگار ٦ کیلومتر می دوید تا به تلفن می رسید و گزارش را مخابره می کرد. خبرنگاران بدون داشتن شاخص خبری مشخص یک سری گزارش ها را مخابره و منتشر می کردند.
وی با اشاره به دو هدف پیگیری انتقال سریع اخبار جبهه و سرعت در خبر، ادامه داد: تا آخر به همین شکل ادامه دادیم.
خبرنگار سابق ایرنا افزود: اما اینکه از آن طرف عراق چه می کرد؛ باید بگویم تازه فهمیدیم ایران چه خطری را پشت سر گذاشت. صدام از ١٢ بهمن ٥٧ جنگ را کلید زد معاون صدام بعدها در خاطراتش نوشت که تصور أین است جنگ از ٥٩ شروع شد درحالیکه از ١٢ بهمن ٥٧ من و صدام نقشه ها را در آوردیم؛ صدام گفت خوزستان جزو عراق است و برای تامین امنیت عراق تا مرز کرمانشاه پیش می رویم. یک سری عوامل حزب بعث با عربستان، امارات و أردن برای رایزنی رفتند.
هانی زاده خاطرنشان کرد: وزیر نفت وقت عراق در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون فلوجه گفت که ٦٠ ژنرال مصری و أردنی به دو بخش تقسیم شدند ٣٠ نَفَر تخصص های در جنگ روانی و رسانه ای داشتند و ٣٠ نَفَر در اتاق عملیات بودند این ژنرال های شکست خورده جنگ ١٩٦٧ (اعراب و اسرائیل) به کمک صدام آمدند.

وی افزود: عراق تبلیغات جنگ را دولتی و نظامی کرد اما ستاد تبلیغات جنگ ایران تبلیغات را مردمی کرد. یک سال بعد از جنگ، عراق در افکار عمومی با ادبیات تبلیغاتی خود منزوی شد و تحلیل خبرنگاران خارجی این بود که شکستهایشان را کوچک و پیروزی را بزرگنمایی می کردند.
رئیس دفتر ایرنا در اهواز در دوران جنگ اضافه کرد: وزیر نفت عراق گفته بود ٥ میلیارد دلار تن خواه در اختیار وزیر دفاع بود درحالی که کل هزینه جنگ ما شاید ٥ میلیارد نبود. حتی بسیاری از خبرنگاران برجسته عرب را خریدند تا مقالاتی در مدح ارتش صدام منتشر کنند.

هانی زاده با بیان اینکه بعد از سقوط صدام همه ژنرال ها خاطرات خود را منتشر کردند، گفت: صلاح عمر علی می گفت خرمشهر که آزاد شد با عدنان خیرالله وزیر دفاع به واشنگتن و مستقیم به پنتاگون رفتیم دستگاه های شنود آوردیم در عراق کار انداختیم همزمان ٢ هزار تلفن مسئولان را شنود می کرد. امریکا که این دستگاه را که به ناتو هم نمی داند به عراق داد.
وی افزود: بنابرین از اتفاقاتی که در عراق رخ داد در آن زمان بی اطلاع بودیم. ٦ کشور شورای خلیج فارس ١٢٠ میلیارد دلار به عراق کمک مالی کردند درحالی که همه درها به روی ما بسته بود و نفت ما را هم به کمترین قیمت می خریدند.
هانی زاده تصریح کرد: تبلیغات جنگ ما کاملا حساب شده و مبتنی بر خواست مردم و جامعه جهانی بود؛ «ایرنا» به یک خبرگزاری فعال بین المللی در دوران جنگ تبدیل شد. همه رسانه های تراز اول دنیا منتظر تلکس ایرنا بودند تا در رسانه خود منتشر کنند.
وی ادامه داد: یکی از فعالان رسانه ای دوران جنگ عراق عبدالجبار محسن بود که هفته گذشته در اردن فوت کرد. او قبل مرگ گفت به ناحق صدام را با قلم خودم بزرگ کردم از ملت عراق پوزش می خواهم.
عضو ستاد تبلیغات جنگ با بیان اینکه بعد ٣٠ سال خاطرات ژنرال ها و سیاسیون عراقی را دنبال می کنیم پی می بریم ملت ما معجزه کردند و همه مایه گذاشتند تا پیروزی هایی را محقق کنند، گفت: دست همه آنها حتی کسانی که پاره آجر جابجا کردند را می بوسم.
وی با انتقاد از محاکمه نشدن جنایاتی که کشورهای خلیج فارس مانند عربستان، کویت، امارات، بحرین، قطر مصر و اردن بابت حمایت مالی شان از عراق کردند، گفت: این حکومت ها باید محاکمه می شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...