60 واحد صنعتی در فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بانه احداث می‌شود


60 واحد صنعتی در فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بانه احداث می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه در 35 هکتار آماده واگذاری به متقاضیان است، گفت: 120 واحد صنعتی با گرایش‌های مختلف در فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه تعریف شده که فعلا 50 درصد آنها (60 واحد) احداث می‌شود.

احمد خسروی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه با همه تاسیسات و زیرساخت ها آماده بهره برداری و واگذاری زمین به سرمایه گذاران است و تاکنون ۹۰ سرمایه گذار بومی برای حضور و فعالیت ر این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: فاز دوم این منطقه نیز با ۵۰ هکتار مساحت برای واحدهای نیمه صنعتی است که بیشتر ساختمان های خدماتی، تاسیسات، سیستم تصفیه فاضلاب، انبار و سردخانه‌ها تعریف شده است.

خسروی افزود: یکی از مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بانه ارتقای گرایش های صنعتی این منطقه است که باعث ایجاد فاصله زمانی در واگذاری اراضی شده و حل این موضوع در کارگروه‌های شورای مناطق آزاد کشور مطرح و تایید شده است.

وی با بیان اینکه طرح جامع مطالعاتی منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز به اصلاح دارد، اضافه کرد: طرح جامع مطالعاتی به لحاظ گستردگی در حال اصلاح است و منتظر صدور پروانه بهره برداری منطقه ویژه از طرف دبیرخانه شورای مناطق آزاد کشور است که در آینده نزدیک انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه در فاز اول برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود، گفت: هم اکنون در حال آماده سازی سیستم آبرسانی و محوطه سازی زمین منطقه هستیم.

وی یادآور شد: برای اجرای عملیات فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که ۹۰ میلیارد آن از منابع استانی و مابقی از اعتبارات و منابع داخلی سازمان شرکت شهرک های صنعتی تامین شده است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه نخستین منطقه در استان کردستان است که برای همه سرمایه گذاران با شرایط مختلف و به میزان سرمایه ای که دارند فرصت تولید و زمینه اشتغال مرزنشینان را فراهم کرده علاوه بر این در کاهش آمار بیکاری کردستان و رونق صادرات بازارچه سیرانبند نیز نقش بسیار مهمی دارد.

مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال ۸۹ در دولت دهم تصویب شد و عملیات اجرایی آن سال ۹۶ با اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و شرکت شهرک های استان آغاز گردید تا در سه فاز اجرایی شود که فاز نخست آن سال ۹۸ به بهره برداری می رسد.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری غرب بانه و پنج کیلومتری سیرانبند بانه و در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده، زمین این منطقه ۱۰۱ هکتار و فاز عملیاتی آن ۸۵ هکتار است که در ۲ فاز ۳۵ و ۵۰ هکتاری اجرایی شده که اراضی فاز نخست آماده واگذاری است.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید