قدرت نمایی پدافند هوایی


قدرت نمایی پدافند هوایی

نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی که یکی از نیروهای چهارگانه ارتش است در خرداد ماه امسال با جدا شدن از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا به دستور رهبر انقلاب تشکیل شد؛ در روزهای پنجشنبه 30 آبان و جمعه یکم آذر ماه اولین رزمایش خود را به نمایش گذاشت

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

پدافند هوایی در دهم شهریور سال 1387 با جداسازی از نیروی هوایی ارتش به عنوان یک قرارگاه مستقل با نام خاتم الانبیا، در ساختاری جدید و متفاوت سازماندهی و تقویت شد و ماموریت یافت تا نسبت به دفاع از هوا و فضای کشور به شکل فعالانه و مستقل عمل کند.

این قرار گاه تا زمان جدایی نیروی پدافند، سه فرمانده داشت که شامل امیر خلبان احمد میقانی (فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش) امیر فرزاد اسماعیلی و امیر علیرضا صباحی فرد بود.

در هفتم خرداد ماه سال جاری با حکم فرمانده معظم کل قوا، نیروی پدافند هوایی به عنوان یک نیروی مستقل در کنار نیروهای دریایی، زمینی و هوایی ارتش تشکیل و امیر صباحی فرد نیز به عنوان فرمانده این نیروی جدید منصوب شد.

با این تغییر ساختار، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با حفظ سمت به فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم نیز منصوب شد که وظیفه آن مانند گذشته، هدایت و فرماندهی سیستم یکپارچه پدافندی کشور شامل همه یگان های پدافندی چه در ارتش و چه در سپاه است.

در واقع هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نیروی هوافضا) و هم ارتش جمهوری اسلامی ایران (نیروی پدافند هوایی) همچنان یگان های عملیاتی خود در حوزه پدافند را در اختیار دارند ولی همه این یگان ها در سیستم یکپارچه پدافندی تحت فرماندهی واحد این قرارگاه عمل می کنند.

پدافند هوایی کشور در طول این سالها در مقاطع مختلف و طبق سناریوهای عملیاتی، چندین رزمایش را در بسیاری از نقاط کشور اجرا کرده که معمولا در سال یک رزمایش بزرگ و عمومی نیز در دستور کار قرار می گیرد.

و اما رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98 به مدت دو روز (در فاز عملیاتی) یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه (30 آبان و اول آذر) در گستره ای به وسعت 416 هزار کیلومتر مربع یعنی حدود یک چهارم مساحت کل کشور در منطقه عمومی سمنان که یک منطقه کویری است برگزار شد.

این اولین رزمایش پدافندی پس از تشکیل نیروی مستقل پدافند هوایی ارتش بود.

ویژگی های اولین رزمایش نیروی پدافند هوایی

در این رزمایش حضور و بکارگیری سامانه هایی نظیر 15 خرداد، مرصاد، تلاش، سراج، پهپاد کرار، انواع رادارها در بردهای مختلف و... اتفاق افتاد.

1- سامانه 15 خرداد : برای اولین بار این سامانه موشکی برد بلند به شکل رسمی رونمایی شد.

این سامانه بومی در 19 خرداد سال جاری رونمایی و به فاصله اندکی پس از تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش به این نیرو تحویل داده شد.

این سامانه قادر است 6 هدف را همزمان شناسایی و رد گیری کند و زمان آماده سازی آن تنها 5 دقیقه است.

قدرت نمایی پدافند هوایی

2- شلیک موشک صیاد3 : سامانه پدافندی تلاش در این رزمایش به شکل رسمی اقدام به شلیک یک تیر موشک صیاد3 کرد.

3- تغییرات جدید سامانه مرصاد: حضور نمونه جدید و متفاوت سامانه متحرک موشکی مرصاد که علیه اهداف مختلفی نظیر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های کروز بکارگیری می شود از دیگر نکات این رزمایش بود.

قدرت نمایی پدافند هوایی

4 - کرارهای انتحاری «رهگیر» شدند : رهگیری هوایی سریع یا اسکرمبل توسط هواپیماهای بدون سرنشین که تا امروز تنها توسط هواپیماهای جنگی شکاری با سرنشین صورت می گرفت، از دیگر اتفاق های مهم این رزمایش بود. در این رزمایش نشان داده شد که بجای استفاده از هواپیماهای با سرنشین میتوان از پهپاد جت کرار که علاوه بر انجام عملیات تقابل با تجهیزات رزمی، از قابلیت انتحاری نیز برای از بین بردن تهدید هوایی برخوردار هستند نیز استفاده کرد.

پهپاد کرار نخستین پهپاد جت ایرانی است که در سال 1389 رونمایی شد. این پهپاد از یک موتور توربوجت برخوردار است و توانایی حمل محموله به‌وزن 500 کیلوگرم را دارد. برد پهپاد کرار 1000کیلومتر بوده و می‌تواند با سرعت 900 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

5- شبیه سازی نبرد در خلیج فارس : این رزمایش اگرچه در منطقه کویر مرکزی ایران انجام شد ولی در واقع شبیه سازی شده دفاع هوایی در منطقه عمومی خلیج فارس و بخصوص تنگه هرمز بود که یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مناطق کشور محسوب می شود.

در این رزمایش براساس اخبار اعلام شده، از بسیاری از تجهیزاتی که برای دفاع هوایی از منطقه خلیج فارس بکار می رود استفاده و برخی از تاکتیک های مقابه با تهدیدات در این منطقه نیز تمرین شد.

قدرت نمایی پدافند هوایی

از دیگر اقدامات مهم این رزمایش ؛ گسترش مراحل و استقرار سامانه های پدافندی حاضر در رزمایش با تاکید بر واکنش سریع نیرو های مدافع و توانایی جابجایی سریع سامانه های موشکی، راداری و توپخانه ای پس از انجام عملیات، برقراری ارتباط امن و چند لایه میان سامانه های پدافندی، ارتباط مناسب میان تجهیزات و نیرو های عمل کننده و شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم دفاعی متناسب با تهدید، اقدامات مهندسی رزمی و پدافند غیر عامل برای استتار و اختفای سامانه ها و تجهیزات و فریب دشمن در مرحله نخست این رزمایش است.

انجام پرواز های اطلاعاتی و شناسایی با سرنشین و بدون سرنشین در منطقه عمومی رزمایش، تهاجم هواپیماهای شکاری به منطقه رزمایش و انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه بر علیه هواگردهای مهاجم تحت هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.

همچنین انجام عملیات سوختگیری هوایی بر فراز منطقه رزمایش با هدایت افسران کنترل شکاری پدافند هوایی، تمرین مراحل دفاع هوایی شامل کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و اصابت الکترونیکی سامانه های پدافند هوایی در این مرحله از رزمایش تمرین شد.

استقرار سامانه های فرماندهی و کنترل متحرک فکور، سامانه های راداری بومی معراج، فتح-۲، سامانه های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه های جنگ الکترونیک و شبکه دیده بانی بصری نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش است.

چرا این رزمایش در منطقه کویری برگزار شد؟

از آن جایی که این رزمایش قدرت نیروی پدافند هوایی را به نمایش گذاشت بسیار مهم بود که در عمق کشور برگزار شود تا قدرت نمایی جمهوری اسلامی از چشم دشمنان و جاسوسان دور بماند.

همچنین مسیر خلیج فارس پرتردد است و دشمنان در آبهای جنوبی کشور به شکل گسترده وجود دارند پس برگزاری این رزمایش در عمق کشور امنیت این رزمایش را به حد بالایی رساند.

قدرت نمایی پدافند هوایی

دشمنان را از کرده خود پشیمان می‌کنیم

امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان آخرین مرحله از رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98، اظهار داشت: همانگونه که در این رزمایش توانستیم با موفقیت به اهداف‌مان دست پیدا کنیم، اگر دشمن هم خیالی به سرش زد ما در میدان مقابله هم دشمنان را از کرده خود پشیمان می‌کنیم.

وی افزود: دشمنان نیز خود می‌دانند که ورودشان به فضای جمهوری اسلامی ایران بر عهده خودشان است اما خروج شان قطعا با آنها نخواهد بود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه همانطور که قبل از رزمایش قول داده بودیم توانستیم بر اهداف سخت در نظر گرفته شده در این رزمایش فائق آییم، تصریح کرد: تاکنون به همه اهداف این رزمایش دست یافتیم و توانستیم هر هدفی که وارد آسمان منطقه رزمایش شد را مقتدرانه منهدم کنیم و اجازه برگشت به آنها ندهیم.

امیر صباحی فرد در پایان گفت: هر هدف و پهپادی که وارد منطقه رزمایش شد، با هوشیاری و آتش سامانه‌های پدافندی، لاشه آن بر روی زمین باقی مانده است.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق