دختران بندرعباس «دخترک موفرفری» را نقد کردند


دختران بندرعباس «دخترک موفرفری» را نقد کردند

بندرعباس- ایرنا- کتاب‌های «دخترک موفرفری» و «متشکرم؛ از ته‌ دل» در هفته کتاب‌و کتاب‌خوانی از سوی کودکان کتاب‌خوان و نوجوانان فعال کانون‌های شماره یک و چهار بندرعباس نقد شد.

بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان فرصتی بود تا دختران فعال و اعضای کتاب‌خوان این مرکزها دور هم نشسته و به بازخوانی و نقد کتاب‌های ویژه سنین خود بپردازند.

یکی ویژه برنامه‌های هفته کتاب‌و کتاب‌خوانی نقدهای کتاب‌خوانی بود که ۳۰نفر از دختران کتاب‌خوان و از اعضای کودک مرکز شماره ۴ بندرعباس داستان«دخترک موفرفری» را انتخاب کردند و به همراه مادران خود به نقد این کتاب پرداختند.

به نظر آوا رمضان پور، عضو کتاب‌خوان این مرکز بیان داشت: این کتاب هم برای من و هم مامانم خیلی جالب بود چون ما عاشق داستان‌های تخیلی هستیم.

وی تشویق به نظم و نظافت را پیام آموزنده این کتاب برای کودکان و نوجوانان دانست و ادامه داد: خیلی جالب و خنده دار است که یک دختر موهایش جنگل بشود و پر از حیوان اما این فقط در تخیل خوب است.

هدی رنجبر دیگر عضو این مرکز نیز گفت: به نظر من خیلی وحشتناک است که موهای انسان پر از حیوان باشد چون آرامش نداریم و به نظر من باید خیلی مراقب موهایمان باشیم.

وی بیان کرد: دخترک موفرفری به ما یاد داد که با خیال‌پردازی می توان کارهای روزمره را به بازی و شادی تبدیل کرد و از آن لذت ببرد.

کیمیا قائدی عضو کودک کتاب‌خوان نظر خود را در نقد این کتاب این گونه بیان کرد که وقتی این کتاب را خواندم خیلی دوست داشتم چون احساس می‌کردم که یک کودک این کتاب را نوشته و من واقعا به یک جنگل مویی سفر کردم.

وانیا حاجی‌زاده یکی عضو کتاب‌خوان نیز گفت: به نظر من خیلی جالب است که سر آدم مثل جنگل پراز حیوان باشد چون من دوست دارم مثل دخترک موفرفری توی موهایم حیوانات با هم حرف بزنند.

یکی از والدین نیز در این نقد کتاب گفت: انتخاب این کتاب برای کودکان دختر بسیار مناسب و به جا بوده و علاوه بر جالب بودن کتاب به طور غیرمستقیم به بچه‌ها می‌گوید که بیش‌تر مراقب بهداشت موهایشان باشند.

دختران بندرعباس «دخترک موفرفری» را نقد کردند

مسول مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۴ بندرعباس نیز در جمع‌بندی نقد داستان«دخترک موفرفری» نیز گفت: این کتاب داستانی عبرت‌آمیز که علاوه بر این که مخاطب را وارد فضای تخیلی می‌کند و با روایتی ساده و غیرمستقیم پیام خود را به مخاطب می‌رساند.

فاطمه تقی‌زاده افزود: این کتاب به دلیل اینکه یک داستان زیبا و فانتزی و مورد علاقه کودکان دختر است و با روایتی ساده و به صورت غیرمستقیم پیام مراقبت و بهداشت مو را به دختران می‌دهد، انتخاب شد.

وی ادامه داد: کتاب «دخترک موفرفری» با زبانی ساده والدین به خصوصان مادران را وارد دنیای تخیلی کودکان می‌کند.

به گفته این مسوول در حوزه کودک و نوجوان، این کتاب با توجه به محدود بودن تعداد در کتاب‌خانه و بالا بودن مخاطب از نیمه آبان به مدت ۱۰ روز بین اعضا چرخید و امانت داده شد تا اعضا و والدین این کتاب را مطالعه کنند.

در این روز به یادماندنی در دنیای دختران مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس، آنها هم‌چنین با همکاری مربیان هنری و فرهنگی خود کارگاه عروسک‌سازی با نمد و کاموا (ساخت دخترک موفرفری) را اجرا کردند.

کتاب «دخترک موفرفری» داستان کوتاهی با موضوع تخیلی در ۱۶ صفحه برای کودکان و نوجوانان توسط مجید راستی نوشته شده است.

این کتاب قصه دختری به نام موفرفری است؛ این دختر کوچولو آن قدر موهایش را شانه نکرد که مثل جنگل شد.

موهای به هم پیچ خورده دخترک باعث که روزی دو تا پرنده موهای او را با جنگل اشتباه گرفته و در آن لانه کنند. روز بعد هم دو تا قورباغه روی سر دخترک نشسته و از این ور به آن ور می‌پریدند و کلی سر و صدا می کردند.

دخترک قصه خیلی از این موضوع ناراحت بود اما کاری نمی‌توانست بکند تا اینکه یک پرنده زیبا به نام شانه به سر که داشت از آنجا عبور می‌کرد با موهای مو فرفری برخورد کرد و تصمیم گرفت که مشکل این دخترک زیبا را حل کند.

«متشکرم؛ از ته‌ دل»؛ روایت دختری که ناامید نشد

متشکرم؛ از ته دل! این کتاب نیز در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری وکودکان و نوجوانان بندرعباس توسط دختران نوجوان این مرکز نقد شد.

متینه سادات جلیلی یکی از اعضای نوجوان مرکز شماره یک بندرعباس گفت: وقتی می‌خواستم کتاب را بخوانم فکر می‌کردم می‌توانم حوادث را از قبل حدس بزنم اما اتفاقات برعکس می‌شد و ماجراهای جالب و دور از انتظار اتفاق می‌افتاد.

وی دوری جستن و پرهیز از حاشیه‎‌گویی بر جذابیت و زیبایی داستان این نویسنده افزوده است.

معصومه نعیمی دیگر عضو نقد کننده این کتاب گفت: با خواندن کتاب فهمیدیم وقتی اتفاقی برایمان در زندگی می‌افتد نباید ناامید شد و زود ایمان خود را از دست بدهیم.

وی بیان داشت: داستان متشکرم؛ از ته دل! به ما صبوری را یاد می‌دهد و این‌که در همه حال از خداوند سپاسگزار باشیم.

دختران بندرعباس «دخترک موفرفری» را نقد کردند

مریم رحیمی عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره یک نیز افزود: وقتی کتاب را می‌خواندم فکر می‌کردم یک سریال را می‌بینم چون داستان از نظر من بسیار قوی نوشته شده و صحنه‌ها را مثل یک سریال می‌توانستیم در ذهن‌مان تجسم کنیم.

مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک بندرعباس نیز در نقد کتاب«متشکرم؛ از ته دل!» گفت: جین بیوکنن در خلق موقعیت‌های نفس‌گیر بسیارتوانمند است به خصوص حالات درونی و بیرونی را که به طور هم زمان و به گونه‌ای هنرمندانه نشان می‌دهد، اغلب توصیف‌هایش حاوی بن مایه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناسی قابل توجهی است.

‌بهنوش بلالی‌پور گفت: این کتاب رمان در آغاز موقعیت‌های تاثیر گذار و کنش‌زایی را می‌آفریند که در حقیقت به بازتاب‌های روحی و روانی هیتی مربوط می‌شود.

وی در این خصوص بیان داشت: در صفحه ۱۳ کتاب "همین که سرودمان تمام شد، مردم دورمان حلقه زدند و طوری که انگار می‌خواهند اسب بخرند، سر تا پایمان را برانداز کردند" این موقعیت شباهت انکارناپذیری به بازار برده‌ها دارد.

این مربی ادبی ادامه داد: نقطه قوت "هیتی" به عنوان شخصیت داستان است که با توجه به شرایط سنی توانست ایفاگر نقش باشد؛ چراکه از یک طرف از دست دادن تمام خانواده در آتش‌سوزی و سه سال زندگی در یتیم‌خانه و راهی شدن با قطار برای پیدا کردن یک سرپرست در طول داستان مخاطب را همراه می‌کند و به فکر فرو می برد که قرار است چه اتفاقی برای هیتی بیفتد.

به گفته بلالی‌پور، داستان با این که در یک خط جلو می‌رود و ساده و روان و هیچ گونه پیچیدگی ندارد اما بسیار خلاقانه و هوشمندانه به تصویر کشیده شده است.

وی یادآور شد: هیتی در عالم کودکی همه چیز را با هم به قیاس در می‌آورد و به ناملایمت‌ها و بی‌عدالتی‌ها بیشتر توجه می‌کند.

این مربی ادبی همچنین گفت: حالات "هیتی" به شخصیت‌پردازی در داستان کمک می‌کند به‌طوری که هر وقت هیتی در داستان ظاهر می‌شود در موقعیت دردناک او هم همواره در ذهن خواننده تجسم می‌شود.

رمان «متشکرم از ته دل» مناسب گروه سنی نوجوان اثر جین بیوکنن و ترجمه پروین علی‌پور داستان دختری به نام هیتی است که تمام خانواده‌اش را در آتش‌سوزی از دست می‌دهد و همه به او می‌گویند باید سپاسگزار باشد که زنده مانده است.شخصیت این داستان دختر بچه شش ساله‌ای است که بعد از ۳ سال زندگی در پرورشگاه با قطار راهی نبراسکا می‌شود تا یکی از روستاییان او را به فرزند خواندگی بپذیرد.

"هیتی" شخصیتی است که تمام رنج‌ها و سختی‌ها را به تصویر می‌کشد و به خوبی آن را به مخاطب نشان می‌دهد.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم:«هیتی فقط از یک کلمه متنفر است»: متشکرم!

بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با شعار «حالِ خوشِ خواندن» از ۲۳ تا ۳۰ آبان در تمامی مرکزهای این کانون برگزار شد.

برگزاری جشن کتاب و کتاب‌خوانی، پویش کتاب، اهدای کتاب به مدرسه‌ها، مسجد، بیمارستان‌ها و نقاط محروم هرمزگان، برپایی نمایشگاه کتاب و دست‌سازه‌های اعضا و مربیان، برگزاری کارگاه‌های کتاب‌محور در دبستان ماه بانو، برگزاری مهرواره استانی ویژه برنامه معرفی کتاب‌های « دخترک موفرفری»، «قصه‌های کوتی کوتی»، «قصه مارمولک سبز کوچولو»، «پسرک بی نظم آدمک‌های روی دیوار» و «قصه الاغه و کلاغه» با حضور بیش از ۱۰۰ دانش آموز در جزیره هرمز و اجرای برنامه‌های کتاب‌محور با استفاده از مراکز سیار روستایی بخشی از فعالیت‌های مربیان در هفته کتاب در هرمزگان بود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آمار فاجعه بار: کاش ستاره بارسا برنمی‌گشت!