نظارت دولت بر قیمت‌ها و برخورد قضایی با متخلفان؛ آنچه مردم می‌خواهند


تهران - ایرنا - کنترل و نظارت دقیق دولت بر قیمت‌ها و برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان اقتصادی به یکی از مهمترین خواست های مردم پس از اصلاح قیمت بنزین تبدیل شده است.

صنعت و معدن | ایرنا | 3 ساعت پیش |11/26/2019 2:20:28 PM 43 بازدید

نظارت دولت بر قیمت‌ها و برخورد قضایی با متخلفان؛ آنچه مردم می‌خواهند

در پی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی و براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت هر لیتربنزین معمولی به صورت سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان و بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

پس از اجرای این مصوبه دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه طرح حمایت از معیشت ۶۰ میلیون خانوار را در دستور کار قرار داد که و منابع این طرح از مابه التفاوت اصلاح نرخ بنزین تامین می‌شود.

بر اساس این طرح مقرر شد به خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره به بالا ۲۰۵ هزار تومان کمک هزینه معیشتی پرداخت شود.

دراجرای این طرح در نوبت نخست طرح حمایت دولت از معیشت خانوار۲۷ آبان (دوشنبه) صورت پذیرفت و مبلغ تعیین شده به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار واریز شد و بر اساس اعلام مسئولان جمعیت ۲۰ میلیون نفری شامل دریافتی‌های مرحله اول بودند.

ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه نیز دومین مرحله این بسته حمایتی به حساب ۲۰ میلیون نفر دیگر از مشمولان دریافت طرح واریز می‌شود.

همچنین سومین مرحله پرداخت کمک هزینه معیشتی دولت ساعت ۲۴ شنبه دوم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار با جمعیتی ۲۰ میلیون نفر واریز شد.

در این ارتباط خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا برای شنیدن حرف مردم به سطح شهر تهران رفته و نظر چند شهروند تهرانی را در این مورد جویا شده که در پی می آید.

دیوار اعتماد بین مردم و مسولان نباید خراب شود

سمیه بهادری از شهروندان مقیم تهران گفت: مسولان قوه قضاییه باید با حمایت هرچه بیشتر از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، مانع هرگونه سوءاستفاده فرصت طلبان و سوجویان به خصوص در بازار شوند.

وی اظهار داشت: اگر افزایش قیمت فقط محدود به بنزین باشد و نرخ دیگر کالاها تغییری نکند و مسولان اجازه افزایش قیمت هر گونه کالا و خدمات را به بهانه افزایش نرخ بنزین به افراد فرصت طلب ندهند، جای نگرانی خاصی نیست.

بهادری با بیان اینکه آجرهای دیوار اعتماد مردم به مسولان یکی یکی بر روی هم چیده می شود، گفت: مسولان در هر جایگاهی که باشند نباید با کم کاری و هر گونه کوتاهی موجب خرابی دیوار اعتماد بین مردم و نظام شوند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این اعتماد، همدلی و همبستگی همانند گذشته وجود داشته باشند تمامی ترفندهای دشمنان خنثی خواهد شد.

بهادری با اشاره به اعتراضات در روزهای گذشته افزود: در واقع اعتراض و نگرانی مردم مربوط به مسایل حاشیه ای پس از اصلاح نرخ بنزین است که بازار اقتصادی را تحت شعاع خود قرار می دهد.

مخالف هرگونه اعتراض خشونت آمیز هستم

یکی دیگر از شهروندانی تهرانی که خود را سید رضا ابراهیمی و دانشجوی رشته هنر معرفی کرد، گفت: با هرگونه اعتراضی که به خشنونت کشیده شود مخالف هستم اما مسولان باید به خواسته های مردم توجه بیشتری نشان دهند.

وی تصریح کرد: پس از اصلاح نرخ بنزین که موجب برخی ناآرامی ها در نقاط مختلف کشور شد، کاهش اعتماد مردم به برخی مسولان در برخورد قاطع با گران فروشان و افراد فرصت طلب بازار اقتصادی موجب نگرانی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه اکنون قیمت برخی کالاها و خدمات به صورت حرکت لاک پشتی در حال افزایش است، گفت: زمزمه افزایش قیمت کالاها که اکنون بر سر زبان ها جاری شده ممکن است تاثیر و آثار بدی در جامعه از خود بجای بگذارد و مسولان قوه قضاییه باید با جدیت بیشتری با آن برخورد کنند.

با شایعه سازان برخورد شود

این دانشجوی رشته هنر در مخالفت با قطع اینترنت در چند روز گذشته به خصوص ایام ناآرامی ها گفت: مسولان در فضای مجازی کشور و نیز به خصوص پلیس فتا باید با هر گونه شایعه سازی در فضای امن جامعه در شبکه های مجازی برخورد کرده و مانع التهاب بازار شوند زیرا آنها از مهمترین شایعه سازان زیر پوست شهر هستند.

وی گفت: به عنوان مثال چرا باید به رغم تاکید مسولان مبنی بر کنترل هرگونه افزایش قیمت و برخورد با متخلفان اکنون عده ای از رانندگان تاکسی و مسافربر شخصی کرایه سه هزار تومانی جابجایی مسیر سه راه افسریه تهران تا ایستگاه مترو شهید کلاهدوز را به هفت هزار تومان افزایش دهند و هیچ برخوردی با متخلفان صورت نگیرد.

مسئولان بدون تشریفات با مردم دیدار کنند

یکی از اغذیه فروشان ایستگاه مترو تئاتر شهر نیز گفت: پس از اعلام اصلاح نرخ بنزین استقبال بیشتری از ناوگان عمومی برای جابجایی صورت می گیرد اما حرکت کند قطارها موجب ناراحتی مردم شده است.

وی که تمایلی به معرفی نام خود نداشت، افزود: یکی از بهترین راههای درک مسولان از مشکلات مردم، حضور جدی آنها در جامعه البته بدور از هرگونه تشریفات و دوربین صدا وسیما است.

این کارگر اغذیه فروشی که پدر خود را از جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس معرفی کرد، اظهار داشت: ای کاش روزی می آمد که مسولان نیز فقط برای یک شب از سال را بر سرسفره اقشار کم درآمد و مستضعف می گذراندند و درد این قشر از جامعه را بیشتر درک می کردند.

وی تصریح کرد: به رغم کنترل و نظارت برخی دستگاههای نظارتی بر قیمت کالاها، عده ای از تولید کنندگان با دور زدن قانون و بر خلاف اطلاعات مندرج بر روی کالای تولیدی خود مبنی بر نوع کیفیت و وزن کالا، علاوه بر کاهش کیفیت، وزن آنها را نیز کاهش می دهند در حالیکه وزن مندرج بر بسته بندی چیز دیگری است.

آینده ایران روشن است

شیما ذوالفقاری از دیگر شهروندان تهرانی که خود را کارمند یکی از شرکت های خصوصی معرفی کرد، آینده کشور را روشن دانست و گفت: برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان البته بدون هرگونه جناح بازی مهمترین خواست مردم پس از اصلاح نرخ بنزین است و هیچ کسی اغتشاش و درگیری را دوست ندارد.

وی ادامه داد، افزایش سرویس های حمل و نقل شهری با توجه به افزایش جمعیت، ایجاد اشتغال، حمایت از اقشار کم درآمد، توجه به خواست های معقول و منطقی مردم، از جمله مسایلی است که موجب اعتماد هرچه بیشتر مردم به مسولان در پیش برد اهداف نظام خواهد شد.

صدای مردم را باید شنید

ابوالفضل ضیایی از دیگر مصاحبه شوندگان به خبرنگار ایرنا که خود را دانشجوی رشته علوم ارتباطات معرفی کرد، گفت: به هر شکل ممکن مسولان باید شنوای صدای مردم باشند و نباید شرایطی را فراهم کنند که عده ای آشوبگر با هدایت بیگانگان و با هدف ضربه به نظام زیرساخت های موجود را نابود کنند.

وی تصریح کرد: در جامعه، شایعه از جایگاه و اهمیت خاصی در بین عامه مردم برخوردار است و مسولان باید با برخورد شدید با شایعه سازان مانع گسترش ایجاد التهاب در جامعه شوند.

به گفته ضیایی، اکنون عده ای معاند، فرصت طلب و آشوبگر با شایعه سازی در فضای کالا و خدمات به دنبال افزایش قیمت ها هستند که باید هر چه سریعتر جلوی آن گرفته شود.

برچسب ها:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...