رفتار خردمندانه اهل‌بیت بعد از واقعه عاشورا فتنه‌گری دشمن را خنثی کرد


رفتار خردمندانه اهل‌بیت بعد از واقعه عاشورا فتنه‌گری دشمن را خنثی کرد

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم تحقیقات، با اشاره به اینکه رفتار خردمندانه و سیاسی اهل بیت موج فتنه‌گری دشمن بعد از واقعه عاشورا را خنثی کرد، گفت: هر کدام از اهل بیت به جای خود و به اقتضای ماموریتی که داشتند، اثربخش بودند.

حشمت الله قنبری امروز (جمعه - ۲۶ مهر) در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه، با اشاره به چهار ویژگی مهم بازماندگان کربلا، اظهار داشت: آنها در اوج شهامت و بدون خوف و هراس با عزت از نهضت عاشورا و قیام امام حسین علیه‌السلام دفاع کردند و این در شرایطی بود که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با آن همه مصیبت‌هایی که بر اهل بیت آمده بود باز هم بتوانند این طور با عزت بر نهضت خود بمانند.

وی ویژگی دوم بازماندگان عاشورا، را مدیریت شرایط و بی‌اعتمادی به دشمن عنوان کرد و افزود: اعتنا نکردن به وعده‌های دشمن، و شناخت فریبکاری‌های آنها همچنین مرعوب وعده این قوم ظالم نشدن ویژگی بود که حضرت زینب (س) همواره به آن تاکید می‌کردند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، ادامه داد: با هر رفتار استراتژیکی که یزیدیان می‌چیدند، بازماندگان واقعه کربلا با درایت و دقت آن را خنثی می‌کردند.

قنبری در توضیح ویژگی سوم بازماندگان عاشور، گفت: آنها هیچ‌گاه از اهداف، آرمان‌ها و استراتژی نهضت عاشورا جدا نشدند و در آن شرایط با شجاعت، شهامت، اقتدار و عظمت نه تنها تحقیر نشدند بلکه دشمن را تحقیر کردند.

وی افزود: این بازماندگان بزرگوار نه تنها تسلیم نشدند بلکه دشمن را به اسارت آوردند و پرچم سید الشهدا را برافراشتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم تحقیقات، چهارمین ویژگی اهل بیت امام حسین (ع) بعد از واقعه عاشورا را صبر، متانت، ادب و اخلاق اسلامی برشمرد و توضیح داد: رفتار خردمندانه و سیاسی اهل بیت موج فتنه‌گری دشمن را خنثی کرد و هر کدام از اهل بیت به جای خود و به اقتضای ماموریتی که داشتند، اثر بخش بودند.

قنبری گفت: این بزرگواران متناسب با شرایط دقیق و به اندازه اظهار نظر می‌کردند. مثلا شخصیت بزرگی مثل زینب کبری(س) در پرتو حضور حضرت زین‌العابدین(ع)، امامت را برای مردم بازخوانی کرد و ۵۰ سال فتنه بنی‌امیه را برملا کرد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حدود 62 هزار ایرانی برای حج در عربستان هستند