«انتفاضه» در لهستان


«انتفاضه» در لهستان

تهران - ایرنا - ده‌ها هزار تن از مردم لهستان در سالروز استقلال کشورشان، با سردادن شعارها و حمل پلاکاردهایی در ورشو با مضون «نه به صهیونیسم» و «نه به اتحادیه اروپا» ، سیاست های صهیونیستی را به باد انتقاد گرفتند.

به گزارش روز سه‌شنبه شبکه خبری راشاتودی، مردم معترض با حمل پرچم های لهستان و سردادن شعارهای ملی گرایانه و مخالفت با عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا، در خیابان های مرکزی ورشو، خواستار برپا شدن انتفاضه (قیام ضدصهیونیستی فلسطینیان) در لهستان شدند. شعارهای ضدصهیونیستی مانند "این لهستان است، نه اسرائیل" در این تظاهرات به گوش می رسید .

«انتفاضه» در لهستان

فعالان مخالف سقط جنین و همجنسگرایی و همچنین راستگرایان افراطی از دیگر کشورهای اروپایی مانند مجارستان و ایتالیا نیز در این تظاهرات حضور داشتند.

شعار «نه به اتحادیه اروپا» در شرایطی در قلب لهستان شنیده می شود که ظهور رویدادهایی نظیر برگزیت و اختلاف نظرهای جدی دولت های اروپایی درخصوص مسائلی چون ناتو، نشانه هایی دیگر از ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا است.

همزمان با این تظاهرات گسترده، جمعی از گروه های چپگرای افراطی راهپیمایی ضدفاشیستی کوچکی با پارچه نوشته‌ای با عنوان "قانون اساسی" و شعارهای ضدنازی برگزار کردند. قانون اساسی نشانه مخالفت با دولت ملی گرای دست راستی کنونی حاکم بر لهستان به شمار می رود.
راشا تودی افزود: لهستان از هنگام به قدرت رسیدن حزب ملی گرای "قانون وعدالت" در چهار سال پیش با وعده احیای وطن پرستی و ارزش های سنتی کاتولیک، به صورت فزایندهای دوقطبی شده است. قانون و عدالت به نادیده گرفتن احساسات روبه شد ملی گرایی افراطی و ضد صهیونیستی، متهم شده است.

«انتفاضه» در لهستان


این گردهمایی های با جمعیت کمتری نسبت به سال گذشته (2018) و در حالی برگزار شد که اندری دودا رئیس جمهوری لهستان روز دوشنبه خواستار وحدت شده بود. حدود 200 هزار نفر در رخداد سال گذشته به مناسبت یکصدمین سالگرد استقلال لهستان شامل شخص دودا حضور یافته بودند.

لهستان در یازدهم نوامبر ۱۹۱۸ پس از ۱۲۳ سال اشغال توسط، روسیه تزاری، پروس و امپراتوری اتریش- مجارستان استقلال خود را به دست آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بی نظیر از آوازخوانی محشر و دلنشین هوتن شکیبا + دلبری این بچه تمامی ندارد!