آوارگی ده‌ها هزار نفر در شمال سوریه پس از حمله ترکیه


آوارگی ده‌ها هزار نفر در شمال  سوریه پس از حمله ترکیه

تهران- ایرنا- شماری نهادهای بین‌المللی با اشاره به آوارگی ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه به دنبال حمله ترکیه به شمال شرق این کشور، نسبت به آوارگی صدها هزار تن دیگر هشدار دادند.

کمیته بین‌المللی نجات روز پنجشنبه گزارش داد که از آغاز حمله ترکیه به شمال شرق سوریه در روز چهارشنبه، تاکنون 64 هزار نفر از مردم این منطقه خانه‌های خود را ترک کرده و آواره گشته‌اند.

ناظر سوری حقوق بشر مستقر در لندن نیز آمار مشابهی از تعداد آوارگان مردم سوریه پس از حملات ترکیه داده است.

«میستی بازول» مدیر کمیته بین‌المللی نجات هشدار داد: اگر این حمله ادامه یابد، احتمال دارد تا 300 هزار نفر آواره شده و به سمت اردوگاه‌ها و شهرهایی بروند که دیگر ظرفیتی ندارند و همچنان از آسیب‌های جنگ با داعش رنج می‌برند.

گروه دیگری متشکل از 14 سازمان حقوق بشری احتمال داد که تعداد آوارگان ناشی از حملات ترکیه به شمال شرق سوریه به حدود 450 هزار نفر نیز برسد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کوپنهاگ پایتخت دانمارک، خواستار کاهش تنش در شمال شرق سوریه شد. وی گفت: می‌خواهم نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش در شرق سوریه ابراز کنم.کاهش تنش [در این منطقه] مطلقا ضروری است.

گوترش افزود: عملیات نظامی باید همواره با رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد؛ و من از مسائل انسانی در ارتباط با تلفات و آوارگی که در حال روی دادن است، نگرانم.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه نشستی غیرعلنی درباره این اقدام ترکیه برگزار کرد که در نهایت به دلیل مخالفت روسیه و آمریکا با «محکوم کردن» این اقدام، بیانیه پایانی به تصویب نرسید.

اما پنج عضو اروپایی شورای امنیت که این بیانیه را پیشنهاد داده بودند، در بیانیه‌ای جداگانه و مشترک خواستار توقف فوری حملات ترکیه به سوریه شدند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ)، «چشمه صلح» نام دارد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

پیشتر، ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گلچین اشعار ترکی کوتاه و دو بیتی زیبا + مجموعه برگزیده شعر ترکی با موضوعات مختلف