پناهجویان خشمگین در یونان شورش کردند


پناهجویان خشمگین در یونان شورش کردند

آوارگان ساکن در اردوگاه پناهجویان در یونان، پس از وقوع آتش سوزی مرگبار و در اعتراض به تعلل و تاخیر در اطفاء حریق شورش کردند

پناهجویان خشمگین در یونان شورش کردند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، آوارگان ساکن در اردوگاه پناهجویان در یونان، پس از وقوع آتش سوزی مرگبار و در اعتراض به تعلل و تاخیر در اطفاء حریق شورش کردند.

در جریان آتش سوزی اردوگاه مملو از جمعیت پناهجویان «موریا» Moria واقع در جزیره یونانی «لسبوس» Lesbos دست کم دو تن کشته شدند و این حادثه شورش پناهجویان خشمگین را به دنبال داشت.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد دو جسد را به چشم خود دیده است. وی یکی از قربانیان را حین انتقال به مقر اصلی سازمان غیردولتی «پزشکان بدون مرز» مشاهده کرده است. این خبرنگار، قربانی دیگر را در حالی دید که نزدیکانش در کنار او در حال شیون و زاری بودند.
آنا ANA خبرگزاری رسمی یونان به نقل از منابع پلیس، از کشته شدن دو نفر، یک زن و یک کودک خبر داد. جسد این زن به بیمارستان لسبوس منتقل شد. جسد کودک نیز در حالی که در پتویی پیچیده بود، تحویل مسئولان اردوگاه شد. آتش سوزی در بزرگترین اردوگاه پناهجویان در اروپا با استفاده از هواپیمای اطفاء حریق خاموش شد.
به گفته خبرنگاری که در محل حضور داشت، نیروهای پلیس برای مهار پناهجویانی که از تعلل در امدادرسانی خشمگین بودند، از گاز اشک آور استفاده کردند. آتش سوزی در اردوگاه پس از ساعت 23 به وقت محلی خاموش شد. یک پناهجوی افغان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد جسد سوخته دو کودک و یک زن را مشاهده کرده است. فیروز پناهجوی پانزده ساله گفت: آتش سوزی از داخل اردوگاه آغاز شد. شش یا هفت کانتیتر که پناهجویان در آن ساکن بودند، آتش گرفت. از نیروهای آتش نشانی درخواست کمک شد و این نیروها 20 دقیقه بعد در محل حاضر شدند. همین مسئله همه را خشمگین کرده است.
وی افزود: زمان زیادی برای مهار آتش صرف شده است. حدود نیم ساعت. ما نیز به کسانی که در داخل کانتینرها بودند، کمک کردیم. ما جسد دو کودک را که کاملا سوخته بودند و جسد یک زن را پیدا کردیم.
بنا بر بیانیه صادر شده از سوی پلیس، پناهجویان پس از دو مورد آتش سوزی شورش کردند. اولین آتش سوزی خارج از اردوگاه و با 20 دقیقه فاصله زمانی با آتش سوزی دوم در داخل اردوگاه رخ داد.
ساکنان این اردوگاه عمدتا در کانتینرهای ویژه حمل کالا که به اقامتگاه تبدیل شده است، اسکان داده می شوند. در این اردوگاه که از امکاناتی برای اسکان سه هزار نفر برخوردار است، حدود 13 هزار نفر نگهداری می شوند.
یونان در حال حاضر پذیرای 70 هزار پناهجوست. این پناهجویان عمدتا از اتباع سوریه هستند و با آغاز جنگ در سال 2015 و با قبول خطر عبور از مرز ترکیه، از کشورشان گریخته اند. جورج جراپتریتیس George Gerapetritis وزیر کشور یونان یکشنبه اعلام کرد طرح قانونی برای به روز کردن روند پناهندگی منطبق با معیارهای اروپایی، در دستور کار هیئت وزیران قرار دارد. آنکارا از سال 2016 در چارچوب توافقی با اتحادیه اروپا، به متوقف کردن موج مهاجران به سوی پنج جزیره یونانی مجاور با مرز ترکیه متعهد شده است. این اقدام در ازای دریافت کمک شش میلیارد دلاری انجام می گیرد. اما در ماه های اخیر شمار مهاجرانی که راهی یونان می شوند، همواره رو به افزایش است.
صبح روز یکشنبه دو کشتی با 84 پناهجو که شمار زیادی از آنها کودک بودند، به اسکالا Skala در جزیره لسبوس رسیدند. به گفته مقامات دولتی، ظرف 24 ساعت، از شنبه صبح تا یکشنبه صبح، نزدیک به 400 پناهجو وارد یونان شدند. در ابتدای ماه سپتامبر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، کشوری که حدود چهار میلیون پناهجو را در خود جای داده است، تهدید کرد که اگر کمک های بین المللی بیشتری دریافت نکند، بنادر این کشور به مقصد اروپا را به روی پناهجویان باز خواهد کرد.
کریاکس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان این هفته اعلام کرد در روزهای اخیر 3 هزار پناهجو از ترکیه وارد این کشور شده اند. این اتفاق افزایش جمعیت مهاجران در اردوگاه ها را به رغم کمبود امکانات به دنبال دارد. دولت یونان بر ضرورت تداوم انتقال مهاجران ساکن در مراکز ثبت نام آن ها در جزایر شمالی دریای اژه به سوی قاره اروپا تاکید کرده است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات اعتراف ربایندگان یسنا کوچولو + گزارش پرونده