زهد تمایل به فقر نیست، نوعی بی‌رغبتی نسبت به امور فانی است


زهد تمایل به فقر نیست، نوعی بی‌رغبتی نسبت به امور فانی است

آیت‌الله رشاد تاکید کرد: زهد تمایل به فقر نیست بلکه نوعی بی‌رغبتی نسبت به امور فانی است، زهد نداشتن مالکیت نسبت به دنیا نیست بلکه اسیر و دلبسته دنیا نشدن، است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذرماه) پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: روشنایی چشم متقین در چیزی است که ابدی و جاودانه باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه استان تهران افزود:‌ بی‌رغبتی و زهد متقین نسبت به امور زودگذر ناشی از علاقه او به جاودانگی است، علم و حلم را با یکدیگر درمی‌آمیزد عمر را با عمل، صبر و شکیبایی و آرامش او با علم توام است.

آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه نور چشم متقین در امور جاودان و پایدار است، تاکید کرد: انسان تشبیهی و تلفیقی از معقول و محسوس است، وقتی انسان چیزی را دوست داشته باشد با چشم باز آن را می‌نگرد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تاکید کرد: انسان در مواجهه با آنچه مطلوب او است برای بیان آن به چشم، قلب یا مغز اشاره دارد، همانگونه که انسان حواس پنجگانه بیرونی دارد حواس پنجگانه درونی هم دارد.

وی ادامه داد: آنچه ارزش اخلاقی دارد از استاد اخلاق یا حکیم دریافت می‌کنیم ماندگار و ماندنی است، یکی از مصادیق آنچه ماندگار و ماندنی است معرفت، اخلاق و حکمت است، اعمالی که آثار پایدار دارد صدقه، کار خیر، ساخت مسجد و مدرسه، کار تربیتی، باقیات و صالحات محسوب می‌شوند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه زهد به معنای ترک دنیا نیست، ابراز کرد: زهد نداشتن یا تمایل به فقر نیست بلکه نوعی بی‌رغبتی نسبت به امور فانی است، زهد نداشتن مالکیت نسبت به دنیا نیست بلکه اسیر و دلبسته دنیا نشدن است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) درباره زهد امیرمومنان امام علی(ع) بیان کرد: حضرت(ع) دارای ثروت فراوان بودند اما در عین حال زاهد هم بودند زیرا ایشان اسیر ثروت نبودند بلکه ثروت اسیر ایشان بود. مالکیت برخی انسان‌ها بر ثروت ظاهری است در حالی که ملک بر آنها مالک شده است.

وی با بیان اینکه ثروتمند بودن با زهد منافات ندارد و هر فقیری هم زاهد نیست، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) در اوج ثروت زاهد بودند، برخی افراد با وجود فقر زهد ندارند زیرا اسیر آرزوهای خود هستند کسانی که به عالم دنیا یا ثروت دلبستگی و دلباختگی نداشته باشند، آنها زاهد هستند.

آیت الله رشاد افزود: متقین در اثر بصیرت و آینده نگری بردبار و صبور هستند، حلم متقین همراه با علم است و این حلم ارزش دارد حلمی که از روی نادانی و جهل باشد، هیچ ارزشی ندارد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در پایان گفت:‌ متقین محبوب خداوند هستند زیرا به عهد و پیمان خود عمل می‌کنند و خداوند را به خشم نمی‌آورند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...