20 حلقه چاه‌ تحقیقاتی برای بررسی آلودگی آب‌های زمینی در هرات حفر می‌شود


20 حلقه چاه‌ تحقیقاتی برای بررسی آلودگی آب‌های زمینی در هرات حفر می‌شود

رئیس اداره حوزه دریایی هریرود – مرغاب هرات گفت: برای بررسی آلودگی آبهای زیرزمینی، 20 حلقه چاه در هرات احداث و آلودگی آبها به صورت مکرر رصد خواهد شد.

«نجیب الله جوینی» رئیس عمومی حوزه دریائی هریرود – مرغاب در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: وزارت انرژی و آب افغانستان ضمن مدیریت سدهای آبی در افغانستان بخصوص سدهای سلما و پاشدان در هرات برای مهار آب و تقسیم آب در این ولایت در دست اجرا دارد.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین کارهای این وزارت بررسی از وضعیت ابهای افغانستان است که به تازگی برای بررسی از آبهای زیرزمینی و آلودگی آنها این وزارت پروژه ایجاد 20 چاه را به هزینه 20 میلیون افغانی آغاز کرده است.

جوینی اضافه کرد: در حال حاضر 90 درصد از بیماری‌های شهروندان هرات براثر آلودگی آبهای زیرزمینی است و به همین دلیل تیم‌های فنی این اداره از این پس برای بررسی دقیق از این آبها به عمل آمده و در صورت آلودگی بیش از حد آمادگی مدیریت خواهد شد.

وی بیان داشت: علاوه بر هرات 16 چاه دیگر نیز در ولایت فراه ایجاد شده که با بررسی از وضعیت ابهای زیرزمینی در این ولایت نیز ازسوی تیمهای فنی این حوزه بررسی خواهد شد.

رئیس عمومی حوزه دریائی هریرود – مرغاب ادامه داد: وزارت انرژی و آب افغانستان برنامه اساسی خود را تا سال 2050 برای کنترل آبها و بررسی دقیق از تقسیمات اب‌های جاری و ذخیره شده برای زمین‌های کشاورزی نیز انجام داده که در حال حاضر 1.3 میلیارد افغانی برای 24 پروژه در ولایت‌های حوزه غرب در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: 200 میلیون افغانی برای ساخت کانال‌های ابی در هرات اختصاص داده شده که بخشی زیادی از این طرح ها در حال تکمیل است.

رئیس حوزه دریایی هریرود – مرغاب همچنان گفت: در هرات و دیگر ولایات‌های حوزه غرب پروژه‌های آنها به خوبی اجرا می‌شود و با هیچ چالش ناامنی نیز رو به رو نبوده است.

وی با اشاره به سد ابی بخش اباد در ولایت فرات گفت: 11.7 میلیون دلار برای ساخت این سد آبی با شرکت خارجی قرار داد امضا شده و قرار است تا 18 ماه آینده این سد به بهره برداری برسد.

جوینی همچنین تصریح کرد: این سد آبی ظرفیت ذخیره 1.364 میلیون مترمکعب اب را داراست که نسبت به سد ابی سلما در هرات 2 ونیم برابر گنجایش ذخیره آب را دارد، دارای 3 توربین 9 مگاواتی و تولید 7 مگاوات برق و دارای 2 کانال بزرگ است.

وی در خاتمه گفت: دلیل تعویق بهره برداری این شد مشکلات فنی بوده و این موضوع که ناامنی باعث به تاخیر افتادن این سد شده، صحت ندارد.

/انتهای پیام/

20 حلقه چاه‌ تحقیقاتی برای بررسی آلودگی آب‌های زمینی در هرات حفر می‌شود
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...