طرح ملی نهضت سبز در خراسان جنوبی اجرا می‌شود


طرح ملی نهضت سبز در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طرح ملی نهضت سبز با هدف توسعه فضای سبز در عرصه‌های مرتعی، بیابان و جنگل‌ به مناسبت هفته وحدت هفته از اول آذر امسال در استان اجرا می‌شود.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست هماهنگی طرح ملی نهضت سبز (نهالکاری در عرصه‌های ملی) افزود: در این طرح ۴۵ هکتار از عرصه‌های ملی استان تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کاشت ۹ هزار و ۱۲۵ اصله درخت از گونه‌های آتریپلکس، تاغ، جنگلی، بادام کوهی، گلدانی و گونه‌های فضای سبز و بذرکاری ۳۲ هکتار از عرصه‌های ملی از جمله اقدامات این طرح خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح ملی نهضت سبز در روستای بیدمشک حوزه فاز سه شهری قاینات، روستای بیجار بیرجند، شوراب سیوجان، کانون بحران فرسایش بادی سه قلعه سرایان، فاز ۲ شهری سربیشه، دیهوک طبس، کجی نمکزار نهبندان، شاسکوه زیرکوه، حوزه شهری درمیان، ریگ بشرویه و مرتع چاهوش فردوس اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ریزش نزولات آسمانی باران در آذرماه، بایستی از ظرفیت بارش‌های پاییزه حداکثر استفاده را برد لذا قبل از آذر یا ابتدای ماه نهالکاری و بذرپاشی انجام خواهد شد.

نصرآبادی خواستار بسترسازی برای اطلاع‌رسانی و فراخوان عمومی، تجهیزات و ماشین‌آلات برای مراحل اجرایی قبل، حین و بعد از کاشت شامل تراکتور، بیل مکانیکی و تانکر، نیروی انسانی برای عملیات کاشت و آبیاری و مستندسازی مراحل مختلف اجرای طرح شد.

در زمینه مقابله با بیابانزایی، طرح‌های بیابانزدایی یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان در قالب ۲۸ طرح تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی در این زمینه از سال ۵۴ در قالب بیولوژیک و بیومکانیک در سطح ۱۷۴ هزار و ۷۸۳ هکتار استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل ۱۳۹ هزار و ۲۰۲ هکتار نهالکاری، ۱۳ هزار و ۸۷۶ هکتار بذرکاری و مدیریت روان‌آبهای سطحی در ۲۱ هزار و ۷۰۵ هکتار است.

وی مجموع مساحت جنگل‌‎های استان را ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار دانست و گفت: در چشم انداز بخش جنگل در افق ۱۴۰۴ سطح جنگل‌های استان به یک میلیون و ۵۰۸ هزار هکتار افزایش و به حداقل ۱۰ درصد مساحت کل منطقه خواهد رسید.

نصرآبادی افزود: همچنین تهیه طرح‌های جنگل داری چند منظوره، توسعه نهالستان و افزایش تولید نهال به میزان هر سال یک میلیون اصله، اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق مشارکت بخش خصوصی، گسترش توریسم تفریحی در جنگل‌های استان با توجه به توان بالقوه اکوتوریسم در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

وی میزان تولید نهال جنگلی، مرتعی و بیابانی استان را امسال ۲ میلیون اصله پیش‌بینی کرد و گفت: همچنین ۲۸۰ هکتار جنگل و جنگل‌کاری ( نهالکاری و بذرکاری) امسال در استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار است یادآور شد: پارسال سه هزار و ۵۵۶ هکتار جنگل‌کاری، احیای جنگل و توسعه فضای سبز در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین تولید سه هزار و ۸۸۲ اصله نهال جنگلی، حفاظت و قرق ۱۰۱ هزار و ۹۴۳ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی و تجهیز، نگهداری و مراقبت از پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز به میزان ۴۲۸ هکتار از دیگر اقدامات فیزیکی انجام شده در زمینه جنگل‌های استان بوده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اجتماع بیرجندی‌ها در حمایت از مردم فلسطین