تولید اتوبوس‌های برقی در سمنان


تولید اتوبوس‌های برقی در سمنان

سمنان به‌واسطه وجود یک شرکت‌ اتوبوس‌سازی بزرگ، یکی از مراکز تولید اتوبوس و مینی‌بوس در کشور به شمار می‌رود و هر روز شاهد ابتکارات جدیدی به همت متخصصان داخلی در این استان هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تولید اتوبوس برقی در ایران که برای نخستین بار از امروز استارت خورد، زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشورمان خواهد شد و باید از آن حمایت شود.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری گروه مپنا و این گروه صنعتی در پروژه تولید اتوبوس برقی برای نخستین بار در ایران صورت گرفت که رشد اقتصادی استان سمنان را سبب خواهد شد.
تلاش برای کاهش آلودگی هوا
عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا در این‌باره می‌گوید: حمل‌ونقل اعم از درون‌شهری یا بین‌شهری روی جاده یا ریل نیاز مبرم به بازنگری و توسعه دارد.‌
وی تصریح کرد: آلودگی هوا و محیط‌زیست توسط گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً توسط عوامل حمل‌ونقل ایجاد می‌شود، به بهینه‌سازی و ارتقا نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت مپنا ادامه داد: فرهنگ‌سازی حمل‌ونقل در تحقق هدف رفع آلاینده‌های زیست‌محیطی، یکی از ضروریات است و دو پروژه مهم در خصوص تولید خودروهای پاک در دنیا در حال پیگیری است.
علی‌آبادی بیان کرد: الکتروفیکیشن یا همان برقی‌سازی بر مبنای رفع دو مشکل بزرگ آلودگی هوا و ترافیک و همچنین بالا بردن سرعت و سطح کیفی حمل‌ونقل شهری و جاده‌ای باعث شروع همکاری شرکت‌های بزرگ صنعتی در تشکیل ائتلاف و اتحاد استراتژیک در زمینه بهبود وضع حمل‌ونقل شده است.
وی تصریح کرد: شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) پیشرو در طراحی و تولید سیستم‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی به‌عنوان پرچم‌دار ورود به حوزه برقی‌سازی و خودروهای برقی و همچنین زیرساخت‌های شارژ خودرو در کشور است.
مدیرعامل شرکت مپنا گفت: با شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان (عقاب)، بزرگ‌ترین سازنده اتوبوس شهری و بین‌شهری در کشور به امضای توافقنامه همکاری مشترک در طراحی و ساخت داخل خودروهای تجاری و کار برقی (شامل اتوبوس و مینی‌بوس) در انواع مختلف شهری و بین‌شهری بر مبنای بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با آن اقدام کره‌ایم.
علی‌آبادی بیان کرد: این فعالیت در قالب تشکیل شرکت جوینت ونچر در منطقه صنعتی استان‌های البرز و سمنان عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: همکاری دو طرف با اتکای به اصل خودباوری و استفاده حداکثری از فناوری‌های بومی و ظرفیت‌های درونی و با هدف تقویت توانمندی‌های داخل کشور در راستای اقتصاد مقاومتی، نسبت به هم‌افزایی مؤثر از طریق توسعه خودروهای برقی در حوزه حمل‌ونقل صورت خواهد پذیرفت.
مدیرعامل شرکت مپنا گفت: بومی‌سازی سامانه قدرت یا power Train در کشور ازجمله اهداف بزرگ صنعتی مدنظر است.
علی‌آبادی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ظرفیت تولید متنابهی دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس برقی و ورود به ناوگان حمل‌ونقل شهری در خطوط اتوبوس‌رانی کلان‌شهرهای کشور می‌تواند به میزان بسیار زیادی از حجم آلاینده‌های شهری بکاهد و همچنین به‌ صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ایجاد امکان صادرات سوخت به کشورهای منطقه و ایجاد درآمدهای ارزی کمک کند.‌
وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال برای هزاران نفر متخصص و کارگر در زمینه‌های مختلف تولیدی و خدماتی ازجمله اهداف دیگر این فعالیت راهبردی خواهد بود.
تحول عظیم؛ در راه صنایع خودروسازی
احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس هم می‌گوید: شرکت مپنا یکی از مجموعه‌های بزرگ صنعتی و بسیار توانمند بوده که سرعت توسعه و پیشرفت آن در کشور منحصربه‌فرد است.
وی تصریح کرد: مجموعه صنعتی مپنا توانسته در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بدرخشد و در جوامع بین‌المللی رقابت کند.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ادامه داد: شرکت مپنا امروز با عقد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت عقاب‌افشان در تولید اتوبوس‌های برقی برای اولین بار در کشور در استان سمنان تحول عظیمی را در صنایع خودروسازی ایجاد می‌کند.
همتی بیان کرد: مستقل شدن در تولید و صرفه‌جویی در انرژی و بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری روز و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.
وی بیان کرد: مسؤولان استان سمنان به‌عنوان هشتمین استان پهناور کشور با وجود زمین‌های بلامعارض، ایجاد صنایع با استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر و انرژی‌های پاک را در اولویت برنامه‌های خود دنبال خواهند کرد‌.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ادامه داد: این استان می‌تواند در فاصله کمتر از یک ساعت با میلیون‌ها نفر جمعیت پایتخت که بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ارتباط برقرار و هزینه را در بخش‌های مختلف به‌صرفه‌تر کند.‌
انتقال آب دریای خزر؛ حلال مشکلات
استاندار سمنان هم بیان کرد: استانداری سمنان از طرح تولید اتوبوس برقی که قرار است برای نخستین بار در استان سمنان با همکاری گروه مپنا و گروه صنعتی عقاب افشان به انجام برسد، حمایت لازم را معمول می‌دارد.
علی‌رضا آشناگر گفت: اجرای طرح‌هایی که در استان سمنان منجر به توسعه صنایع پاک شده و توجیه اقتصادی داشته باشد نیازمند توجه و حمایت است.
وی تصریح کرد: استان سمنان با وجود ظرفیت‌های صنعتی و معادن غنی می‌تواند بخش عمده‌ای از اشتغال کشور را فراهم آورد و تنها محدودیت این سرزمین پهناور، آب است.
استاندار سمنان ادامه داد: ۸۰ درصد از مساحت استان سمنان، کویری است و میزان آب‌های سطحی کم بوده و علی‌رغم مدیریت بهینه منابع آب، این استان با مشکل کم‌آبی مواجه و بکی از جدی‌ترین ‌مطالبات مردم، تأمین آب است.
آشناگر افزود: مدل منابع مالی طرح انتقال آب به استان سمنان تأمین شده است و حساسیت در چگونگی اجرای پروژه بسیار مهم بوده و امید است پروژه مهم انتقال آب به استان سمنان محقق شود.
وی تصریح کرد: شرکت مپنا یکی از شرکت‌های توانمند باسابقه درخشان در این زمینه می‌تواند با شرکت در فراخوان اجرای طرح انتقال آب دریای خزر و شیرین سازی آب دریا گام مؤثری را در این رابطه بردارد.
استاندار سمنان افزود: با تصویب طرح انتقال آب ۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش صنایع تأمین خواهد شد.
آشناگر افزود: با تأمین آب استان سمنان در بخش شرب و صنایع، گام مهمی در جهت ایجاد اشتغال برداشته شده و این استان می‌تواند جمعیت سرریز پایتخت را جذب کند.
منبع: فارس
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل