افتخارآفرینی آسیایی ورزشکاران جرگلان با کمترین امکانات


افتخارآفرینی آسیایی ورزشکاران جرگلان با کمترین امکانات

بجنورد- ایرنا- 2 ورزشکار رشته گورش‌ از خطه مرزی راز و جرگلان که به نمایندگی از استان خراسان شمالی در مسابقات آسیایی 2019 بیشکک قرقیزستان صاحب عنوان شده‌اند، از کمبود امکانات و بی‌توجهی به استعدادهای ورزشی این منطقه گلایه دارند.

مصطفی پرویزی و عبدالواحد محمدی، هفته گذشته توانستند در رقابت با گورش‌کارانی از ۱۶ کشور آسیایی، عنوان سوم این رقابت ها را در اوزان ۸۴ و ۹۶ کیلوگرم به دست آورده و با گردن آویز برنز به کشور بازگردند.

مصطفی پرویزی، جوان ۲۲ ساله اهل روستای «بک پولاد» جرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استعداد سرشار جوانان این منطقه، نخستین نیاز منطقه مرزی جرگلان را سالن و فضای ورزشی مناسب برای پرورش استعدادهای جوانان عنوان کرد.

دارنده نشان برنز گورش آسیا افزود: من از ۱۴ سالگی در رشته گورش (آلیش) فعالیت داریم و چندسالی است که مفتخر به پوشیدن لباس تیم ملی شده ام اما این رشته، چندان شناخته شده نیست و از این رو نام آوران این رشته را نیز گمنام مانده اند.

پرویزی گفت: مانند بسیاری از جوانان ترکمن فعالیت در این رشته را از مسابقات آلیش که در مراسم های عروسی و در زمین های خاکی جرگلان برگزار می شد، شروع کرده ام و پس از شرکت در مراسم های مختلف محلی و رقابت با حریفانی در استان های خراسان شمالی و گلستان و کسب چندین پیروزی صاحب عنوانی شده و به مسابقات سطح ملی و بین المللی دعوت شدم.

وی که تاکنون چندین عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی کشور را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده، با گلایه از بی توجهی به ورزشکاران این رشته، افزود: تاکنون در همه مسابقات با هزینه شخصی حضور یافته ام و حتی هزینه های شرکت در مسابقات آسیایی اخیر را نیز، که منجر به کسب عنوان سوم شد، از جیب خود پرداخته ام.

پرویزی، فعالیت و افتخارآفرینی در رشته های ورزشی و بویژه در سطح قهرمانی را مستلزم حمایت بیشتر مادی و معنوی و فراهم ساختن امکانات لازم دانست و گفت: امکانات این رشته در منطقه در حد صفر است و به جز حمایت و دلسوزی خانواده، متاسفانه در این مسیر از هیچ حمایتی برخوردار نبوده ایم.

عبدالواحد محمدی، دیگر ملی پوش رشته گورش نیز با انتقاد از فقر امکانات ورزشی منطقه مرزی جرگلان، گفت: خراسان شمالی، بویژه شهرستان رازوجرگلان، کشتی‌گیران آلیش زیادی دارد که بدون هیچ چشمداشتی، برای سربلندی کشور و منطقه کسب عنوان کرده اند و همه نیز از همین زمین های خاکی و بدون هیچ امکاناتی برخاسته اند.

دارنده عنوان سوم گورش آسیا در وزن ۹۶ کیلوگرم، افزود: کشتی آلیش (گورش) در خون جوانان این منطقه است ولی متاسفانه در جرگلان هیچ گونه امکاناتی در حد یک سالن ورزشی مناسب برای تمرین نیز وجود ندارد، و تنها سالن ورزشی بک پولاد نیز چندمنظوره و فرسوده است.

رییس هیات کشتی خراسان شمالی نیز اظهار داشت: بهترین آلیش کاران این استان از شهرستان مرزی راز و جرگلان هستند که تاکنون مقام های زیادی در سطوح ملی و بین المللی کسب کرده اند و معمولا با هزینه های خود به این مسابقات اعزام شده اند که نمونه آن شرکت ۲ ورزشکار استان در مسابقات آسیایی بیشکک بود.

عیسی پورنادری در خصوص امکانات ورزشی نیز گفت: هماهنگی شده تا سالن های ورزشی در بجنورد، یکه صعود و بک پولاد در اختیار ورزشکاران این رشته قرار بگیرد اما متاسفانه حمایت درخور و همه جانبه ای از کشتی آلیش صورت نمی گیرد.

وی افزود: حتی فدراسیون کشتی کشور درصدد است که مسوولیت رشته ورزشی کشتی آلیش (گورش) را به دلیل مشکلات مالی، به دیگر فدراسیون ها واگذار کند.

آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن بوده و نام نوعی کشتی به نام «کشتی باشال» هم هست که این رشته در کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان، لیتوانی و قزاقستان دارای ریشه ای کهن است و در ایران نیز در استان های خراسان، گلستان، مازندران، سمنان و چند منطقه دیگر طرفداران بسیاری دارد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!