ابعاد سیاسی – نظامی حمله نیروهای یمنی به عربستان


ابعاد سیاسی – نظامی حمله نیروهای یمنی به عربستان

تهران – ایران -  رسانه های یمنی و پس از آن رسانه های منطقه روز شنبه (ششم مهر) از عملیات نصر من الله رزمندگان یمنی علیه متجاوزان سعودی خبردادند، عملیاتی که از آن به عنوان بزرگترین عملیات نیروهای یمنی علیه متجاوزان در طول جنگ یمن یاد شده است.

عملیات "نصر من الله" نیروهای یمنی ابعاد استراتژیک سیاسی و نظامی قابل توجهی داشته، چراکه این حمله پس از حمله موفق پهپادی رزمندگان یمنی در ۲۳ شهریور به دو پالایشگاه شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و هجره خریص در شرق عربستان که خسارات هنگفتی به آل سعود وارد کرد، ضربه محکمی به ارتش عربستان و مزدوران این کشور وارد ساخت و موازنه را در جنگ نابرابر یمن کاملا به نفع نیروهای مقاوم یمنی تغییر داد و همچنین ابتکار عمل را از متجاوزان گرفت.

عملیات "نصر من الله" که نتیجه آن روز شنبه (ششم مهرماه) از سوی منابع یمنی اعلام شد، عملیات ۱ روزه و چند ساعته نبوده بلکه به نقل از منابع مطلع، عملیاتی بود که ۱۵ روز طول کشید و در چند مرحله انجام شد، هرچند یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این عملیات سوم شهریور در استان نجران در جنوب عربستان آغاز شد.

دلیل تاخیر اعلام عملیات "نصر من الله" و نتایج آن به علت حساسیت تنش های ایجاد شده در ماجرای حمله موفقیت آمیز پهپادی به دو پالایشگاه شرکت نفتی آرامکو در ۲۳ شهریور ماه بود؛ عملیاتی که نه تنها باعث سردرگمی و کابوس آل سعود گردید، بلکه موجب واکنش آمریکا و دیگران حامیان غربی - عربی سعودی شد.

البته این اولین حمله نیروهای یمنی به پالایشگاه ها و میادین نفتی عربستان نبود؛ در عملیات پهپادی مرداد ماه گذشته نیز نیروهای یمنی با ۱۰ پهپاد حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارات – عربستان) را هدف قرار دادند که این عملیات نیز در نوع خود کم نظیر بود.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز (یکشنبه) جزئیات تازه ای را از عملیات بزرگ با نام "نصر من الله" نیروهای یمنی علیه ائتلاف متجاوزان به یمن در نجران عربستان اعلام کرد و با بیان اینکه این عملیات بزرگترین عملیات در خاک دشمن از آغاز تجاوز به یمن محسوب می شود، گفت: عملیات یاد شده به لحاظ برنامه ریزی، حجم و میزان خسارات و مساحت جغرافیایی یک عملیات منحصر به فرد و ویژه به حساب می آید.

این مقام نظامی یمن ادامه داد: پیش از آغاز عملیات نصرمن الله، نیروهای یمنی ماه ها مشغول رصد، جمع آوری اطلاعات و شناسایی مراکز دشمن و کمین های آنها بودند.

سریع تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای نیروهای یمنی و برتری آنها بر دشمن، عنصر غافلگیری دشمن و فعالیت سیستم اطلاعاتی یمنی ها در این عملیات است.

سریع اعلام کرد: نیروهای یمنی موفق شدند منطقه ای به مساحت ۳۵۰ کیلومتر مربع را به کنترل خود درآورند. علاوه بر آن، توانستند بر همه مواضع نظامی و پایگاه های تازه تاسیس دشمن در استان نجران تسلط یابند که در نتیجه ۳ تیپ نظامی دشمن منهدم شد.

سخنگوی ارتش یمن شمار کشته های نظامیان عربستانی و مزدوران وابسته را ۴۰۰ نفر و شمار اسیران را ۲۳۰۰ اسیر اعلام کرد.

غنیمت گرفته شدن ۲۰۰ دستگاه تویوتا و هزاران قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه دهها دستگاه تانک و نفربر قسمتی از دستاوردهای عملیات نصرمن الله می باشد.

شرایط مجروحان و کشته های این عملیات توصیف شده به حدی است که «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرای یمن، اعلام کرد که جسد صدها نفر از نیروهای دشمن همچنان در صخره‌ها و دره‌های محور نجران به حال خود رها شده و متجاوزان به صلیب سرخ جهانی نیز اجازه جمع‌آوری این اجساد را نمی‌دهند.

شرایط جنگ یمن در ماه های اخیر به نحوی علیه متجاوزان پیش رفته که "محمد بن سلمان" ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در گفت وگو با شبکه آمریکایی سی بی اس نیوز (cbs news) که امروز (دوشنبه) منتشر شده اعلام کرد که راه حل سیاسی را به نظامی ترجیح می دهیم، موضوعی که نشان می دهد آل سعود هم قدرت نظامی یمنی ها را باور کرده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عربستان سعودی با آتش‌بس جزئی در یمن موافقت کرده است.

در این گزارش آمده است که ریاض موافقت کرده که در چهار منطقه از جمله صنعا (پایتخت یمن) آتش‌بس محدود اجرا کند.

به ادعای وال‌استریت ژورنال که به نقل از منابع آگاه اعلام شده، اگر آتش‌بس دوجانبه در این مناطق تداوم یابد، سعودی‌ها به دنبال گسترش آتش‌بس به سایر بخش‌های یمن خواهند بود؛ اقدامی که نه تنها با استقبال یمنی ها مواجه نشد، بلکه با اعلام نتایج عملیات نصرمن الله مشخص گردید که یمنی ها خواستار توقف کامل حملات متجاوزان هستند نه محدود.

نتایج چند عملیات اخیر نیروهای یمن علیه متجاوزان سعودی نشان می دهد که، یمنی ها به رغم ضعف در تسلیحات نظامی، دارای روحیه بالا و دست برتر در نبرد هستند و راهی برای متجاوزان جز توقف جنگ و خونریزی نمانده است، چرا که این جنگ تجاوزکارانه هرچه بیشتر بطول بیانجامد هزینه هایش برای دولت سعودی بیشتر خواهد شد و به علاوه مشخص نیست ضربات بعدی انصارالله از چه حجم و ابعادی برخوردار است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403