روحیه لرها


لرهای ایران در استان لرستان ،بخشی از ایلام ، چهار محال بختیاری ، کهکیلویه و بویر احمد و بخشی در استان فارس و بوشهر زندگی می کنند . در جاهای دیگر نیز مانند کرمان ، طایفه ها و تیره های پراکنده لر روزگار می گذرانند .در قرن ششم هجری این سرزمین به لر بزرگ و […] نوشته روحیه لرها اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران....

لرهای ایران در استان لرستان ،بخشی از ایلام ، چهار محال بختیاری ، کهکیلویه و بویر احمد و بخشی در استان فارس و بوشهر زندگی می کنند . در جاهای دیگر نیز مانند کرمان ، طایفه ها و تیره های پراکنده لر روزگار می گذرانند .در قرن ششم هجری این سرزمین به لر بزرگ و کوچک تقسیم شده بود که حکومت مستقلی داشت و لرستان امروز همان منطقه لر کوچک است . براساس یک بخش بندی عشایری لرهای لرستان و ایلام ( لرکوچک )و منطقه بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد و لرهای ممسنی فارس را لر بزرگ نام نهاده اند .لرها مانند بسیاری از ایل ها و عشیره ها به دامداری و تاحدودی به کشاورزی می پردازند و برخی هنوز چادر نشین هستند ( دبترامان ۱۳۶۷و لایارد ۱۳۷۱)

روحیه لرها

الف :سرسختی
از زمان مظفرالدین شاه قاجار تا اوایل سال ۱۳۰۰ دولت مرکزی نفوذی در لرستان نداشت و حتی ماموری نیز بدین منطقه گسیل نمی داشت ، هنگامی که می خواست حاکمی را به خوزستان بفرستد که آن هم در نوع خود نام بی مسمایی بود ناگزیر از راه بغداد به بصره بدین کار می پرداخت . تا این تاریخ مردم لرستان شهر نشیم نبودند . چنین مردمی که در سخت ترین شرایط زندگی مخی کردند در زیر آفتاب سوزان و سرمای سخت با حوادث طبیعی و غیر طبیعی روبرو بودند ، سرسخت و بی پروا و شجاع بار می آمدند و به این صفات بایستی وفای به عهد ، راستگویی ، مهمان نوازی را که از عادات قدیم ایرانیان است نیز اضافه کرد .این مرمان به حفظ جان ، ناموس و مالشان سخت دلبستگی فراوان داشتند ، از دورانهای قدیم به نگهداری اسلحه علاقمند بودند . هرمرد لر کوشش داشت که تفنگ یا شمشیر یا دست کم کارد با چخماقی تهیه کند تا در برابر هر گزندی و در مقابل هر دشمنی اعم از انسان یا حیوان از خود دفاع کند و اگر توانایی نگهداری اسب داشت در درجه دوم مرکبی برای خود تهیه و پرورش می داده است . بنابراین تیر اندازی و اسب سواری که از هنرهای قدیم ایرانیان است در میان این قوم ارزش و اهمیت بسزایی داشته است .

روحیه لرها

ب: شهامت زنان

در همه منطقه های عشیره نشین نه تنها زنان همانند مردان به کار می پردازند بلکه در خمواردی فراتر از آنان می کوشند ، کارهای روزانه درون خانه ، شیردوشی ، تهیه خوراک ، پخت نان و ضبط و ربط فرآورده های دامی همه از کارهای زنان به شمار می رود . زنان به هنگام کوچ ، شهامت زیادی از خود نشان می دهند ، عبور از کوههای پربرف ، رودخانه های پر آب ، به پشت بستن گهواره مخصوص کودکان و بره ها و گوساله ها و… تا چند دهه قبل برای زنان به هنگام کوچ امری عادی به شمار می رفت زنان هیچ گاه و در هیچ شرایطی در زندگی روزمره خود بیکار نمی مانند و بیکارترین زمان برای آنها پشم ریسی است .

روحیه لرها

ج: سادگی و بی پیرایگی
از دیگر صفت هایی که به لرها نسبت داده اند سادگی و بی پیرایگی آنان است به دلیل زندگی طبیعی از پیچیدگی مردم شهرهای بزرگ بدورند زود اعتماد می کنند و بیشیله و پیله اند و هیجان ، احساس و عاطفه خود را به آسانی بروز می دهند . در عین حال در آنان خوی افراط و تفریط به چشم می خورد که به نوبه خود ریشه در حالت های ایال و عشیره ای دارد .

روحیه لرها

برگرفته از کتاب رفتار شناسی ایرانیان نوشته دکتر کیومرث فلاحی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط