افزون بر 90 درصد هنرمندان صنایع دستی در گنبدکاووس زن هستند


افزون بر 90 درصد هنرمندان صنایع دستی در گنبدکاووس زن هستند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس در شرق استان گلستان می گوید که از مجموع هشت هزار و 600 هنرمند فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان حدود هشت هزار نفر معادل حدود 93 درصد زن هستند.

مریم آق‌آتابای روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۹ کارگاه‌ صنایع دستی در رشته‌های مختلف مانند نمدمالی سنتی، زیورآلات ترکمن، نقاشی روی پارچه، زیورآلات سنتی، بافته‌های داری، رنگرزی و تذهیب در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای هنرمندان این شهرستان بویژه زنان برای توسعه فعالیت و ارتقای کیفیت محصولات خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۱ اثر از هنرمندان حوزه صنایع دستی گنبدکاووس موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت کالا شده و پنج اثر هم مهر اصالت سازمان یونسکو دریافت کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس با تاکید بر توجه ویژه به محصولات صنایع‌ دستی به‌ عنوان تولیدات بومی زنان و مردان این مرز و بوم گفت: تولیدات صنایع دستی اقوام ساکن در این شهرستان توسط برخی شرکت‌های پشتیبان خریداری شده و در بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و یا برخی شرکت‌های تعاونی به فروش می‌رسد.

آتابای حمایت و معرفی هنرمندان متقاضی برای اخذ تسهیلات مشاغل خانگی کارا، ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی و ایجاد مراکز خلاق، فراهم آوردن زمینه حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های استانی و کشوری را از جمله اقدامات اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس با هدف رونق تولید هنرمندان و صنعتگران برشمرد.

وی افزود: مهیا شدن برخی کارگاه‌های صنایع دستی برای حضور و بازدید مسافران و گردشگران را می‌توان یکی از اتفاقات خوب حوزه صنایع دستی در چند سال اخیر عنوان کرد که علاوه بر معرفی محصولات، زمینه فروش بیشتر این کارگاه‌ها را فراهم کرده است.

گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ قوم مختلف از اقوام ایرانی در این شهرستان تاریخی زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !