::ابیجان - کود ایرانی نجات دهنده مزارع کاکائو


کود بیولوژیک نیترو کارا ساخت ایران به عنوان راه درمان بیماری مهلک مزارع کاکائو در ساحل عاج با نام شولن شوت، مطرح شده است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از ابیجان ، کود بیولوژیک نیترو کارا ساخت ایران به عنوان راه درمان بیماری مهلک مزارع کاکائو در ساحل عاج با نام شولن شوت، مطرح شده است.

ویروس شولن شوت از دو سال قبل در مزارع ساحل عاج و غنا فراگیر شده است و بنا بر اعلام دولت های این کشورها و سازمان های جهانی اداره کننده بازار کاکائو، این بیماری درمانی ندارد و به همین دلیل درختان مبتلا به بیماری قطع می شوند تا درختان جدیدی کاشته شود.
ساحل عاج و غنا مجموعا شصت درصد کاکائوی دنیا را تولید می کنند و قطع گسترده درختان در این دو کشور می تواند بازار جهانی کاکائو را متاثر کند. در عین حال برخی کاکائو کاران در ساحل عاج که از چند سال قبل از یک کود بیولوژیک ایرانی با نام نیترو کارا استفاده می کنند، می گویند: مزرعه آنها همچنان بارآور و تولید کننده است.
شیخ توره کاکائو کار ساحل عاجی در روستای بودا از توابع شهر اومه در شمال ابیجان در این زمینه گفت: سه سال قبل، سه قوطی از این کود را خریداری و استفاده کردم. امسال با اینکه شولن شوت در روستای ما فرآگیر شده، من توانستم محصول کاکائو داشته باشم.
ژان سیگونی کاکائو کار در روستای گولیکائو نیز گفت: مزرعه من شولن شوت گرفت و به من گفتند باید درختان آن قطع شود. اما من این کار را نکردم و از نیترو کارا استفاده کردم و خانواده ام را نجات دادم. قبل از بیماری شولن شوت من نزدیک یک تن در هکتارمحصول داشتم اما بعد از استفاده از کود طبیعی ایرانی با وجود بیماری شولن شوت محصولم دو برابر شد.
نیتروکارا یک کود بیولوژیک ایرانی است که سازنده آن سیامک علیزاده مرداد قبل در برنامه پایش از کم توجهی مسئولان به نخبگان داخلی گلایه کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری