صف داوطلبان انتخابات برای عبور از غربال هیات نظارت


استان ها - ایرنا - در آخرین هفته از آذر ماه جاری مهمترین رویداد در روند...
استان ها - ایرنا - در آخرین هفته از آذر ماه جاری مهمترین رویداد در روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ،‌ عبور 91.2 درصد از داوطلبان پذیرش مسئولیت وکالت ملت از غربال هیات‌های اجرایی و رسیدن 13 هزار و 849 نفر به پشت دروازه هیات های نظارت بود اما رخدادهایی دیگری هم بود که برخی در ادامه مرور می شود.

بدون تردید تشکیل یک مجلس کارآمد از برجسته ترین دغدغه های تمامی عناصر دخیل در انتخابات است ،‌ یعنی هم مردم ، هم داوطلبان نمایندگی و هم برگزار کنندگان انتخابات،‌ نزدیکی هر چه بیشتر به این شاخص را امید دارند اما این مهم الزاماتی دارد که شاید دو مطلب زیر بخشی از کاستی برای تحقق این انتظار را روشن کند.

فقدان برنامه در غیاب احزاب

عبدالحسین روح الامینی رییس خانه احزاب ایران که برای شرکت در نشست «جریان شناسی احزاب و آینده مجلس پیش رو» به بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی رفته بود در جمع دانشجویان به یکی از این کاستی ها که بارها در سخنان دیگر فعالان سیاسی تکرار شده ، اشاره کرد .

او در جمع دانشجویان در دانشگاه بیرجند از یک خلاء سخن گفت و افزود : فقدان احزاب بزرگ، ملی و ایدئولوژیک که در اقصی نقاط کشور کار کنند کاملا در ۳۰ سال اخیر حس می‌شود و مقدار زیادی از احزاب ما کارکردشان را خوب انجام نداده‌اند و به احزاب موسمی معروف هستند.

به اعتقاد او کارکرد احزاب در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر بر دوش جنبش دانشجویی بود و تشکیلات شبه حزبی، کارکرد احزاب را داشته اند .

روح الامینی افزوده است که موسمی عمل کردن احزاب حالت ژله‌ای به جریان‌های سیاسی کشور داده‌ است و این جریان‌ها پاسخگوی رایی که از مردم می‌گیرند، نیستند و این به هم ریختگی سیاسی در کشور، نشات گرفته از فقدان کار هدفمند حزبی است.

مکمل سخنان روح الامینی دیروز از تریبون نماز جمعه شهر اراک مرکز استان مرکزی شنیده شد ، آنجا که خطیب آن شهر از داوطلبان نمایندگی مجلس خواست برای رفع مشکلات مردم و چالش‌های اقتصادی کشور برنامه عملیاتی ارایه کنند.

آیت‌الله قربان‌علی دری نجف‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک هم داشتن برنامه را معیاری برای کیفیت نامزدها و پاسخگویی آنها بیان کرد .

بدیهی است که داشتن برنامه در حوزه مجلس برای فرد نامزد در غیاب احزاب انتظاری متعارف محسوب نمی شود زیرا این احزاب هستند که باید با ارایه برنامه ، ضامن پیگیری و پاسخگویی باشند والا نمایندگان بدون حزب ، تک رای های قابل معامله بدون پاسخگویی در مجلس محسوب می شوند.

برخورد با تخلف‌های انتخاباتی، بیشترین بسامد

هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر می شویم ،‌ تحرکات نامزدها و هواداران آنها هم بیشتر می شود و در این فشردگی و تعدد اقدام بروز تخلف می تواند مشکل ساز شود و از همین رو بخش زیادی از سخنان مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات در استان ها به توصیه برای عدم بروز تخلفات انتخاباتی و برخورد با آن اختصاص یافته است.

مشابه سخن سعدی مصطفی زاده فرماندار روانسر را که گفته بود طبق قانون هیچ ‌کدام از مدیران دستگاه‌های اجرایی دولتی حق فعالیت له یا علیه نامزدهای انتخاباتی را ندارند در اغلب شهرستان ها از سوی همکارانش شنیده شد.

تاکید بر ضرورت رعایت اصل بی طرفی و صیانت از آرای مردم به عنوان مهمترین اولویت‌ها برای مجریان برگزاری انتخابات که از سوی فریدون همتی استاندار هرمزگان بیان شد ،‌ در تمام استان ها توسط مقامات استانی تکرار داشت.

تشکیل کمیته‌های تخصصی رسیدگی به تخلف‌های انتخاباتی ، ممنوعیت تبلیغات زودهنگام انتخابات و آمادگی دستگاهای قضایی برای برخورد قانونی با هر نوع تخلف انتخاباتی از دیگر موارد پر تکرار در سخنان مقامات استانی طی هفته گدشته بود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای تعیین ۲۹۰ کرسی برگزار می شود. همچنین در این روز مردم ۵ استان تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس هم با حضور در پای صندوق های رای، ۷ نماینده خود را در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌کنند.

در این دوره ۱۶ هزار و ۳۳ نفر برای انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی ثبت ‌نام کردند که تا پیش از بررسی هیاتهای اجرایی ۸۴۸ نفر از ادامه راه منصرف شدند و از ۱۵هزار و ۱۸۵ نفری که مورد استعلام مراجع چهارگانه صلاحیت قرار گرفتند ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر واجد صلاحیت داوطلبی در انتخابات مجلس تشخیص داده شدند.

بر اساس آمار ارائه شده از جانب رئیس ستاد انتخابات کشور، تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در این دوره مجلس شورای اسلامی با ۲۹ درصد افزایش نسبت به دوره دهم بیشتر بود و به ازای ۲۹۰ صندلی ۵۶ داوطلب ثبت نام کردند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته