دفاع‌مقدس انسان‌های زیادی را به کمال رساند


دفاع‌مقدس انسان‌های زیادی را به کمال رساند

بندرعباس- ایرنا- دفاع‌ مقدس باعث شد انسان‌های زیادی به کمال برسند و این مقدس بودن جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد.

دوره هشت ساله دفاع‌مقدس یکی از برهه‌های مهم و ارزشمند تاریخ انقلاب اسلامی است که عظمت ایران اسلامی را به رخ دنیا کشاند.

در این دوره رزمندگان اسلام شامل اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، ‌ ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مردمی نقش مهمی در دفاع از کشور و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایفا کردند که هرمزگان در چند جبهه مهم نقش‌آفرین بوده است.

امروز با گذشت چهل سال از تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، هشت ساله جنگ که آسیب‌های زیادی به کشور وارد شد و خون‌های زیادی ریخته شد و جوانان زیادی را از ما گرفت به «دفاع مقدس» مشهور شد.

پسوند مقدس نیز در مورد جنگ تحمیلی به چند اعتبار است که میان مردم رایج شد، بسیاری به خاطر آرمان‌ها و اهداف‌شان شهید شدند و شوق شهادت داشتند و اگر این دوران مقدس نبود شوق به مرگ نیز در این جنگ حاصل نمی‌شد.

به نظر می‌رسد نخستین دلیل مقدس بودن این جنگ ایمان و باور و هدفی است که در زمان جنگ وجود داشت و باعث شد نوجوانانی از استان هرمزگان نیز که هنوز به سن تکلیف هم نرسیده بودند، با درک این موضوع از همان روزهای نخستین جنگ راهی خوزستان شده و علاوه بر این‌که خود به قله انسانیت و کمال برسند و نقش مردم هرمزگان را در دفاع مقدس بسیار پررنگ نشان دهند.

از طرفی دفاع مقدس یک جهش معنوی بود که جوان‌ها و نوجوان‌های زیادی که حتی به سن تکلیف نرسیده بودند حرف ولی زمان خود را خود شناختند خود را به صحنه جنگ و دفاع رساندند و از جان خود گذشتند؛ لذا این انسانیت‌ها بود که جنگ تحمیلی را مقدس کرد.

رزمنده دوران دفاع مقدس و فرمانده سابق سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان روز پنجشننب به مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در گفت‌ وگوی اختصاصی با ایرنا به نحوه حضور خود در جنگ تحمیلی با نگاهی به اهمیت واژه «دفاع‌مقدس» اشاره کرد.

سردار رضا ترابی افزود: خرداد ۵۹ که دیپلم را گرفتم به شوق زیارت امام رضا(ع) به همراه دایی‌ام۳۱ شهریور۵۹ از بندرعباس راهی تهران شدم و چون آن زمان جاده کویری کرمان نبود کسانی که می‌خواستند از بندرعباس به مشهد بروند از مسیر یزد، قم و تهران و از جاده سمنان یا شمال به مشهد می رفتند.

وی ادامه داد: حدود ساعت ۴ عصر این روز وقتی داخل تاکسی پشت چراق قرمز بودیم متوجه شدم چهره تهران معمولی نیست و خودروهای پلیس و ارتش در خیابان درحال رفت و آمد بودند، لذا از یک راننده تاکسی دیگری سوال کردم تهران اتفاقی افتاده گفت: یک هواپیما در فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است!

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: زمانی که در منزل یکی از دوستان‌مان در خیابان پیروزی از تلویزیون فهمیدیم تهران بمباران و جنگ تازه شروع شده بود اما کسی انتظار جنگ و بمباران و آمادگی مقابله نداشت.

ترابی گفت: آن زمان هم پادگان نیروی هوایی ارتش در خیابان پیروزی قرار داشت و پیاده رفتیم جلوی پادگان ارتش و درحالی که جمعیت زیادی نگران ایستاده اند و تعدادی از ماموران نیروی هوایی نیز جلوی درب بودند شخصی که به نظر می‌رسید فرمانده پادگان باشد بلندگویی به دست گرفت و از مردم تشکر کرد گفت بمباران هوایی شروع شده صدام حسین حمله کرده نگران نباشید به نیروی کمکی نیاز نیست اما مردم مشتاق دفاع در کشور بودند.

وی ابرازداشت: درحالی که صبح روز یکم مهر۵۹ ساک بسته آماده رفتن به مشهد بودیم، دایی‌ام گفت باید به خوزستان برویم لذا یکم مهر ۵۹ از تهران به جای مشهد راهی خوزستان شدیم.

هفته اول جنگ سخت‌ترین دوران روزهای جنگ بود

فرمانده سابق سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان ادامه داد: روز اول مهر به خرم آباد رسیدیم و شب را در خرم آباد خوابیدیم و روز دوم که از پل دختر خارج شدیم و به سمت اندیشمک و شوش حرکت کردیم اینجا چهره جنگ برای من کامل نمایان شد.

سردار ترابی با بیان اینکه امروز خیلی‌ها از من می‌پرسند بدترین شرایط جنگ در هشت سال دفاع مقدس کی بود و درحالی که دوست دارند از خاطرات و سختی‌های عملیات رمضان یا کربلای چهار صحبت کنم، اما هیچ کدام از این عملیات‌ها سخت نبود.

وی افزود: سخت‌ترین دوران روزهای جنگ هفته اول جنگ بود در این روز به چشم خودم گروه گروه از مردم عشایر عرب خوزستان از کوچک و بزرگ، زن و مرد تمام زندگی‌شان را روی سرشان بقچه کرده و آواره بیایان شده بودند؛ این صحنه‌ها آن روز بسیار سخت و تکان‌دهنده بود.

جنگ تحمیلی از نوجوان‌ها تا پیرها را به کمال رساند

این رزمنده دوران دفاع مقدس دراین رابطه به مقدس بودن جنگ تحمیلی اشاره کرد و یادآور شد: جنگ تحمیلی هرچند خانمان برانداز بود اما امام راحل با بیان این جمله که؛ «دیوانه‌ای سنگی را داخل چاه انداخته و ما آنچنان سیلی به صدام بزنیم...» در همان شب اول آغاز جنگ به جهالت صدام اشاره کرد.

ترابی گفت: امام راحل این حرف سنگین را زمانی زد که نه بسیج وجود داشت و نه ارتش و سپاه منسجم و پیشرفته‌ای اما نوجوانانی که حتی به سن تکلیف نرسیده بودند و نماز و روزه هم بر آن‌ها واجب نشده بود قلم و درس و مشق را کنار گذاشتند و برای دفاع از کشور و مردمشان راهی جبهه‌ها شدند.

وی توضیح داد: جنگ تحمیلی برای این مقدس شد که آدم‌های خام و دانش‌آموز و دانشجویانی با سن بسیار پایین از نوجوان گرفته تا پیرمردها برای رسیدن به کمال خود جهش‌های بزرگ انجام دادند و این تفکرات بود که جنگ تحمیلی را مقدس کرد.

فرمانده سابق سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان یادآور شد: دفاع مقدس برای این مقدس شد که یک جوان ۱۵ ساله کلاس سوم راهنمایی مثل «شهید حسن ذاکری قشمی» که کلاهش از سرش گشادتر و قدش به تفنگش نمی‌رسید دو روز قبل از شهادتش در یک مصاحبه در شلمچه چنان محکم و استوار از دفاع مقدس صحبت کرد که انسان فکر می‌کرد این فرد ۴۰سال در حوزه علیمه قم درس خوانده است.

۹۸۸۷ /۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی