نگرانی مسلمانان از حکم دادگاه عالی هند درباره مسجد «بابری»


نگرانی مسلمانان از حکم دادگاه عالی هند درباره مسجد «بابری»

حکم دادگاه عالی درباره مسجد «بابری» که قدمت آن به چند قرن می‌رسد و در سال 1992 به دست یک هندوی خرابکار تخریب شد، به زودی اعلام می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «رویترز»، اقلیت مسلمان در شهر «ایودیا» هند در انتظار حکم دادگاه عالی درباره مسجد تخریب شده ای هستند که قدمت آن به چند قرن می رسد.

مسئله این مسجد به شدت بر روابط مسلمانان با اکثریت هندوها در «ایودیا» سایه افکنده است.

پس از مدت ها درگیری در پرونده های حقوقی، دیوان عالی در ماه آگوست تصمیم گرفت تا بحث های مختلف را در تلاش برای حل و فصل اختلاف نظر درباره آنچه باید روی ویرانه های مسجد «بابری» ساخته شود، پایان دهد.

این مسجد که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است در سال 1992 به دست یک خرابکار هندو، تخریب شد.

بحث درباره این مسجد باعث مرگبارترین درگیری ها در هند شد که در نهایت منجر به کشته شدن 2000 نفر که اکثر آنها مسلمان بودند، شد.

این جنجال خونین، پرسش هایی را درباره نقش دین در کشور سکولار هند و جایگاه مسلمانان در آن ایجاد کرد.

ماه گذشته، «رانجان گوگوی»، قاضی ارشد شهر ایودیا جلسات مربوط به توضیح درباره این مسئله را به پایان رساند و قرار است حکم خود را در چند هفته آتی اعلام کند.

حکم و تصمیم دادگاه عالی هر چه که باشد، تاثیر چشمگیری بر روابط میان مسلمانان و هندوهای هند خواهد گذاشت.

مسلمانان حدود 14 درصد از جمعیت یک میلیارد و 3 میلیون نفری هند را تشکیل می دهند.

در حالی که اکثر رهبران مذهبی مسلمان هند خواستار بازسازی مسجد بابری هستند، هندوها می گویند شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه قبل از ساخت این مسجد در سال 1528 میلادی به دست موسس سلسله مغول، یک معبد در این مکان وجود داشته است.

ساخت یک معبد بزرگ در ایودیا یک وعده تبلیغاتی برای انتخابات از سوی «نارندرا مودی»، رهبر حزب ناسونالیست هندوی «بهاراتیا جاناتا» بوده است.

«محمد شهید»، نوه امام جماعت سابق مسجد بابری از ترس تنش هایی که ممکن است پس از اعلام تصمیم دادگاه به وجود بیاید، تصمیم به دور کردن خانواده خود از این شهر گرفته است.

پدر شهید قبل از تخریب مسجد در روز ششم دسامبر 1992 میلادی به دست یک خرابکار هندو کشته شد.

پایان پیام/7

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان