رسانه باید همسو و هم افزا با جبهه انقلاب اسلامی گام بردارد


رسانه باید همسو و هم افزا با جبهه انقلاب اسلامی گام بردارد

تهران - ایرنا- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که هنگامی که  از موضوعات انقلابی صحبت می‌شود یک جریان نیرومند را مدنظر است، گفت: رسانه باید همسو و هم افزا با جبهه انقلاب اسلامی گام بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید خبرگزاری مهر در گفت: سن انقلاب به ۴۰ سالگی رسیده، این یعنی دوران پختگی و کمال اش است، همین طور خبرگزاری مهر هم مدتی از عمرش را سپری کرده است. در این دوران افرادی همچون مرحوم مقدسی فعالیت های ارزنده ای را در این خبرگزاری انجام دادند که قلبا از آنها قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: اگر رفتن علی عسگری از هیات مدیره خبرگزاری مهر انجام شده است اما خدمت ایشان را به سازمان تبلیغات اسلامی تضمین کرده ایم.

همسو و هم افزا با جبهه انقلاب اسلامی گام

حجت الاسلام قمی گفت: هنگامی که از موضوعات انقلابی صحبت می کنیم یک جریان نیرومند را مدنظر داریم که در بعد رسانه ای هم به همین گونه است. باور داریم اگر خبرگزاری مهر چند گام بردارد آینده ای رویایی در انتظارش خواهد بود. باید همسو و هم افزا با جبهه انقلاب اسلامی گام برداریم.

وی خطاب به رئیس جدید این خبرگزاری هم گفت: دکتر شجاعیان محکم گام بردار و مطمئن باش من و سازمان تبلیغات اسلامی به کمکت خواهیم آمد.

رسانه، افراد مردد نمی خواهد

مدیر عامل خبرگزاری فارس نیر در این مراسم، گفت: امروز در جنگ چندبُعدی قرار داریم و نیروهای اصلی این نبرد، اهالی رسانه هستند؛ این یک جنگ چندبُعدی است که برای حضور در آن، باید به درستی شناخته شود.
پیام تیرانداز افزود: در بُعد اول رسانه‌های انقلابی باید جنگ با باطل و به ویژه مبارزه با نظام سلطه را دنبال کنند. درواقع در جنگ نابرابری هستیم که دشمنان از تجهیزات لجستیکی و امکانات فراوانی بهره می‌برند؛ امکاناتی که ما در رسانه‌های انقلابی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم همچون دروغ، شایعه و هتک حیثیت افراد. این امکانات برای آنهاست و در مقایسه با امکانات ما قابل مقایسه نیست اما ما در این‌سو اعتقاد به خداوند را داریم و از این جهت از دشمنان خود جلوتر هستیم.
مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: در بُعد دوم این جنگ چند بُعدی ما درگیر با جنگ با نفس خود هستیم؛ نباید فراموش کرد یک لحظه غفلت می‌تواند ما را به خسارت بیاندازد بنابراین لازم است نیروهای این نبرد، اهل مراقبه باشند. از سوی دیگر، پیروزی این جبهه، نیاز به دانش و فقه دارد. باید فقه رسانه‌ای را درک کنیم و تجهیزاتی را برای سربازان انقلاب به کار ببریم.
تیرانداز در ادامه توصیه‌ای هم به همکاران رسانه‌ای خود داشت و در این باره گفت: فعالیت رسانه‌ای، انسان مردد نمی‌خواهد. همانطور که در یک جنگ سخت، تردید می‌تواند خسارت‌بار باشد، در جنگ رسانه‌ای هم تردید امکان‌ناپذیر است. تصور کنید پهپادی که به تازگی توسط جمهوری اسلامی ایران سقوط کرد، اگر نیروها در برخورد با آن تردید می‌کردند، آن پهپاد خسارت زیادی را وارد می‌کرد بنابراین در حوزه رسانه هم باید تردیدها را کنار گذاشت چرا که این تردید، جبهه رسانه‌ای را تضعیف می‌کند.
وی با اشاره به اینکه انقلابی‌گری به معنای تولید محتوا برای مخاطب انقلابی نیست، تأکید کرد: رسانه‌ای همچون «مهر» این شانس را داشته است که توده‌های متکثری را همراه خود سازد. در فعالیت رسانه‌ای انقلابی باید مخاطب‌شناسی کرد و توده‌های مختلف را با خود همراه ساخت. ادبیات ما باید به گونه‌ای باشد حتی افرادی که دلبسته انقلاب نیستند هم با آن همراه شوند البته ما نباید هویت انقلابی‌مان را پنهان کنیم و پنهان کردن هویت، کار درستی نیست.
تیرانداز افزود: این فعالیت اغنایی را باید از جایی شروع کرد که اجازه عدم ارتباط با مخاطب را ندهیم. ممکن است مخاطبی مبانی انقلابی را قبول نداشته باشد اما نگاه ما را بپذیرد یا مبانی ما را قبول داشته باشد و موارد دیگر را نپذیرد یا عقلانیت ما را پذیرفته باشد اما در نگاه و با مبانی همراهی نداشته باشد. در این فعالیت رسانه‌ای باید مخاطبان را با رسانه‌ انقلابی همراه کرد بر این اساس خبرگزاری مهر می‌بایست علی‌رغم وظایف رسانه‌ای اصلی همچون صادق بودن، باید رویکرد علمی و نگاهی عالمانه داشته باشد.

رسانه‌های انقلابی در مبارزه با جریان نفاق
رئیس دانشگاه سوره هم در این مراسم ساعی مبارزه با جریان نفاق را اصلی ترین کار رسانه های انقلاب دانست و گفت: کشور ما در معرض یک نبرد بزرگ با جریان نفاق است و این طبیعی هر حکومت اسلامی است. مبارزه با نفاق بزرگتر از جنگ با کافران است و پیچیدگی های بسیاری هم دارد. مهمترین وسیله جریان نفاق برای مقابله با حکومت اسلامی نیز رسانه است و منافقان اکنون رسانه های معتبری دارند.
محمد حسین ساعی ادامه داد: نوع خبرهایی که در ارتباط با مسائل کشور ایجاد می شود باید در راستای رسوا کردن جریان نفاق باشد. ما باید با جریان سازی خبری، شکست های نفاق را عیان کنیم. همچنین اکنون یک جریان غیر اخلاقی نیز در رسانه ها حاکم است و این مخاطب را ناراضی و دلزده می کند. باید مکانیسم و ساختارهایی ایجاد شود که اهالی رسانه مجبور به رعایت اخلاق شوند. در ذیل اخلاق رسانه ای، ایجاد وحدت هم مهم است. نباید کاری کرد که وحدت جریان انقلابی خدشه دار شود
وی افزود: فضای درگیری جنگ رسانه ای در طول دوره مدرن از اول استعمار وجود داشته است. انگلستان زمانی که هند را اشغال کرد نخستین کارش تأسیس روزنامه و نظام رسانه ای بود و به دلیل رواج زبان فارسی در هند، در قرن ۱۸ نخستین روزنامه فارسی زبان نیز در این کشور توسط انگلستان تأسیس شد. نخستین توقیف روزنامه فارسی زبان هم در هند اتفاق افتاد.
وی افزود: دومین روزنامه فارسی زبان را ژنرال پاسکوویچ تأسیس کرد که از نظامیان مشهور روس بود. حتی از جداکردن یک سوم مساحت ایران توسط روس ها، این روزنامه در قفقاز تأسیس شد.
ساعی تصریح کرد: هنوز هم فضای رسانه ای ما با سرمایه گذاری های رسانه ای کشورهای منطقه قابل مقایسه‌ای نیست. شاید این به عدم درک برخی از مدیران میانی کشور از اهمیت رسانه برگردد. حداقل باید دو تا سه درصد بودجه عمومی کشور صرف رسانه شود.
رئیس دانشگاه سوره، رسانه های ایران را در زمینه ارتباطات بحران دچار ضعف دانست و اظهار داشت: ایجاد زیرساخت هایی برای عملکرد موثر رسانه ها در حوزه بحران نکته بسیار مهمی است چرا که ایران از کشورهای بحران خیز دنیا است.

سنجش عملکرد افراد در نسبت آنها با انقلاب
در ادامه مدیرعامل پیشین خبرگزاری مهر در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه سنجش عملکرد افراد باید در نسبت آنها با انقلاب باشد، گفت: اگر می‌خواهید عملکرد من را بسنجید، باید آن را در نسبت با انقلاب بسنجید؛ اینکه من برای انقلاب چه کرده‌ام؟ همچنین آقای شجاعیان برای افق‌گذاری برنامه‌های خود در خبرگزاری مهر، باید در نسبت با انقلاب، آنها را ببیند.
علی عسگری اضافه کرد: از همه مسئولان جمهوری اسلامی باید پرسید که برای انقلاب چه کرده‌اید و خود آنها نیز باید این سؤال را از خود بپرسند. من با تمام وجود به انقلاب افتخار می‌کنم و اعتقاد دارم نشستن پشت میز مدیریت، در انقلاب کمتر از نماز شب نیست. انقلاب مفهوم بزرگی است و انقلابی‌گری، اوج عرفان، تدین و مروّت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت رعایت اخلاق در رسانه‌ها تأکید کرد و افزود: رسانه معلم جامعه است و اگر خود ما تعلیم‌یافته نباشیم، معلم‌های خوبی نخواهیم بود. همچنین ضرورت دارد که همه ما رسانه‌ای‌ها که ادعای انقلابی و مسلمانی بودن داریم، بیشتر متخلقِ به اخلاق باشیم.

تحقق بیانیه «گام دوم انقلاب» با سازمان رسانه ای مهر
همچنین محمد شجاعیان مدیرعامل جدید خبرگزاری مهر در این نشست گفت: خبرگزاری مهر قطعاً یک رسانه برجسته و متفاوتی است؛ این را همه اهالی فرهنگ در ایران به آن تأکید دارند. ویژگی «مهر» در نگاه فرهنگی و اجتماعی آن است و عامّه مردم هم به همین دلیل، با آن احساس نزدیکی می‌کنند.
مدیرعامل جدید خبرگزاری مهر ادامه داد: خبرگزاری مهر برجسته‌ترین رسانه‌ای بود که در تعطیلات سال نو توانست اخبار مربوط به مناطق سیل‌زده کشور را پوشش دهد، فاصله مردم با این رخداد را کم کند و مرجع جدید آنها برای کسب اخبار دقیق شود.
شجاعیان در ادامه به ضرورت توجه ویژه به زیرمجموعه‌های مختلف گروه رسانه‌ای مهر از جمله «تهران‌تایمز» و «انتشارات مهر» هم اشاره کرد و گفت: سازمان رسانه‌ای مهر بر گُرده خود می‌بیند که در تحقق بیانیه «گام دوم انقلاب» بکوشد.

در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام محمد قمی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تکریم و تقدیر از زحمات عسگری مدیر عامل سابق خبرگزاری مهر، حکم محمد شجاعیان مدیر عامل جدید خبرگزاری مهر به وی ابلاغ شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه