وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد/ صدور 6 هزار و 722 پروانه تأسیس برای سمن‌ها


وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد/ صدور 6 هزار و 722 پروانه تأسیس برای سمن‌ها

خبرگزاری آریا- معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور وزارت کشور گفت: در حال حاضر تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور است.

وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد/ صدور 6 هزار و 722 پروانه تأسیس برای سمن‌ها

خبرگزاری آریا- معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور وزارت کشور گفت: در حال حاضر تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور است.
به گزارش خبرنگار آریا؛ زهرا عابدینی، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد سابقه دیرینه‌ای دارد و در گذشته به عنوان مؤسسات وانجمن خیریه فعالیت می‌کردند که در سال 81 دولت در حمایت از نهادهای اجتماعی اقدام به تصویب آئین‌نامه وزارت بر تاسیس و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد کرد و به وزارت کشور نیز این موضوع ابلاغ شد و فصل جدیدی در شکل‌گیری انجمن‌های مردم نهاد اتفاق افتاد.
وی افزود:‌از سال 84 تا امروز ملاک عمل وزارت کشور برای صدور مجوز و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد بوده است.
عابدینی گفت: در ماده 3 آئین‌نامه سال 84 نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور صدور مجوزها را بر عهده دارد و از سال 81 تا سال 90 بخش اعظمی از سازمان‌های مردم نهاد شکل گرفت.
وی اظهار داشت: از ابتدای این آئین‌نامه تا امروز وزارت کشور در 5 سطح بین‌المللی، فراستانی و ملی و شهرستانی نسبت به صدور مجوز اقدام کرده است و 6 هزارو 722 پروانه تاسیس سازمان‌های مردم نهاد صادر شده که 813 مجوز آن مربوط به تشکل‌های ملی و فراملی است.
معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: 5 هزار و 909 مجوز در سطح استانداری و فرمانداری صادر شده است و روند صدور مجوز در فرایند سال 84 تعریف شده که متقاضیان درخواست خود را به وزارت کشور ارائه می‌دهند و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد:‌ در حوزه فراوانی سازمان‌های مردم نهاد استان‌های اصفهان، تهران، خوزستان،فارس و یزد پیشتاز هستند و در استان اصفهان تنها 938 سازمان مردم نهاد تاسیس شده است و استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، گیلان، اردبیل، و خراسان شمالی کمترین مشارکت را در حوزه سازمان‌های مردم نهاد دارند.
معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت:‌ از 813 تشکل وزارت کشور 40 تشکل در موضوعات بین‌المللی و انجمن‌های دوستی مجوز گرفته‌اند و 66 پروانه برای انجمن‌های دوستی صادر شده که 26 انجمن غیرفعال است.
وی افزود: ‌در خصوص فراوان موضوعی 1375 مجوز برای مؤسسات خیریه صادر شده و همین طور 1013 مجوز فرهنگی صادر شده است.
عابدینی خاطرنشان کرد: مجوزهای اجتماعی و بهداشت و سلامت نیز برای سازمان‌های مردم نهاد به ترتیب 901 و 501 بوده است.
معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: کمترین فراوانی برای سازمان‌های مردم نهاد به مدیریت بحران برمی‌گردد که 10 تشکل در این خصوص ثبت شده ولی در هنگام وقوع بحران بیش از 70 درصد تشکل‌های ما به این موضوع ورود پیدا می‌کند.
وی گفت: 460 مجوز سازمان مردم نهاد برای مسائل زیست محیطی و 18 تشکل هم برای کودکان ثبت شده وجود دارد.
عابدینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعدد مراکز صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد گفت: در حال حاضر علاوه بر وزارت کشور ناجا و سازمان بهزیستی مستقیما مجوز صادر می‌کند که امکان نظارت فراگیر به این سازمان‌ها وجود ندارد و مدیریت‌ها بخشی نگری است.
معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 73 تشکل از کشور ما از سازمان ملل متحد مقام مشورتی گرفته‌اند که بخشی از این تشکل‌ها را نیز وزارت کشور مجوز داده است.
وی گفت: آئین‌نامه سازمان‌های مردم نهاد در 6 شهریور 95 اصلاح شد و در حال حاضر بر اساس آئین‌نامه جدید فعالیت‌ها انجام می‌شود و بر اساس آئین‌نامه، وزارت کشور ملزم شد دستورالعمل اجرایی آن را با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان و حفاظت از محیط زیست تهیه کند.
معاونت مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اینکه وزارت کشور تنها مرجع صدور مجوز برای شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد است، گفت: 22 شبکه به صورت رسمی مجوز گرفتند و 8 شبکه دیگر هم مجوز آنها در دست اقدام است.
عابدینی بیان داشت: بر اساس ابلاغ دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه که توسط وزیر کشور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده شورای ملی مرجع اصلی سیاست‌گذاری و نظارت بر تشکل‌ها شناخته شده و ترکیب شورای توسعه و حمایت مرکب از وزارت کشور، نمایندگان، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، وزارت دادگستری و سازمان حفاظت از محیط زیست معاونت زنان ریاست جمهوری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید