15 هزار تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی شد


15 هزار تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی چهارمحال و بختیاری، از ذخیره‌سازی 15 هزار تن سیب زمینی در سردخانه‌های فنی این اتحایه در استان در سالجاری خبر داد.

گودرز مردانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به منظور کاهش ضایعات سیب زمینی، افزایش درآمد کشاورزان و جلوگیری از هدر رفت تولیدات کشاورزی، با ذخیره‌سازی و انبار این میزان محصول در سردخانه، علاوه بر حفظ کیفیت، از ضایعات چشمگیر محصول سیب زمینی جلوگیری می‌شود و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا را نیز به همراه دارد.

به گفته وی، امسال همچنین بدلیل نوسانات قیمت محصول هلو، افزون بر ۴۵۰ تن از این محصول در انبارهای فنی سردخانه‌ای ذخیره‌سازی و انبار شده است.

به عقیده برخی از کارشناسان آن بخش از محصول که در مراحل برداشت و پس از برداشت به هر دلیلی بدون استفاده یا نامناسب برای بازار فروش باشد، ضایعات تلقی می‌شود. ضایعات موجب کاهش کمیت و کیفیت مواد غذایی می‌شود.

برخی دیگر بر این عقیده‌اند که ضایعات به مراحل پس از برداشت محصول مربوط می‌شود و آن بخش از محصول که در مراحل پس از برداشت به هر دلیلی بدوناستفاده یا نامناسب برای بازار فروش باشد، ضایعات تلقی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این باره از افزایش ۲ برابری ظرفیت سردخانه‌ها و رفع محدودیت انبار محصولات کشاورزی این استان در دولت دوازدهم خبر داد.

ذبیح‌الله غریب، ظرفیت سردخانه‌های محصولات کشاورزی این استان را سالانه ۲۲۰ هزار تن برآورد کرد و ادامه داد: ۱۲۰ هزار تن آن ۲ مداره و مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی دیجیتالی است.

وی اظهار کرد: یک واحد سردخانه مجهز نیز امسال با ظرفیت ۲۰ هزار تن در استان ساخته می‌شود.
رئیس جهادکشاورزی استان افزود: بسیاری از محصولات چهارمحال وبختیاری به استان‌های همجوار ارسال و از طریق این استان‌ها بسته‌بندی و صادر می‌شود.
غریب از تولید سالانه بیش از ۱.۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از محصولات میوه سردرختی و سیب زمینی و پیاز است نیاز به انبار نگهداری محصولات ضروری است.
به گزارش ایرنا، سالانه ۶۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی این استان افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریال درآمد دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند