افزایش شانس بارداری، هفت روش عالی


افزایش شانس بارداری، هفت روش عالی

اگر در حال خواندن این مقاله هستید به احتمال زیاد در آستانه بارداری هستید.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید به احتمال زیاد در آستانه بارداری هستید. یا قصد دارید برای حامله شدن خود را آماده کنید. در هر صورت به شما تبریک میگوییم.

۷ روشی که به افزایش شانس باروری شما کمک می‌کنند
۱. وزن خود را به محدوه سالم و بی‌خطر برسانید
امروزه میدانیم که برای باردار شدن فاکتور وزن غیر قابل انکار است. مثلا میدانیم که اگر وزن مادر در حین بارداری کمتر یا بیشتر از وزن ایده آل و سالم باشد، ممکن است بارداری با شکست مواجه شود.
دکتر آلیسون هیل، نویسنده (راهنمای‌های نهایی به مادر در مورد بارداری و تولد) در این باره می گوید:
“سلول های چربی در مادران چاق استروژن را ذخیره می کنند، بنابراین زنانی که اضافه وزن دارند و یا بیش از حد چاق هستند اغلب تخمک گذاری نمی کنند. همین مورد در مورد خانم هایی که کم وزن هستند نیز صادق است و به طور معمول این زنان با کاهش استروژن همراه هستند.”
دکتر هیل به تمام بیماران خود که به دنبال باردار شدن هستند، توصیه میکند تا شاخص توده بدنی خود را محاسبه کرده و آن را به محدوده نرمال و سالم برسانند.
۲. بلند شوید و تحرک سازنده داشته باشید
کمبود تحرک میتواند برای زنانی که قصد بارداری دارند دردسر ساز شود. متخصصان توصیه میکنند که اگر میخواهید شانس باروری خود را افزایش دهید، حتما به انجام ورزش روزانه بپردازید. ورزش فواید زیادی دارد و کمترین اثرات آن برای شما عبارتند از:
کنترل سطح و میزان قند خون
مدیریت فشار خون
رسیدن به وزن آیده ال و در محدوده سالم
تمام موارد بالا می‌توانند ضامن افزایش شانس و مدت زمان باروری شما شوند. به علاوه، یک دوره بارداری خوب نیز پیش رو خواهید داشت.
متخصصان زنان و زایمان به کسانی که قصد باردار شدن دارند توصیه میکنند برای شروع بهتر این دوره، حتما به انجام تمرینات ساده ورزشی به صورت روزانه بپردازید. اگر به ورزش های انفرادی علاقه ای ندارید میتوانید با افراد دیگر به انجام این تمرینات بپردازید.
۳ . مثل کف دست، چرخه ماهیانه خود را بشناسید!
شما هر ماه برای بارور شدن فرصت دارید. یک پنجره یا روزنه امید ۵ تا ۷ روزه وجود دارد که شانس حامله شدن شما در این روزها بسیار بالا است.
برای خانم هایی که چرخه قاعدگی منظم دارند (یک چرخه ۲۸ تا ۳۲ روزه)، این روزنه یا پنجره به معنای این است که احتمالا باروری آن ها در روزهای ۱۴ یا ۱۵ بسیار بسیار بالا است.
شما میتوانید از روش های مختلفی دوره خود را محاسبه کنید و روزهایی که بیشترین شانس بارداری را دارید پیدا کنید.
برای تخمین روز تخمک گذاری میتوانید از روش های زیر کمک بگیرید:
کیت های محاسبه تخمک گذاری
اطلاع از آخرین دوره قاعدگی نیز میتواند به شما در پیدا کردن روز تخمک گذار کمک کند.
۴. سیگار و نوشیدنی الکی را کنار بگذارید
در هر صورت مصرف این دو ماده برای انسان های سالم هم خطرناک است. سیگار و مشروبات الکی تاثیرات مختلفی بر روی سلامتی انسان میگذارد. در هر صورت باید مصرف هر دو را محدود یا کنار بگذارید.
اگر قصد دارید باردار شوید حتما و حتما باید مصرف هر دو را به صورت کاملا کنار بگذارید. دود سیگار و الکل می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:
کاهش شانس باروری شود
کاهش دوره بارداری (تولد زودرس نوزاد)
سقط جنین
بنابراین صادقانه عرض کنیم که اگر سیگاری هستید، بهتر است قبل از باردار شدن آخرین جرعه ها و کام های خداحافظی با سیگار و الکل را بکشید و بزنید و تعطیل کنید.
نتایج برخی تحقیقات نشان میدهد که مصرف جزئی و بسیار محدود الکل در دوره بارداری مشکلی ایجاد نمیکند. اما متخصصان و پزشکان همواره توصیه میکنند جدا از مصرف کوچکترین مقادیر الکل نیز خودداری کنید در غیر این صورت سلامت جنین را به شدت به خطر خواهید انداخت.
۵. استرس کمتری داشته باشید!
بسیار ساده است. محققان میگویند هر چقدر آرام باشید و خود را از استرس ها دور کنید احتمال باروری و باردار شدن شما نیز افزایش پیدا میکند. برعکس وارد شدن فشار به شما، میتواند شانس شما برای باردار شدن را کاهش دهد حتی اگر شده بسیار محدود.
استرس اگر مزمن باشد و در طولانی مدت با شما همراه باشد، میتواند تغییراتی در سطح هورمون های طبیعی بدن شما ایجاد کند. تغییر در روند ترشح و سطوح هورمون ها نیز میتواند در چرخه تخمک گذاری دخالت داشته باشد.
5. استرس کمتری داشته باشید!
بنابراین اگر قصد باردار شدن دارید سعی کنید به هر روشی که میتوانید از شر استرس مزمن خود دور شوید. موارد زیر را برای کاهش استرس امتحان کنید:
شنیدن موسیقی آرامشبخش یا حتی یادگیری یک ساز
یوگا
خواندن کتاب
استراحت کافی و خواب با کیفیت
۶ . سلامتی خود را به صورت منظم ارزیابی کنید
هنگام تلاش برای بارداری، هرگونه بیماری اساسی و شرایط پزشکی مانند دیابت یا بیماری تیروئید را تحت کنترل داشته باشید.
شما باید به صورت منظم فشار خون خود را نیز بررسی کنید زیرا فشار خون بالا می تواند مانع از توانایی شما برای بچه دار شدن باشد.
همچنین، به طور مشابه اگر از افسردگی یا اضطراب رنج می برید، بهترین کار این است که حتما به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید زیرا ممکن است استرس، اضطراب یا افسردگی شما در حین دوره بارداری بیشتر شود.
۷. مراقب چیری که میخورید باشید
اگر قبلاً این کار را نکردید ، شروع به خوردن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها کنید.
مصرف غذاهای فرآوری شده، به ویژه غذاهای دارای چربی های ترانس، که در روغنهای هیدروژنه یافت می شوند و دارای قند تصفیه شده هستند، می توانند یک رژیم غذایی ناسالم ایجاد کنند. که معمولا برای زنان باردار و کسانی که قصد فرزندآوری دارند مضر قلمداد میشوند. سعی کنید برای تامین آب بدن نیز روزانه دست کم ۸ لیوان آب بنوشید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس