کودک ربایی یکی از مسائل مهم پلیس بین الملل است


کودک ربایی یکی از مسائل مهم پلیس بین الملل است

تهران- ایرنا- رئیس پلیس یبن الملل ناجا معتقد است مساله کودک ربایی یکی از مسائل مهمی است که به دلایل مختلف در سریعترین زمان ممکن به اطلاع پلیس بین الملل نمی رسد و این افراد به صورت قانونی از کشور خارج می شوند.

هادی شیرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: بحث کودک ربایی در فضای بین الملللی معمولا از مجموعه کشور مبدا یعنی کشور ما شروع نمی شود. چون کودک یا نوجوانی که به شکل رسمی یا با خانواده از ایران خارج می شود و از نظر پلیس خروج این فرد اقدام مجرمانه محسوب نمی شود. یعنی این شخص گذرنامه داشته و به شکل قانونی از مرز خارج شده است ولی اتفاقی که در کشور ثالث می افتد این است که گروهی یک نوجوان را فریب داده و وارد فضای قاچاق انسان یا کودک ربایی می شوند.

وی افزود: به همین دلیل این مساله یکی از موارد مهم است. چون اینترپل دیر در جریان این اتفاق قرار می گیرد و عبور این افراد نیز به صورت رسمی و با تمایل خود آنان صورت می گیرد و کسی هم اطلاعی ندارد یا اگر بخواهند از مرزهای غیر رسمی خارج شوند، پلیس در جریان خروج این افراد قرار نمی گیرد.

رئیس پلیس بین الملل اضافه کرد: کسانی که اینگونه تحت ربایش قرار می گیرند. در ابتدا این موارد را تحت عنوان کودک ربایی یا قاچاق انسان نمی توانیم نامگذاری کنیم. معمولا شبکه ها و باندهایی که اقدام به کودک ربایی می کنند، به ما معرفی می شوند یا از طریق افرادی که رها شدند یا توانستند فرار کنند یا افرادی که ما به دلیل جرائم دیگر تحت تعقیب قرار دادیم اما بعدا مشخص می شود که در گروه هستند، دستگیر می شوند که در نهایت منجر به شناسایی باند کودک ربا یا قاچاق انسان می شود.

وی افزود: بعد از کشف باند، عنوان کودک ربا تخصیص می یابد. یعنی مواردی وجود دارد که یک نفر تحت عنوان بازدید از کشوری دیگر به شکل رسمی خارج می شود و بعد به دلیلی متوجه می شود که گرفتار باند قاچاق شده است و در آن زمان یا به سفارت ما در آن کشور مراجعه کرده و یا توسط پلیس آن کشور آن باند را دستگیر کرده و بعد به ما اعلام کردند که برخی موارد مربوط به کشور شماست.

شیرزاد اضافه کرد: در این مرحله پلیس بین الملل وارد فضای مقابله با این افراد شده و توانسته آن افراد را برگرداند. بازگشت آن افراد به کشور طی مصاحبه های فنی که پلیس ما داشتند، شبکه های مختلفی را که در خارج از کشور فعالیت می کنند را معرفی می کنند که ما از طریق اینترپل تحت تعقیب قرار می دهیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لباس نامتعارف همسر بهرام رادان با استایل انگلیسی + عکس