فقر امکانات، گریبان‌گیر ورزش معلولان


فقر امکانات، گریبان‌گیر ورزش معلولان

یکی از مشکلاتی که به عنوان ترمز برای توسعه ورزش‌های معلولان تبدیل شده، علاوه بر فقر امکانات، مناسب‌سازی نشدن برخی از اماکن ورزشی است.

معلولان نیز یکی از اقشار جامعه به‌شمار می‌روند که باید مانند انسان‌های عادی به همه امکانات جامعه دسترسی داشته باشند که با توجه به این امر در طی سال‌های اخیر توجه به معلولان به‌ویژه در حوزه توانمندسازی آنان افزایش یافته و برنامه‌هایی از قبیل فراهم کردن بسترهای لازم برای ورزش معلولان و مناسب‌سازی در این زمینه مورد توجه ویژه متولیان امر قرار گرفته است.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به تامین سلامت معلولان کمک شایانی کند، توجه به حوزه ورزش معلولان است. ورزش سبب ایجاد سلامت در بدن، انگیزه در روح و نیز سلامت روح می‌شود. ورزش، معلول و یا انسان عادی نمی‌شناسد، بلکه برای همه سنین و اقشار مناسب است اما ورزش در معلولان می‌تواند انگیزه ایجاد کرده و به شناسایی توانایی آنان کمک کند تا حس استقلال و خودباوری در آنان زنده شده و انگیزه‌ای شگرف برای ادامه زندگی داشته باشند.

معلولان کشور ما بارها توانمندی خود را در رشته‌های مختلف ورزشی به اثبات رسانده‌اند که حضور موفق ورزشکاران در رشته‌های پارالمپیکی، مهر تاییدی بر این ادعا است. در واقع ورزش یک محرک است تا معلولان وارد جامعه شوند و به‌ نوعی اقتدار و توانایی‌های خود را به جامعه معرفی کنند که این اتفاق می‌تواند یک پیش‌زمینه مناسب در ذهن ما ایجاد کند که معلولان تنها از داشتن اندام‌های بدنی بی‌بهره‌اند اما می‌توانند در کارهای دیگر بدرخشند و توانایی‌های خود را به رخ بکشند.

ورزش برای معلولان می‌تواند یک نقطه آرامش، برای روح و جسم باشد. ورزش سبب می‌شود تا اندام‌های آنان دیرتر تحلیل برود و به افزایش کیفیت و کمیت زندگی آنان کمک به‌سزایی کند. در حال حاضر با توجه به اهمیت روزافزون فعالیت‌های حرکتی و ورزشی برای معلولان، کوشش‌های وسیعی برای شناسایی و کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی آنان صورت می‌گیرد که هدف اصلی برنامه‌های حرکتی برای معلولان این است که سلامتی آن‌ها تا حد امکان بازگردانده یا حفظ شود و با استمرار حرکات خاص، توانمندی آنان به مرور افزایش و عوارض ناشی از معلولیت شدید نیز در آن‌ها کاهش یابد.

حضور در اجتماعات ورزشی و منزوی نشدن معلولان نیز یکی دیگر از اهداف ورزش است که می‌تواند علاوه بر زمینه‌سازی حضور معلولان در جامعه، موجب توانمند شدن آن‌ها نیز شود. یکی از مشکلاتی که در حوزه ورزش معلولان گریبان‌گیر این قشر از جامعه شده، فقر امکانات است و با توجه به اینکه تجهیزات ورزش جانبازان و معلولان پیچیدگی خاصی دارد، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی باید در این خصوص فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان و به تبع آن هیئت‌های استانی را حمایت کنند اما موضوع دیگری که نباید از کنار آن به سادگی گذشت، بحث مناسب‌سازی نشدن برخی از اماکن ورزشی برای معلولان است که به‌عنوان ترمز برای ورزش معلولان و جانبازان تلقی می‌شود و این مشکل در شهرستان ابهر نیز رخ‌نمایی می‌کند.

در همین رابطه، رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابهر به خبرنگار ایسنا می‌گوید: روسای بهزیستی در سطح کشور پشتیبان هیئت‌های ورزشی معلولان و جانبازان هستند و این هیئت‌ها نیز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

شهرام رجبی با بیان این‌که ورزشکاران معلول ابهر در رشته‌های والیبال نشسته، دو و میدانی، دو سرعت و بوچیا در سطح استان جزو ورزشکاران مستعد و مدال‌آور هستند، بیان می‌کند: برخی از این ورزشکاران به مسابقات برون‌مرزی نیز اعزام شده و برای استان زنجان افتخارآفرینی کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش موثر ورزش در توانمندسازی معلولان، یادآور می‌شود: ورزش برای معلولان یکی از راه‌های توانبخشی و بازتوانی است که می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس آنها شده و زمینه حضور آنان را در جامعه فراهم کند.

رجبی با اشاره به این مطلب که ورزش از افسردگی در بین معلولان پیشگیری می‌کند، ادامه می‌دهد: با توجه به نقش تاثیرگذار ورزش در زندگی معلولان، این حوزه توجه بیشتری را طلب می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابهر با اشاره به این‌که در مسابقات پارالمپیک شاهد هستیم که میزان مدال‌های ورزشکاران پارالمپیکی به مراتب از مدال‌هایی که ورزشکاران در رقابت‌های المپیک کسب می‌کنند، بیشتر است، می‌افزاید: این امر بیانگر استعداد ورزشکاران معلول، علی‌رغم معلولیت است.

این مسئول از وجود ۱۶۲۴ معلول در شهرستان ابهر خبر داده و می‌گوید: هر یک از این معلولان شرایط فیزیکی خاصی داشته و نیازهای متفاوتی دارند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین وسایل ورزشی برای معلولان، یادآور می‌شود: یکی از مشکلاتی که موجب استفاده نکردن بیشتر معلولان از فضاهای ورزشی در این شهرستان می‌شود، مناسب‌سازی نشدن اماکن ورزشی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابهر خاطرنشان می‌کند: مناسب نبودن اماکن ورزشی برای معلولان سبب می‌شود آن‌ها قادر به تردد نباشند که این امر به عنوان اهرمی بازدارنده برای ورزشکاران است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدون توقف