پویش «سیاره، ستاره» در ایستگاه پایانی


تهران- ایرنا- امسال علم نجوم صد ساله می‌شود و کل دنیا برای آن برنامه‌های...
تهران- ایرنا- امسال علم نجوم صد ساله می‌شود و کل دنیا برای آن برنامه‌های مختلفی دارند. یکی از رویدادهای خاص این جشن، انتخاب نام برای یک ستاره مادر و سیاره خورشیدی‌اش است. ایران نیز برای اولین مرتبه فرصتی یافت تا یک جرم خارج از منظومه شمسی را نام‌گذاری کند. در حال حاضر 519 جفت اسم پیشنهادی به کمیته تعیین اسامی رسیده است.

هماهنگ‌کننده ملی کمیته ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم در گفت و گو با ایرنا از جزئیات نام‌گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی آن توسط ایرانیان خبر داد و گفت: استقبال علاقمندان به نامگذاری این ستاره و سیاره بی‌نظیر بود و آن‌ها طی یک ماه و پنج روز، توانستند ۵۱۹ جفت اسم پیشنهادی برای کمیته‌ داوری ارسال کنند.

تا الان نام‌گذاری‌های بی‌شماری روی منظورمه شمسی توسط ایرانیان انجام شده اما برای اولین مرتبه است که به ایرانی‌ها این فرصت داده شده تا یک سیاره و جرم خارج از منظومه شمسی را نام‌گذاری کنند. به همین دلیل حدود دو ماه قبل پویشی با همکاری سازمان فضایی ایران شکل گرفت تحت عنوان پویش «ستاره، سیاره».

به واسطه این پویش هر فرد علاقمند به نجوم بدون این که شرایط عجیب و غریبی داشته باشد، ‌این امکان را پیدا کرد تا نام پیشنهادی‌اش را برای ثبت شدن روی یک سیاره و ستاره ارسال کند.

ترابی درباره استقبال از این پویش می‌گوید: در بازه زمانی ۱۳شهریور (روز ابوریحان) تا ۱۹مهر (روز پایانی هفته جهانی فضا) ۵۱۹ جفت نام قابل قبول دریافت کردیم. این تعداد اسم، نسبت به ابعاد جهانی این پویش، تعداد قابل قبولی است.

ترابی درباره آغاز داوری برای انتخاب اسامی مورد نظر گفت: مراحل اولیه داوری از همین امروز آغاز شده و تا ۲۸مهرماه ادامه خواهد داشت. طی این مدت ۱۰جفت نام برگزیده توسط تیم داوری اعلام می‌شود تا علاقمندان با شرکت در رای‌گیری پیامکی و آنلاین، بتوانند به آن اسامی رای دهند. رای گیری برای انتخاب اسم نهایی طی روزهای ۲۹ مهر تا ۹ آبان انجام خواهد شد. در نهایت یک جفت اسم اصلی و دو جفت اسم پشتیبان برای اتحادیه ارسال خواهد شد.

هماهنگ‌کننده ملی کمیته ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم افزود: ثبت اسامی منتخب روی ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی‌اش، قطعا تا انتهای سال میلادی انجام خواهد شد. البته نمی‌توانیم اسامی را قبل از اتحادیه نجوم اعلام کنیم.

او درباره خلاقیت علاقمندان در انتخاب اسامی، گفت: به طور کلی از هر دو طیف خلاق و غیر خلاق پیشنهاداتی داشتیم. برخی عزیزان مشخص بود که نام خودشان را نوشته بودند اما در کنار این‌ها کسانی هم بودند که مشخص بود برای پیشنهاد اسم تحقیق کرده‌اند و به همان واسطه اسامی بسیار جذابی پیشنهاد دادند.

ترابی ادامه داد: حقیقتا برخی اسامی به قدری خوب هستند که حتی اگر برای این رویداد انتخاب نشوند هم می‌توانیم بعد از کسب اجازه از صاحبان اسم‌های پیشنهادی، برای رویدادهای دیگر از آن‌ها استفاده کنیم.

کمیته ۹ نفره ای متشکل از روزنامه‌نگاران، مروجان علم، منجمان و متخصصان علم نجوم، برای داوری اسامی پیشنهادی کار خود را آغاز کرده‌اند. کاظم کوه کرم، کیان عباس‌زاده، حسین نجاران، سید امیر سادات موسوی، عاطفه جوادی، تقی میرترابی، اسدالله قمری‌نژاد، سیاوش صفاریان‌پور و محمدجواد ترابی، اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.

سیاره‌ و ستاره‌ای که قرار است بر اساس این پویش نام‌گذاری شوند، به صورت رندوم (تصادفی) توسط اتحادیه بین‌المللی نجوم انتخاب شده است. این سیاره جزو سیاره‌های خوب به حساب می‌آید که کاراکتر دارد و فاصله و مدت گردش آن در مدار، شبیه زمین است که جزو هزار سیاره نزدیک زمین به حساب می‌آید.

او در خصوص مزیت شرکت در این رویداد گفت: این رویداد برای ما فرصت است؛ فرصتی که اجازه می‌دهد در یک کار جهانی مشارکت کنیم. ممکن بود این اتفاق بدون حضور ما رخ دهد و صرفا از اخبار پیگیر آن شویم. به این رویداد خیلی خوشبین هستیم چرا که زمینه برای تغییر دیدگاه دنیا نسبت به حوزه نجوم در ایران، وجود دارد. سال گذشته مهمان رویدادی در چین بودم و مسئولان آن می‌گفتند در ایران اتفاقات زیادی در حوزه نجوم رخ می‌دهد اما متاسفانه چگونگی‌اش را نمی‌دانیم. در این زمینه کمی مشکل ارتباط داریم و امیدواریم که این سرآغاز ارتباط ما با دنیای نجوم باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته