نخبگانی در قامت نامزد انتخاباتی در آذربایجان غربی


نخبگانی در قامت نامزد انتخاباتی در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- حضور نخبگان در قامت نامزد انتخاباتی مجلس یازدهم از ابعاد مختلف قابل بررسی و دارای اهمیت است زیرا از یک سو مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر در راهیابی افراد اصلح و تاثیرگذار به خانه ملت موثر خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که سرآغاز حل مشکلات کشور را باید در مجلس شورای اسلامی جستجو کرد و ملت نه تنها بر خلاف تبلیغات دروغین دشمنان باید در انتخابات پیش‌رو حضور پرشور داشته باشند بلکه باید با انتخاب نامزد اصلح، نقش خود را در پیشبرد اهداف متعالی ایفا کنند.

امنیت، رفاه، احقاق حقوق و جلوگیری از ظلم بدون‌شک در پرتو رعایت قانون نصیب انسان می‌شود و انتخاب افراد اصلح و وضع و اصلاح قوانین جاری کشور در ابعاد مختلف زندگی تاثیرگذار خواهد بود اما علاوه بر آن باید اهمیت استانی راهیابی نخبگان به مجلس به ویژه در استان‌هایی چون آذربایجان‌غربی نیز تبیین شود.

زیرا انتخاب نخبگانی که «مصلحت مردم» و «وحدت بین اقوام و پیروان سایر ادیان» ساکن در این استان را قربانی فضاسازی‌های قومیتی نکرده و یکپارچه برای توسعه روزافزون آن تلاش کنند از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد.

یک داوطلب نامزدی انتخابات که در نخستین روز از ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم به فرمانداری ارومیه مراجعه کرده بود، ایجاد زمینه لازم برای بهبود فضای کسب و کار و اشتغال را محور اصلی فعالیت نمایندگان در مجلس آینده عنوان کرد و گفت: امیدواریم افراد نخبه و متخصص به مجلس راه یابند تا گرهی از مشکلات اقتصادی مردم گشوده شود.

یک داوطلب دیگر نیز با تاکید بر اینکه یک قانون بد از بی‌قانونی بهتر است و باید از قوانین خوب کشور حمایت شود، گفت: وضع قوانین و اصلاح آنها به افراد متخصص نیاز دارد و بر این اساس هم باید افراد نخبه در قامت نامزد انتخاباتی ظاهر شوند و هم مردم دست به انتخاب اصلح بزنند تا روزبه‌روز قانون خوب در خدمت توسعه کشور قرار گیرد.

رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی نیز با دعوت از نخبگان برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم، گفت: این حضور می‌تواند علاوه بر رونق انتخابات در مقوله توجه به نیازهای مبتنی بر وظایف مجلس در بین مردم نیز موثر باشد.
«علی مصطفوی» با بیان اینکه در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هم توجه ویژه‌ای به حضور نخبگان به عنوان نامزد شده‌است، افزود: در این دوره تنها افرادی می‌توانند نامزد شوند که دارای مدرک کارشناسی‌ارشد به بالا بوده یا مدرک معادل داشته باشند.
وی اضافه کرد: استفاده از نظر نخبگان در ایجاد و تداوم روند رو به رشد کشور نیازی اساسی است و می‌توان از ظرفیت آنان در انتخابات پیش‌رو بیشترین بهره را برد.
وی بیان کرد: آذربایجان‌غربی نخبه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد که حضور آنان در این دوره از انتخابات می‌تواند وزن این دوره را بسیار بالاتر ببرد و نقطه جهشی برای توسعه استان باشد.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی نیز گفت: انتخابات در هر برهه‌ای مهندسی توسعه را در جامعه رقم می‌زند و هرچقدر این مهندسی هدفمندتر باشد، ضریب توسعه بیشتر می‌شود.
امین رستم‌زاده افزود: در انتخابات پیش‌رو باید افرادی در صحنه حاضر شوند که واقعا نخبه بوده و تخصص‌های لازم را برای حضور در مجلس شورای اسلامی داشته باشند یعنی افرادی در سطح کشور برای ثبت‌نام مراجعه کنند که به ظرفیت‌های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی استان خود مسلط بوده و در خود توانایی برای توسعه منطقه‌ای را داشته باشند.
وی اضافه کرد: علاوه بر مدرک کارشناسی‌ارشد که یکی از لازمه‌های نامزدهاست، داشتن تخصص، تجربه، جسارت در گفتن دردهای مردم و مشکلات شهر و استان محل سکونت نیز از الزاماتی است که نامزدها باید به آن توجه کنند.
وی بیان کرد: کسی که به عنوان نامزد در انتخابات شرکت می کند باید با ادبیات اقتصاد مقاومتی آشنا بوده و با توجه به تحریم‌های کشور گفتمان علمی برای این موضوع داشته باشد.
وی تاکید کرد: حضور نخبه‌های جسور، متخصص و دانشگاهی و آشنا به اقتصاد مقاومتی یک ضرورت اساسی است تا مردم با توجه به نامزدی این قشر برای حضور بیش از پیش در انتخابات ترغیب شوند.
رستم‌زاده گفت: برای توسعه کیفی کشور انتخاب افراد اصلح ضرورت دارد و و به این نکته کلیدی باید توجه شود.
مردم آذربایجان‌غربی نیز همزمان با سراسر کشور در روز دوم اسفند امسال در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا ۱۲ نماینده این استان را از ۱۰ حوزه انتخابیه وارد مجلس کنند؛ حضور ۱۲ نماینده اصلح و تاثیرگذار از این استان در جمع ۲۹۰ نفری مجلس یازدهم می‌تواند در روند توسعه استان تاثیرگذار باشد و مردم نیز زمینه‌سازی برای توسعه را باید از مسیر خانه ملت و قانونگذاری دنبال کنند.

انتخابات سراسری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه، ۲ اسفند امسال برگزار می‌شود و ثبت‌نام نامزدها از امروز به مدت هفت روز ادامه می‌یابد.
اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن، یک قطعه عکس ۴*۳ جدید، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان خدمت وظیفه عمومی از مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
همچنین به استناد ماده‌ی ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء‌شهرت در حوزه‌ی انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال باشند.
داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مستثنی هستند و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.
ملاک محاسبه‌ی سن اشخاص برای ثبت‌نام در انتخابات بر اساس تاریخ تولد اولیه‌ی ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه‌های ذیربط به استثنای محاکم قضائی ملاک عمل نخواهد بود.
طبق قانون کلیه جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه دارند از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌گردند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیاست که تاکنون در آن ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و علاوه بر آن، چندین انتخابات موردی برگزار شده که به طور حدودی، طی هر سال یک انتخابات به اجرا درآمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک