نوجوانان کانون شهید اسحق پایان پنجشنبه ها راهی «گنو» می شوند/آموزش ستاره شناسی و جهت یابی در مسجد


نوجوانان کانون شهید اسحق پایان پنجشنبه ها راهی «گنو» می شوند/آموزش ستاره شناسی و جهت یابی در مسجد

نوجوانان عضو کانون فرهنگی هنری شهید اسحق پایان روستای تازیان بالا پنجشنبه های هر هفته در قالب تیم کوه پیمایی عازم کوه «گنو» در 29 کیلومتری شمال غرب بندرعباس می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، ورزش بر روی جسم و روحیه فرد بسیار تاثیر گذار است و یکی از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند.

بالا رفتن یا پایین آمدن از ارتفاعات طبیعی به صورت پیاده را کوه ‌پیمایی می گویند و از آن به راه‌پیمایی در کوه یاد می شود و با کوهنوردی تفاوت دارد.

اصلی ترین تفاوت بین کوهنوردی و کوه پیمایی در خطر پذیر بودن است. کوهنوردی یک ورزش سخت و حرفه ای و دارای خطرات خاص خود می باشد که به شدت به تخصص و همچنین تجهیزات و ملزومات وابسته است. اما کوه پیمایی یک ورزش و فعالیت بدنی بسیار ساده است که به صورت فردی و ترجیحا گروهی انجام می گیرد و تقریبا خطرات زیادی ندارد.

یک ورزشکار کوه پیما برای سلامت روح و جسم خود به کوه می آید و فعالیت بدنی سالمی را انجام می دهد زیرا کوهپیمایی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس می‌کند و همچنین هورمون‌های آدرنالینی که از یک هفته‌ کاری پر استرس در بدن تولید شده است را آزاد می‌کند و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

خبرنگار شبستان برای بررسی وضعیت ورزش در کانون های فرهنگی هنری مساجد سراغ « غلامرضا پالیک »، مدیرمسئول کانون شهید اسحق پایان روستای تازیان بالا، دهستان تازیان بخش مرکزی بندرعباس رفته است و گفتگوی مفصلی را با او در رابطه با فعالیت های ورزشی و دیگر اقدامات این کانون انجام داده است که در ادامه دنبال خواهیم کرد.

شبستان: آیا کانون فرهنگی و هنری شهید اسحق پایان تاکنون برنامه شاخصی را در رشته ورزش اجرا کرده است؟

پالیک: کانون فرهنگی هنری در کنار پرداختن به مباحث مهم قرآنی، فرهنگی، هنری، آموزشی، مشاوره ای، کمک درسی، کتابخانه ای، اردویی، به افزایش روحیه نشاط و شادابی اعضا از طریق اجرای برنامه های متنوع و جذاب ورزشی نیز توجه ویژه ای دارد.

کوهپیمایی به عنوان یکی از رشته های ورزشی مفرح و جذاب برای نوجوانان پسر عضو کانون فرهنگی هنری شهید اسحق پایان است و این برنامه از پنجشنبه 21 آذر آغاز شد و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

نوجوانان کانون شهید اسحق پایان پنجشنبه ها راهی «گنو» می شوند/آموزش ستاره شناسی و جهت یابی در مسجد

پنجشنبه هفته گذشته 15 نفر از نوجوانان عضو کانون پس از اقامه نماز جماعت صبح از مسجد پیامبر اعظم(ص) روستای تازیان بالا عازم کوه گنو شدند و ساعت 11:30 همان روز جهت شرکت در نماز جماعت به مسجد پیامبر اعظم(ع) بازگشتند.

این برنامه با هدف ایجاد نشاط و شادابی و سلامتی جسم و روح و روان و همچنین جذب نوجوانان به مسجد برگزار شد.

برگزاری مسابقات هوش و همچنین معرفی معادن سنگ و پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده گنو از برنامه های نخستین کوهپیمایی اعضای کانون بود.

شبستان: کانون شهید اسحق پایان در رشته های دیگر ورزشی نیز فعالیتی داشته است؟

پالیک: تنیس روی میز و فوتسال از دیگر رشته های ورزشی کانون فرهنگی هنری شهید اسحق ویژه برادران است که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است.

مسابقات دومیدانی نیز در قالب طرح اوقات فراغت تابستان سال جاری در سه رده نونهالان، نوجوانان و جوانان کانون فرهنگی هنری شهید اسحق پایان روستای تازیان بالا با استقبال بسیار خوب اعضای کانون برگزار شد.

نوجوانان کانون شهید اسحق پایان پنجشنبه ها راهی «گنو» می شوند/آموزش ستاره شناسی و جهت یابی در مسجد

شبستان: کانون در زمینه فعالیت های فرهنگی چه برنامه هایی برگزار کرده است؟

پالیک: اجرای برنامه های متنوع ویژه دهه کرامت، مسابقه حدیث در فضای مجازی، جشن میلاد حضرت معصومه(س)، حرکت کاروان غدیر تا ظهور همراه با پرچم متبرک حرم امام علی(ع) در دهه ولایت و جشن بزرگ عدیر از شاخص ترین برنامه هاست.

اجرای طرح اوقات فراغت، همکاری با بسیج در برگزاری ویژه برنامه های هفته دفاع مقدس و هفته بسیج، برگزاری یادواره شهدای دهستان های تازیان و ایسین و نشست های بصیرتی با موضوعات موردنیاز روز جامعه بخش دیگری از اقدامات است.

غبار روبی گلزار شهدای تازیان، دیدار با خانواده شهدا، همایش صادقیه با موضوع خانواده وسبک زندگی اسلامی و مراسم استقبال از دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی از دیگر برنامه هاست.

دعوت از دانش آموزان برای حضور در صفوف فشرده نمازجماعت مسجد، برپایی نمایشگاه عفاف وحجاب و جنگ نرم و دستاوردهای دانش آموزان بخش دیگری از فعالیت هاست.

شبستان: برنامه های کتاب و کتابخوانی کانون رو معرفی کنید؟

پالیک: اجرای طرح « شنبه های با کتاب » در کنار کتابخوانی گروهی از مهردادماه سال جاری در کانون آغاز شد که با استقبال خوب اعضا به ویژه نوجوانان همراه است.

هر هفته از بین کتاب های مطالعه شده، آزمونی برگزار می شود و از نفرات برتر با اهدا جوایز ارزنده ای تجلیل به عمل می آید.

شبستان: آیا کانون در زمینه کارگاه ها و دوره های آموزشی نیز فعالیت شاخصی داشته است؟

پالیک: همایش پدافند غیر عامل با محوریت عفاف وحجاب باهمکاری اموزشگاه دخترانه خیراندیش وکانون شهید اسحاق پایان و بسیج، کلاس های آموزشی روخوانی و روانخوانی قرآن در دو بخش خواهران و برادران از شاخص ترین برنامه های این بخش است.

نوجوانان کانون شهید اسحق پایان پنجشنبه ها راهی «گنو» می شوند/آموزش ستاره شناسی و جهت یابی در مسجد

آموزش ستاره شناسی و جهت یابی، آموزش امام شناسی برگزاری کلاس های رفع اشکال ریاضی و علوم علاوه در فصل تابستان و همچنین در ایام امتحانات از دیگر فعالیت هاست.

شبستان: کانون شهید اسحق پایان در ایام اربعین هم برنامه ای را اجرا کرده است؟

پالیک: ترغیب اهالی برای کمک به موکب های مستقر در مسیر پیاده روی اربعین حسینی، دعوت از کارشناس برجسته دینی مذهبی و برگزاری مراسم اربعین در مدرسه روستا به منظور تقویت ارتباط مسجد و مدرسه از مهمترین برنامه های کانون ویژه اربعین است.

شبستان: و در آخر، برنامه های اردویی و جهادی کانون را معرفی کنید؟

پالیک: اعزام 44 نفر از اعضای کانون به سفر تفریحی، فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس، اعزام 50 نفر از خواهران به اردوی تفریحی آبگرم گنو و اعزام 50 نفر از برادران به منطقه گردشگری گنو از شاخص ترین برنامه های اردوی است.

اعضای کانون فرهنگی هنری شهید اسحق پایان قبل از شروع سال تحصیلی جدید در کارهای آماده سازی مدرسه روستا نظیر نظافت و سرویس کولرها با مدیریت این آموزشگاه همکاری کردند.

درکارهای جهادی نیز قبل از آغاز سال تحصیلی نظافت مدرسه شستشوی کولر مدرسه انجام شد

گفتنی است؛ کانون فرهنگی هنری شهید اسحق پایان در سال 90 مجوز رسمی خود را از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور دریافت کرد و با ثبت 228 عضو در سامانه بچه های مسجد، 5230 امتیاز کسب کرده است.

پایان پیام/88

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

موسسه قرآنی ریحانه النور در خوسف راه‌اندازی می‌شود