ویژگی‌های یک عالم معقول و مقبول/ بنیاد اسراء؛ تجربه‌ای نو در تعامل مراجع تقلید با مردم


ویژگی‌های یک عالم معقول و مقبول/ بنیاد اسراء؛ تجربه‌ای نو در تعامل مراجع تقلید با مردم

حجت‌‌الاسلام والمسلمین جوادی‌آملی گفت: بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تجربه‌ای نو در تعامل دوسویه میان یک عالم و مرجع تقلید با مردم را رقم زد. زبان علم باید معقول و مقبول باشد تا هم عقل بپسندد و هم قلب بپذیرد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین «مرتضی جوادی آملی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه همه مراجع عظام تقلید جایگاه و موقعیتی را برای فهم و معرفت نسبت به دین و انتشار آن دارند، اظهار کرد: مراجع در مسیر اعتلای دین، معارف، احکام و حکم نیز تلاش می کنند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: آیت الله العظمی جوادی آملی به دلیل غوری که در معارف، حکم و احکام دارند و کتبی که در طول سال های عمرشان به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در رشته های فلسفه، کلام، احکام، اخلاق و تفسیر قرآن منتشر شده است علم شان در سطح بالایی قرار دارد که نسبت به برخی از کتب، جایگاه مرجعیت دارد.

وی با بیان اینکه مردم در عصر حاضر به دلیل کثرت مطالب به دنبال آثاری عمیق و پرمحتوا هستند، اظهار کرد: آیت الله العظمی جوادی آملی بر این اساس بیش از اقدام به تالیف کتاب، نیازها و اولویت های جامعه و جهان اسلام را احصا می کند و در مقام پاسخ گویی به این موضوعات، دست به قلم می شود.

حجت الاسلام جوادی آملی تصریح کرد: مرجعیت علمی شخصی در هر حوزه ای از جمله در رشته های کلام، فلسفه و تفسیر باید با اقبال جامعه اعم از فرهیختگان و جمع نخبگانی و توده مردم روبرو شود در غیر این صورت، به زودی دست خوش فراموشی می شود. آثار آیت الله العظمی جوادی آملی به دلیل اشراف به این رشته ها با اقبال خوبی در جامعه همراه شده است.

وی با بیان اینکه زبان علم باید معقول و مقبول باشد تا هم عقل بپسندد و هم قلب بپذیرد، ابراز کرد: آیت الله العظمی جوادی آملی با این رویکرد کارهای پژوهشی خود را انجام می دهد و همین توصیه را همیشه به شاگردان خود دارد و هم اینکه توصیه موکد ایشان به اعضای دفاتر در سراسر کشور پیگیری رویکرد همراهی عقل و قلب در اجرای برنامه ها و طرح ها است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه عالمی در دل های مردم جای می گیرد که در کنار تمام ویژگی هایی که در بالا به آن اشاره شد، روحیه و رویکرد انقلابی نیز داشته باشد، گفت: مردم به علمایی که در موضع گیری های خود یک دستی را مشاهده کنند، روی می کنند و این واقعیتی است که درباره آیت الله العظمی جوادی آملی مشاهده می شود.

جوادی آملی با بیان اینکه مردم تمایل دارند به صورتی نوین و چندرسانه ای با مواضع و آثار مراجع معظم تقلید آشنا شوند، تاکید کرد: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تجربه ای نو در این زمینه بود که توانست زمینه تعامل دوسویه میان یک عالم دینی و مرجع تقلید را با مردم فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توقع توده مردم و جامعه نخبگانی از علما، موضع گیری در مسائل فرهنگی و اعتقادی است، که آیت الله العظمی جوادی آملی همواره در مواقع لزوم و در برابر خطوطی که دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی طراحی می کند، موضع گیری کرده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک